אהרן מסטרשלה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 2,438 בתים ,  30 בדצמבר 2020
שורה 38: שורה 38:
בשנותיו האחרונות של [[אדמו"ר הזקן]] החלו חיכוכים בין רבי אהרן לבין רבי [[יהודה לייב מינוביץ']] (אחיו של אדמו"ר הזקן) עקב העובדה שרבי אהרן נהג לחזור דברי חסידות בשילוב הסברים משלו ואילו המהרי"ל זלזל בדרך זו והקפיד לחזור את המאמרים בדיוק רב וללא הסבר{{הערה|רשימות היומן עמוד שס"ז}}, בשלב מסוים הורה לו [[אדמו"ר הזקן]] לעזוב את ליאדי ולא הרשה לו לחזור במשך כשלוש שנים ומאז הגיע רק לעיתים רחוקות ולפרקים קצרים, בתקופה זו התגורר ב[[עיירה]] ארשע. עזיבתו גרמה צער רב לאדמו"ר הזקן, בזמנים הללו החלו להתגלות חילוקי דעות בין רבי אהרן לבין [[אדמו"ר האמצעי]] שגרמו למחלוקת לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הזקן.
בשנותיו האחרונות של [[אדמו"ר הזקן]] החלו חיכוכים בין רבי אהרן לבין רבי [[יהודה לייב מינוביץ']] (אחיו של אדמו"ר הזקן) עקב העובדה שרבי אהרן נהג לחזור דברי חסידות בשילוב הסברים משלו ואילו המהרי"ל זלזל בדרך זו והקפיד לחזור את המאמרים בדיוק רב וללא הסבר{{הערה|רשימות היומן עמוד שס"ז}}, בשלב מסוים הורה לו [[אדמו"ר הזקן]] לעזוב את ליאדי ולא הרשה לו לחזור במשך כשלוש שנים ומאז הגיע רק לעיתים רחוקות ולפרקים קצרים, בתקופה זו התגורר ב[[עיירה]] ארשע. עזיבתו גרמה צער רב לאדמו"ר הזקן, בזמנים הללו החלו להתגלות חילוקי דעות בין רבי אהרן לבין [[אדמו"ר האמצעי]] שגרמו למחלוקת לאחר [[הסתלקות]] אדמו"ר הזקן.


===כ'חוזר' וכמשפיע===
כמו כן ר"א ואדמו"ר האמצעי, היו '[חוזר|החוזרים הראשונים]]',כמו כן שימשו שניהם יחדיו כ"משפיעים" שהדריכו וחינכו את עדת חסידי חב"ד.


אחד הדברים המאפיינים את שיטת חב"ד היה שעיקר החסידות התמקד באמירת תורה ארוכה ועיונית וחזרתה והפנמתה על ידי החסידים, המכונה [[חוזר]], שחוזר על דברי תורתו של האדמו"ר בכדי שהחסידים יעיינו ויבינו את עומק משמעותה, תפקיד זה הינו חשוב מאד בחסידות חב"ד והיה קיים אצל כל האדמו"רים, ראשית תפקיד זה התחיל כנראה בעיקר אצל אדמו"ר האמצעי ואדמו"ר הר"א שהם היו ממונים ללמד ולמסור את תורת רבם אדמו"ר הזקן לחסידים חדשים וגם ישנים שאך זה התקרבו לחסידות בכלל ולחסידות חב"ד במיוחד.
מסופר שרבי נחמן מברסלב סיפר לתלמידו רבי נתן "על תלמיד אחד של הרה"ק בעל התניא שאמר במשך שמונה שעות תורה על ענין אחד ששמע מרבו"{{הערה|ימי תולדות של רבי נתן מברסלב}}, ולפי הנראה הוא התכוון על רבי אהרן.
 
אולם בעוד החוזר המצוי היה בעיקר רק חוזר על דברי הרב בפני השומעים, הרי ר"א ואדמו"ר האמצעי, 'החוזרים הראשונים', היו למעלה מזה, הם היו מוסיפים ומבארים את . דברי הרב בביאורים ופירושים משלהם
 
כמו כן שימשו שניהם יחדיו כ"משפיעים" (גם זה תפקיד חבד"י וותיק שכנראה התייסד עם מינויים של הר"א ואדמו"ר האמצעי) שהדריכו וחינכו את עדת חסידי חב"ד, חדשים וותיקים שבאו להתדפק על דלתות אדמו"ר הזקן
עדות לכך אנו רואים ב[[תקנות ליאזנא]] שקבע אדמו"ר הזקן שמי שלא יביא ''העדאה כתובה וחתומה בתרין עדים כשרים ונאמנים... שזה האיש נזהר כנ"ל שלא ישיח שיחה קודם התפילות לעולם, וגם נזהר בקביעות להתחיל הודו עם עשרה הראשונים ביחד, אז, כשיבוא למחננו, בוודאי לא יניחוהו לכנוס תוך הנכנסים אל . כלומר שיש להם תפקיד כפול א) של מבארי החסידות שאמר אדמו"ר הזקן לחסידים, ב) וכמו כן להדריכם ב"מילי דחסידות". פעמים אף דרש חסידות ברבים בחיי אדמו"ר הזקן. ולמעשה זה היה עיסוקו במשך כמעט שלושים שנה, שדלה השקה וביאר את תורת רבו לאחרים.
 
אך לא ידוע אם רבי אהרן גם שימש ככותב רשמי, אך בכל זאת מצינו שהוא גם העתיק מדברי אדמו"ר הזקן על הכתב ורבים ממאמרי רבנו נרשמו על ידו.
 
מסופר שרבי נחמן מברסלב סיפר לתלמידו רבי נתן "על תלמיד אחד של הרה"ק בעל התניא שאמר במשך שמונה שעות תורה על ענין אחד ששמע מרבו"{{הערה|ימי תולדות של רבי נתן מברסלב}}, ולפי הנראה התכוון על רבי אהרן.


===לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן===
===לאחר הסתלקות אדמו"ר הזקן===