עשרה בטבת: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסר בית אחד ,  24 בדצמבר 2020
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:עשרה בטבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חומת ירושלים]]
[[קובץ:עשרה בטבת.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חומת ירושלים]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=יום התענית|אחר=יום בלוח השנה העברי|ראו=י' בטבת}}
{{פירוש נוסף|נוכחי=יום התענית|אחר=יום בלוח השנה העברי|ראו=י' בטבת}}
'''עשרה בטבת''' הוא יום [[תענית]] לזכר המצור על העיר [[ירושלים]] שהחל בו, על ידי נבוכדנצר מלך [[בבל]], שהוביל לחורבן [[בית המקדש הראשון]]. יום זה חמור מבין שאר הצומות ש[[מדרבנן]], בכך שהוא היחיד שצמים בו גם אם יחול ב[[שבת]] (כיום אפשרות זו אינה מעשית, מאז החל לנהוג [[הלוח העברי]]}. ב[[ביאת המשיח]], יהפך עשרה בטבת - עם כל הצומות - [[ביטול הצומות לעתיד לבוא|ליום שמחה ומועד]].
'''עשרה בטבת''' הוא יום [[תענית]] לזכר המצור על העיר [[ירושלים]] שהחל בו, על ידי נבוכדנצר מלך [[בבל]], שהוביל לחורבן [[בית המקדש הראשון]]. יום זה חמור מבין שאר הצומות ש[[מדרבנן]], בכך שהוא היחיד שצמים בו גם אם יחול ב[[שבת]] (כיום אפשרות זו אינה מעשית, מאז החל לנהוג [[הלוח העברי]]). ב[[ביאת המשיח]], יהפך עשרה בטבת - עם כל הצומות - [[ביטול הצומות לעתיד לבוא|ליום שמחה ומועד]].


==דינים ומנהגים==
==דינים ומנהגים==
שורה 7: שורה 7:
מי שלא ישן, מותר לו לאכול עד שיעלה עמוד השחר{{הערה|1=[[סידור הרב]] 'סדר ספירת העומר' (שהצום מתחיל בעלות השחר). וראה הנסמן ב'התקשרות', גיליון רפב עמ' 18 הע' 4.}} השוכב לישון ובדעתו להשכים לאכול או לשתות, יתנה בפירוש לפני השינה שיוכל לאכול או לשתות. ואם רגיל לשתות בקומו, אין צריך להתנות לשתייה{{הערה|1=שו"ע סימן תקס"ד ונו"כ. בכף-החיים שם ס"ק ז אוסר זאת משום אכילה לפני עלות השחר, אבל ב[[אגרות קודש אדמו"ר שליט"א|אגות קודש]] [[הרבי]] חלק ג' עמ' עה איתא, שגם לפי האוסרים זאת בכלל על-פי הזוהר, מותר לכל הדיעות באם עושה זאת לרפואה, לכוון דעתו בתפילה וכיוצא בזה.}}
מי שלא ישן, מותר לו לאכול עד שיעלה עמוד השחר{{הערה|1=[[סידור הרב]] 'סדר ספירת העומר' (שהצום מתחיל בעלות השחר). וראה הנסמן ב'התקשרות', גיליון רפב עמ' 18 הע' 4.}} השוכב לישון ובדעתו להשכים לאכול או לשתות, יתנה בפירוש לפני השינה שיוכל לאכול או לשתות. ואם רגיל לשתות בקומו, אין צריך להתנות לשתייה{{הערה|1=שו"ע סימן תקס"ד ונו"כ. בכף-החיים שם ס"ק ז אוסר זאת משום אכילה לפני עלות השחר, אבל ב[[אגרות קודש אדמו"ר שליט"א|אגות קודש]] [[הרבי]] חלק ג' עמ' עה איתא, שגם לפי האוסרים זאת בכלל על-פי הזוהר, מותר לכל הדיעות באם עושה זאת לרפואה, לכוון דעתו בתפילה וכיוצא בזה.}}


קטנים שיש בהם דעת להתאבל על ירושלים, מאכילים אותם מאכלים פשוטים, ולא יאכלו מעדנים{{הערה|1=ראה משנ"ב סימן תק"נ ס"ק ה, כף החיים שם ס"ק ט ונטעי-גבריאל בין-המצרים (ח"א) פ"ו עמ' סח, וש"נ.}}  
קטנים שיש בהם דעת להתאבל על ירושלים, מאכילים אותם מאכלים פשוטים, ולא יאכלו מעדנים{{הערה|1=ראה משנ"ב סימן תק"נ ס"ק ה, כף החיים שם ס"ק ט ונטעי-גבריאל בין-המצרים (ח"א) פ"ו עמ' סח, וש"נ.}}.
   
   
=== [[שחרית]] ===
=== [[שחרית]] ===
שורה 29: שורה 29:


=== קריאת התורה ===
=== קריאת התורה ===
קוראים 'ויחל' ב[[שחרית]] ובמנחה גם אם יש רק שלושה מתענים{{הערה|1=ספר-המנהגים שם. וש"נ.}}  
קוראים 'ויחל' ב[[שחרית]] ובמנחה גם אם יש רק שלושה מתענים{{הערה|1=ספר-המנהגים שם. וש"נ.}}  


11,698

עריכות