16,089
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''מכירת הבכורה ולקיחת הברכות''' הינו מאורע ב[[ספר בראשית]], בו מוכר [[עשיו]] את הבכורה ל[[יעקב]], ובעקבות כך לאחר מכן גונב [[יעקב]] לעשיו את הברכות. | '''מכירת הבכורה ולקיחת הברכות''' הינו מאורע ב[[ספר בראשית]], בו מוכר [[עשיו]] את הבכורה ל[[יעקב]], ובעקבות כך לאחר מכן גונב [[יעקב]] לעשיו את הברכות. | ||
==הסיפור== | ==הסיפור== | ||
[[חז"ל]] אומרים, שיום זה היה יום פטירתו של [[אברהם אבינו]], ו[[יעקב]] בישל אז [[נזיד עדשים]], בעוד [[עשיו]] חזר מהשדה עייף, במקרא מסופר: | [[חז"ל]] אומרים, שיום זה היה יום פטירתו של [[אברהם אבינו]], ו[[יעקב]] בישל אז [[נזיד עדשים]], בעוד [[עשיו]] חזר מהשדה עייף, במקרא מסופר כך: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ אֱדוֹם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וַיֹּאמֶר עֵשָׂו אֶל-יַעֲקֹב הַלְעִיטֵנִי נָא מִן-הָאָדֹם הָאָדֹם הַזֶּה כִּי עָיֵף אָנֹכִי עַל-כֵּן קָרָא-שְׁמוֹ אֱדוֹם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב מִכְרָה כַיּוֹם אֶת בְּכֹרָתְךָ לִי וַיֹּאמֶר עֵשָׂו הִנֵּה אָנֹכִי הוֹלֵךְ לָמוּת וְלָמָּה זֶּה לִי בְּכֹרָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב הִשָּׁבְעָה לִּי כַּיּוֹם וַיִּשָּׁבַע לוֹ וַיִּמְכֹּר אֶת-בְּכֹרָתוֹ לְיַעֲקֹב}} | ||
בהמשך הפרשה, [[יצחק]] חושש שהוא הולך למות והוא רוצה לברך את בנו בכורו [[עשיו]] לפני שהוא נפטר, [[רבקה]] ששומעת זאת שולחת את [[יעקב]] שהוא מחופש ל[[עשיו]] ל[[יצחק]], בשביל שהוא יקבל את הברכה. | בהמשך הפרשה, [[יצחק]] חושש שהוא הולך למות והוא רוצה לברך את בנו בכורו [[עשיו]] לפני שהוא נפטר, [[רבקה]] ששומעת זאת שולחת את [[יעקב]] שהוא מחופש ל[[עשיו]] ל[[יצחק]], בשביל שהוא יקבל את הברכה. | ||
בתחילה שמגיע [[יעקב]] חושד בו [[יצחק]] ואומר:"הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב – וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו", אולם לאחר שמישש אותו, השתכנע שזה [[עשיו]] והחל לברכו: | בתחילה שמגיע [[יעקב]], חושד בו [[יצחק]] ואומר:"הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב – וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו", אולם לאחר שמישש אותו, השתכנע שזה [[עשיו]] והחל לברכו: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ. יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ}}. | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=וְיִתֶּן-לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ--וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ. יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וישתחו (וְיִשְׁתַּחֲווּ) לְךָ לְאֻמִּים--הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ; אֹרְרֶיךָ אָרוּר, וּמְבָרְכֶיךָ בָּרוּךְ}}. | ||
מיד אחרי שיוצא [[יעקב]] נכנס [[עשיו]] שכועס ש[[יעקב]] | מיד אחרי שיוצא [[יעקב]] נכנס [[עשיו]] שכועס ש[[יעקב]] רימה אותו ולקח לו את הברכה, [[יצחק]] מנסה לפייס אותו ומברך אותו:{{ציטוטון|הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ, וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם, מֵעָל. וְעַל-חַרְבְּךָ תִחְיֶה, וְאֶת-אָחִיךָ תַּעֲבֹד; וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד, וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ}} | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
ב[[תורת החסידות]] מוסבר שהסיבה שבגללה [[יעקב]] זכה לברכות היה בזכות [[עקידת יצחק]]{{הערה|לקו"ש, חלק ט"ו,עמ' 214}}.במקום נוסף מבואר על ביאורו של [[רש"י]] שעיניו של [[יצחק]] כהו בשביל ש[[יעקב]] יקבל את הברכות, ולכאורה למה [[הקב"ה]] לא גילה פשוט ל[[יצחק]] ש[[עשיו]] לא ראוי לקבל את הברכות? ב[[תורת החסידות]] מבואר שמכאן לומדים אודות עד כמה יש להתרחק מ[[לשון הרע]], ש[[הקב"ה]] לא רצה לדבר סרה על [[עשיו]] ולכן עיוור את [[יצחק]]{{הערה|לקו"ש,חלק ט"ו,עמ' 215}}. | ב[[תורת החסידות]] מוסבר שהסיבה שבגללה [[יעקב]] זכה לברכות היה בזכות [[עקידת יצחק]]{{הערה|לקו"ש, חלק ט"ו,עמ' 214}}.במקום נוסף מבואר על ביאורו של [[רש"י]] שעיניו של [[יצחק]] כהו בשביל ש[[יעקב]] יקבל את הברכות, ולכאורה למה [[הקב"ה]] לא גילה פשוט ל[[יצחק]] ש[[עשיו]] לא ראוי לקבל את הברכות? ב[[תורת החסידות]] מבואר שמכאן לומדים אודות עד כמה יש להתרחק מ[[לשון הרע]], ש[[הקב"ה]] לא רצה לדבר סרה על [[עשיו]] ולכן עיוור את [[יצחק]]{{הערה|לקו"ש,חלק ט"ו,עמ' 215}}. | ||
הסיבה שבגללה רצה [[יעקב]] את הבכורה היא שהבכורים היו אלו שנועדו לעבוד ב[[עבודת הקרבנות]] (וב[[בית המקדש]]), ויעקב רצה לזכות בכך (עד אז בשביל ש[[יעקב]] | הסיבה שבגללה רצה [[יעקב]] את הבכורה היא שהבכורים היו אלו שנועדו לעבוד ב[[עבודת הקרבנות]] (וב[[בית המקדש]]), ויעקב רצה לזכות בכך (עד אז בשביל ש[[יעקב]] היה צריך להקריב קרבנות הוא היה צריך לבקש מ[[עשיו]] שיקריב בשבילו, ומשום כך גם רצה את הבכורה לעצמו). בנוסף, הוא האמין שבשל רשעותו של [[עשיו]], אין זה מתאים כי הוא יעבוד ב[[בית המקדש]](בסופו של דבר, בשל חטא העגל, זכות העבודה במקדש נשללה מן הבכורות והועברה ללויים והכהנים).{{הערה|שם=חסידות}} | ||
לפי הסבר אחר {{הערה|של [[רבי אברהם אבן עזרא]]}}, מכיוון שהבכור נוטל פי שניים מירושת אביו, רצה יעקב לרכוש מעשיו את חלקו ולקבל אחר פטירת אביו פי שתיים מהירושה. | לפי הסבר אחר {{הערה|של [[רבי אברהם אבן עזרא]]}}, מכיוון שהבכור נוטל פי שניים מירושת אביו, רצה יעקב לרכוש מעשיו את חלקו ולקבל אחר פטירת אביו פי שתיים מהירושה. |