אגודת חסידי חב"ד בישראל: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
(←‏חברי ההנהלה: ניסוח בוגר יותר)
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:


==מעמדה של אגודת חסידי חב”ד ==
==מעמדה של אגודת חסידי חב”ד ==
בתשובה לרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] מזכיר בי”ד רבני חב”ד על מכתבו מזאת [[חנוכה]] ה’תנש”א כתב [[כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א]]:
בתשובה לרב [[יצחק יהודה ירוסלבסקי]] מזכיר בי”ד רבני חב”ד על מכתבו מזאת [[חנוכה]] ה’תנש”א כתב [[כ”ק אדמו”ר מלך המשיח שליט”א]]:
תוקף והנהגת וענין [[אנ”ש]] שי’ באה”ק בידי אגו”ח באה”ק הוא בידי אגו”ח באה”ק ובראשם (ועד) רבני אנ”ש שי’ (להעיר ש - 1. את התיבה ועד כתב הרבי בתוך חצאי עיגול שבא למעט. 2. את התיבות “בידי [[אגו”ח]] ב[[ארץ הקודש]]” כפל [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] בכתי”ק (ואפשר שהכוונה להדגיש ש"תוקף וכו' שבידי אגו"ח הוא אכן בידי אגו"ח ובראשם הרבנים ולכן עליהם לפעול בענין ששאלו את פיו הק')).
תוקף והנהגת וענין [[אנ”ש]] שי’ באה”ק בידי אגו”ח באה”ק הוא בידי אגו”ח באה”ק ובראשם (ועד) רבני אנ”ש שי’ (להעיר ש - 1. את התיבה ועד כתב הרבי בתוך חצאי עיגול שבא למעט. 2. את התיבות “בידי [[אגו”ח]] ב[[ארץ הקודש]]” כפל [[כ"ק אדמו"ר שליט"א]] בכתי”ק (ואפשר שהכוונה להדגיש ש"תוקף וכו' שבידי אגו"ח הוא אכן בידי אגו"ח ובראשם הרבנים ולכן עליהם לפעול בענין ששאלו את פיו הק')).


==חלוקת העבודה בין אגו”ח למוסדות==  
==חלוקת העבודה בין אגו”ח למוסדות==  
על חלוקת העבודה בין אגו”ח למוסדות כותב כ”ק אד”ש מה”מ באגרת למוסדות חב”ד באה”ק מתאריך י”ג כסלו תשי”ב (אג”ק ח”ה ע’ עז-ח): במענה על שאלתם אודות חוות דעתי בענין סדר המוסדות והנהלתם . . הנה בכלל שתי חלוקות בדבר:א. כלפי פנים. ב. כלפי חוץ.  
על חלוקת העבודה בין אגו”ח למוסדות כותב כ”ק אד”ש מה”מ באגרת למוסדות חב”ד באה”ק מתאריך י”ג כסלו תשי”ב (אג”ק ח”ה ע’ עז-ח): במענה על שאלתם אודות חוות דעתי בענין סדר המוסדות והנהלתם . . הנה בכלל שתי חלוקות בדבר:א. כלפי פנים. ב. כלפי חוץ.  


שורה 20: שורה 18:


==מחלקות אגו”ח ==
==מחלקות אגו”ח ==
===מחלקה לצעירים -[[צעירי אגודת חב"ד]]===  
===מחלקה לצעירים -[[צעירי אגודת חב"ד]]===  
ייסוד [[צעירי אגודת חב"ד]] על-ידי [[הרבי]] הי’ במתכונת של מחלקה לצעירים תחת [[אגו”ח]], כפי שכותב באגרת קודש מתאריך כ”ד סיון ה’תשי”א: לדעתי באה העת לארגן מחלקה מיוחדת בין הצעירים מאנ”ש והקרובים לרוח [[חב”ד]], והכוונה בשתים: בשביל חיזוק כחותיהם הם, ובשביל עבודה בחוגים רחבים יותר של הנוער, אשר אופי מיוחד גישה מיוחדת ותפקידים מיוחדים לעבודה זו.  
ייסוד [[צעירי אגודת חב"ד]] על-ידי [[הרבי]] הי’ במתכונת של מחלקה לצעירים תחת [[אגו”ח]], כפי שכותב באגרת קודש מתאריך כ”ד סיון ה’תשי”א: לדעתי באה העת לארגן מחלקה מיוחדת בין הצעירים מאנ”ש והקרובים לרוח [[חב”ד]], והכוונה בשתים: בשביל חיזוק כחותיהם הם, ובשביל עבודה בחוגים רחבים יותר של הנוער, אשר אופי מיוחד גישה מיוחדת ותפקידים מיוחדים לעבודה זו.  


שורה 34: שורה 30:


===[[איגוד המשפיעים]]===
===[[איגוד המשפיעים]]===
בשנת [[תשמ"ז]] הקים חבר אגו"ח הרב [[שמואל גריזמן]] את [[איגוד המשפיעים]] במטרה לאגד את כלל משפיעי חב"ד.
בשנת [[תשמ"ז]] הקים חבר אגו"ח הרב [[שמואל גריזמן]] את [[איגוד המשפיעים]] במטרה לאגד את כלל משפיעי חב"ד.


שורה 47: שורה 42:


===מחלקת מחנכים מייעצים===
===מחלקת מחנכים מייעצים===
בשנת תשס"ד הוקמה לשכה לפניות הציבור בשם “מחנכים מייעצים”, שמטרתה לייעץ ולסייע לאנ”ש בבעיות חינוכיות של בנים ובנות מכל הסוגים ובכל הגילאים, תיווך בין הורים למוסדות, וכן עזרה בהרשמה או במציאת מוסד מתאים.  
בשנת תשס"ד הוקמה לשכה לפניות הציבור בשם “מחנכים מייעצים”, שמטרתה לייעץ ולסייע לאנ”ש בבעיות חינוכיות של בנים ובנות מכל הסוגים ובכל הגילאים, תיווך בין הורים למוסדות, וכן עזרה בהרשמה או במציאת מוסד מתאים.  


שורה 57: שורה 51:


===כולל יום שישי===  
===כולל יום שישי===  
בשנת תשס"ד נפתח [[770 כפר חב"ד|בבית אגו”ח]] ‘כולל יום שישי’ המיועד לאברכים ולבעלי-בתים שאינם עובדים בימי שישי, ובוחרים לנצל את זמנם ללימוד חסידות ונגלה כדבעי.  
בשנת תשס"ד נפתח [[770 כפר חב"ד|בבית אגו”ח]] ‘כולל יום שישי’ המיועד לאברכים ולבעלי-בתים שאינם עובדים בימי שישי, ובוחרים לנצל את זמנם ללימוד חסידות ונגלה כדבעי.  


שורה 67: שורה 60:


ראש הכולל הוא הרב [[שלום בער לבקובסקי]].
ראש הכולל הוא הרב [[שלום בער לבקובסקי]].


===[[בול חב"ד]]===
===[[בול חב"ד]]===
במלאת 100 שנה להולדת הרבי החליטה רשות הדואר כמחווה של כבוד והוקרה לרבי מלך המשיח - להנפיק בול לכבודו.  
במלאת 100 שנה להולדת הרבי החליטה רשות הדואר כמחווה של כבוד והוקרה לרבי מלך המשיח - להנפיק בול לכבודו.  


שורה 101: שורה 92:
===חסדי שלמה ומשה - מרכז סיוע===
===חסדי שלמה ומשה - מרכז סיוע===
::'''לערך המלא: [[חסדי שלמה ומשה]]'''
::'''לערך המלא: [[חסדי שלמה ומשה]]'''
בחודש [[אלול]] [[תשס"ז]] הכריזה האגודה על הקמת מרכז סיוע ל[[אנ"ש]] -במציאת עבודה וכו' - בשם '''חסדי שלמה ומשה'''.
בחודש [[אלול]] [[תשס"ז]] הכריזה האגודה על הקמת מרכז סיוע ל[[אנ"ש]] -במציאת עבודה - בשם '''חסדי שלמה ומשה'''.


מנכ"ל המרכז הוא הרב [[ראובן קופצ'יק]].
מנכ"ל המרכז הוא הרב [[ראובן קופצ'יק]].
==חברי אגו”ח==
אגו”ח נוסדה עבור כל עם ישראל בכלל ועבור חסידי חב”ד בפרט, וכשמה כן היא: אגודת חסידי חב”ד - אגודה שבה חברים כל חסידי חב”ד. ולא רק חסידי חב”ד, אלא כל יהודי שומר תורה ומצוות יכול להתקבל לאגודת חסידי חב”ד, כפי שכותב [[אדמו"ר הריי"צ]] במכתבו לועד המייסד של אגו”ח מתאריך י”ט [[תמוז]] [[תש"א]] (אג”ק שלו ח”ה ע’ תיט): לחבר באגודת חסידי חב”ד מתקבלים כל יהודי שומר תורה ומצוה מבלי הבדל מפלגה וגזע.
וכך נכתב בתקנון האגודה (שכנראה הי’ למראה עיניו הק’ של [[הרבי]] [[מלך המשיח]]): כל יהודי מבן עשרים שנה ומעלה תושב [[ארץ ישראל]] המגיש בקשה להתקבל בתור חבר באגודה והחותם על התחייבות למלא אחרי תקנות האגודה והחלטותיה באספותי’ה הכלליות יוכל להתקבל בתור חבר באישור ההנהלה של האגודה, ההנהלה רשאית לדחות בקשה זו והחלטתה היא סופית. אין ההנהלה מחויבת לתת נימוקים לסירובה לקבלת המבקש לחבר באגודה.
===חברי ההנהלה===
ככל מוסד, יש לאגו”ח הנהלה בפני-עצמה בה ישנם מספר חברים (שהם בדרך כלל) נציגי המוסדות. הצורך בנציגי המוסדות מודגש מאוד באגרות הרבי. כך באגרת שלפנינו לועד הפועל של אגו”ח מתאריך ט’ אלול ה’תשי"א ([[אגרות קודש]] ח”ד ע’ תסא): כדי שלא יהיו ערעורים על ההחלטות ופעולות אגו”ח, מהנכון שבועד הפועל יהי’ עכ”פ בא-כח אחד מכל מוסד (גם בהרכבתו עתה נתמלאה תנאי זה, כי יש בו באי-כח הישיבות [[תומכי תמימים]], תורת אמת, כולל, [[כפר חב"ד]], [[צעירי אגודת חב"ד]] וכו’).
וכך גם כותב [[הרבי]] באגרת למוסדות [[חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]] מתאריך י”ג [[כסלו]] [[תשי"ב]] (אג”ק ח”ה ע’ עח): כיון שאגו”ח צריכה לייצג את המוסדות השונים כלפי חוץ, מוכרח הדבר שבהנהלת אגודת חב”ד יהי’ בא-כח מכל אחד ואחד מהמוסדות, ועל פי מה שכתבו על דבר חברי הנהלת אגו”ח, הרי אמנם יש בההנהלה בא-כח מכל מוסד ומוסד.
[[תמונה:שלמה_מיידנצ'יק.jpg|left|thumb|150px|הרב [[שלמה מיידנצ'יק]] - יו"ר אגו"ח]]
או ב[[אגרות קודש]] ח”ה ע’ קלז: אגו”ח תייצג את המוסדות כלפי חוץ, בענינים שבהם צריכים להיות מוסדות [[חב”ד]] כגוש אחד, ולכן צריך שבהנהלת אגו”ח יהי’ בא-כח מכל אחד מהמוסדות, ואמנם יש בההנהלה עתה בא-כח מכל מוסד ומוסד.
יו"רים במשך השנים:
*יו"ר אגו"ח הראשון היה הרב [[שאול דב זיסלין]]
*יו"ר אגו"ח השני היה הרב [[אליעזר קרסיק]]
*יו"ר אגו"ח השלישי היה הרב [[אפרים וולף]].
*בשנת [[תש"נ]] מינה [[הרבי]] לתפקיד יו"ר אגו"ח את הרב [[שלמה מיידנצ'יק]]. לאחר פטירת הרב מיידנצ'יק בשנת [[תשס"ד]] מינו חלק מחברי בי"ד רבני חב"ד את הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] לתפקיד היו"ר. שאר חברי הבי"ד ורוב חברי אגו"ח ערערו על-כך בבית המשפט וניצחו. הרב אהרונוב ערער על הפסק והוחלט לגשת לבוררות בפני השופט מאיר שמגר.
== מבנה הארגון כיום ==
מזכיר: הרב [[ראובן קופצ'יק]] מ[[נחלת הר חב"ד]]. מנהל הפרויקטים: הרב מנחם מענדל בליניצקי מ[[מגדל העמק]] נכדו של הרב [[שלמה מיידנצ'יק]]. חברי הנהלה: הרב [[זושא פויזנר]] יו"ר ועדת החינוך ומשפיע  בישיבת [[תומכי תמימים בני ברק]], הרב [[דוד אבא זלמנוב]] משפיע ישיבת [[תומכי תמימים אור יהודה]], הרב [[שמואל חפר]] יו"ר מכללת [[בית רבקה כפר חב"ד]], הרב [[שמואל גרייזמן]] יו"ר ועד [[ספר התורה של ילדי ישראל]], הרב [[יוסף יצחק וילשאנסקי]] ראש ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]], הרב [[יצחק גולדברג]] ראש ישיבת [[תומכי תמימים מגדל העמק]], הרב [[יעקב ליברמן]] מנהל רשת גני חב"ד [[כפר חב"ד]], הרב [[נחמן מיידנצ'יק]] מנהל בית חב"ד בשדה התעופה לוד ובנו של היו"ר הקודם הרב [[שלמה מיידנצ'יק]], הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] מנכ"ל [[צעירי אגודת חב"ד]], הרב [[שלמה רסקין]] מנכ"ל מוסדות בית חנה [[חב"ד]] ב[[צפת]], הרב [[חיים יוסף גינזבורג]] רב קהילת וראש ישיבת [[תומכי תמימים רמת אביב]], הרב [[יהושע יוזביץ]] מנהל מוסדות [[תורת אמת]] [[ירושלים]], הרב [[מרדכי גורדצקי]] יו"ר [[נחלת הר חב"ד]], הרב [[נתן וולף]] מנהל ישיבת בית הר"מ [[תומכי תמימים נחלת הר חב"ד]] בנו של היו"ר הקודם הרב [[אפרים וולף]], הרב [[חיים אשכנזי]] רב קהילת חב"ד ב[[תל אביב]] וממלא מקום אביו זקן חברי אגו"ח הרב [[משה אשכנזי]].
=== חברים שחברותם מוטלת בספק ===
הרבנים [[שלמה ויגלר]] האחראי על [[דמי מעמד]] ב[[ארץ הקודש]], [[יוסף בלוי]] מנכ"ל [[בית הספר למלאכה]], [[מנחם לרר]] יו"ר וועד [[כפר חב"ד]] לשעבר, [[יצחק מאיר ססובר]] עורך "יומנים מבית חיינו", [[יוסף יצחק חיטריק]] מנהל הסמינר של [[בית חנה צפת]], [[יוסף יצחק פיקארסקי]] מ[[תל אביב]], [[ישראל ברוך בוטמן]] מנכ"ל [[רשת אוהלי יוסף יצחק]] ו[[נפתלי רוט]] מה[[מרכז חינוכי חסידותי]].


==אסיפות אגו”ח==   
==אסיפות אגו”ח==   
שורה 145: שורה 105:


===חברי הנהלה פעילים===  
===חברי הנהלה פעילים===  
מענינת ביותר הוספת [[הרבי]] בשולי מכתבו לאגו”ח מיום כ”ד [[סיון]] ה'[[תשי"א]]:
מענינת ביותר הוספת [[הרבי]] בשולי מכתבו לאגו”ח מיום כ”ד [[סיון]] ה'[[תשי"א]]:
כותבים במכתבם אשר שנים שלשה חברים אינם פעילים, ונא להודיעני מי הם ומאיזה סיבה.
כותבים במכתבם אשר שנים שלשה חברים אינם פעילים, ונא להודיעני מי הם ומאיזה סיבה.
שורה 152: שורה 111:


===ייצוג, פיקוח ונטילת יוזמה===  
===ייצוג, פיקוח ונטילת יוזמה===  
באגרת לועד הפועל של אגו”ח באה”ק מיום ט’ אלול ה’תשי”א, מגדיר כ”ק אד”ש מה”מ בבירור את תפקידה של אגו”ח (אג”ק ח”ד עמ’ תס): מתפקידי אגו”ח: (א) לייצג את אנ”ש בענינים שונים [. .], דהיינו שאינם שייכים למוסד פרטי ולא לסוג פרטי מאנ”ש. (ב) להתאים עבודת המוסדות כדי למנוע סכסוכים ובלבולים בעבודת אחד ברעהו. (ג) פיקוח כללי על המוסדות, מבלי להתערב בענינים הפנימיים שלהם. (ד) פיקוח כללי על הסוגים השונים של אנ”ש, כמו על הצעירים שנתארגנו באגודת צעירי אגודת חסידי חב”ד בפ”ע, וכן איגוד נשי חב”ד [. .] (ה) להיות ער לכל המתרחש באהקת”ו, לבא בהצעות ולקחת האיניציאטיווה [=יוזמה] לפעולות חדשות הדרושות לפי שעה”.  
באגרת לועד הפועל של אגו”ח באה”ק מיום ט’ אלול ה’תשי”א, מגדיר כ”ק אד”ש מה”מ בבירור את תפקידה של אגו”ח (אג”ק ח”ד עמ’ תס): מתפקידי אגו”ח: (א) לייצג את אנ”ש בענינים שונים [. .], דהיינו שאינם שייכים למוסד פרטי ולא לסוג פרטי מאנ”ש. (ב) להתאים עבודת המוסדות כדי למנוע סכסוכים ובלבולים בעבודת אחד ברעהו. (ג) פיקוח כללי על המוסדות, מבלי להתערב בענינים הפנימיים שלהם. (ד) פיקוח כללי על הסוגים השונים של אנ”ש, כמו על הצעירים שנתארגנו באגודת צעירי אגודת חסידי חב”ד בפ”ע, וכן איגוד נשי חב”ד [. .] (ה) להיות ער לכל המתרחש באהקת”ו, לבא בהצעות ולקחת האיניציאטיווה [=יוזמה] לפעולות חדשות הדרושות לפי שעה”.  


שורה 160: שורה 118:


===הקמת מוסדות חדשים ומטה לעניני [[משיח]]===  
===הקמת מוסדות חדשים ומטה לעניני [[משיח]]===  
כידוע חפץ בהקמתם של מוסדות ובתי חב”ד חדשים ככל האפשרי על-ידי העסקנים והשלוחים בכל מקום שהוא. בכל הנוגע לארץ הקודש ביקש הרבי שכל הרוצה להקים מוסד (ובכמה מקרים גם) בית חב”ד או לפתוח אגודה, יפנה קודם לאגו”ח. וכך כותב הרבי באגרת לעסקני עיר הקודש טבריא מתאריך א’ מ”ח תשט”ז (חכ”א ע’ שיד) על הצעתם להקים ישיבת חב”ד בעירם:  
כידוע חפץ בהקמתם של מוסדות ובתי חב”ד חדשים ככל האפשרי על-ידי העסקנים והשלוחים בכל מקום שהוא. בכל הנוגע לארץ הקודש ביקש הרבי שכל הרוצה להקים מוסד (ובכמה מקרים גם) בית חב”ד או לפתוח אגודה, יפנה קודם לאגו”ח. וכך כותב הרבי באגרת לעסקני עיר הקודש טבריא מתאריך א’ מ”ח תשט”ז (חכ”א ע’ שיד) על הצעתם להקים ישיבת חב”ד בעירם:  


שורה 184: שורה 141:


===שמירה על הנקודה הכללית דפעולות [[חב"ד]] ===
===שמירה על הנקודה הכללית דפעולות [[חב"ד]] ===
נקודה חשובה ביותר שהוטלה על אגו”ח היא - האחריות הכללית על פעולות [[חב"ד]] שלא יסורו מן המסלה אותה סללו רבותינו הקדושים, ולדוגמא - הזהירות שלא להתחבר לאיזו מפלגה בכל צורה שהיא, דבר עליו הזהיר הרבי פעמים רבות, אחת מהם בהמשך האגרת שהובאה לעיל (כ”א סיון תשי”ד): נבהלתי להשמועה, אף שאינני יכול לברר ברור אם כנה היא, אשר יש סברא שהרשת תעבוד ותפעול במקום אחד תחת שם מוסד חינוך מפלגתי (אלא ש”מבטיחים” להם שרוחניות הענינים תהי’ ביד הרשת). ונבהלתי עוד יותר לההוספה, אשר דוקא מזקני אנ”ש הונח אצלם ככה, ולא לבד שהסכימו על זה אלא שפירשו את המברק שלי מתאים לסברא הנ”ל. וכמה עלוב דורנו זה, אשר גם על טעות כזה יש להזהיר ולקרות בקול שזהו טעות ולא האמת. ואף אם גם היתה הבטחה הנ”ל בת קיימא, שגם בזה איני מאמין כי אין הדבר תלוי ביחידים המבטיחים אלא בהמפלגה בכללותה, הנה אין רשות למי שהוא להדביק על עניני [[חב"ד]] יארליק של מפלגה איזה שתהי’ . . ובא אני בזה גם לאגו”ח, מתאים למה שקויתי מאז שאגו”ח תשמור על הנקודה הכללית וחוט השני דפעולות חב”ד, שלא יסורו מן המסלה אותה סללו רבוה”ק נשיאינו, ועאכו”כ שלא יעשו ענינים הפכים מזה.
נקודה חשובה ביותר שהוטלה על אגו”ח היא - האחריות הכללית על פעולות [[חב"ד]] שלא יסורו מן המסלה אותה סללו רבותינו הקדושים, ולדוגמא - הזהירות שלא להתחבר לאיזו מפלגה בכל צורה שהיא, דבר עליו הזהיר הרבי פעמים רבות, אחת מהם בהמשך האגרת שהובאה לעיל (כ”א סיון תשי”ד): נבהלתי להשמועה, אף שאינני יכול לברר ברור אם כנה היא, אשר יש סברא שהרשת תעבוד ותפעול במקום אחד תחת שם מוסד חינוך מפלגתי (אלא ש”מבטיחים” להם שרוחניות הענינים תהי’ ביד הרשת). ונבהלתי עוד יותר לההוספה, אשר דוקא מזקני אנ”ש הונח אצלם ככה, ולא לבד שהסכימו על זה אלא שפירשו את המברק שלי מתאים לסברא הנ”ל. וכמה עלוב דורנו זה, אשר גם על טעות כזה יש להזהיר ולקרות בקול שזהו טעות ולא האמת. ואף אם גם היתה הבטחה הנ”ל בת קיימא, שגם בזה איני מאמין כי אין הדבר תלוי ביחידים המבטיחים אלא בהמפלגה בכללותה, הנה אין רשות למי שהוא להדביק על עניני [[חב"ד]] יארליק של מפלגה איזה שתהי’ . . ובא אני בזה גם לאגו”ח, מתאים למה שקויתי מאז שאגו”ח תשמור על הנקודה הכללית וחוט השני דפעולות חב”ד, שלא יסורו מן המסלה אותה סללו רבוה”ק נשיאינו, ועאכו”כ שלא יעשו ענינים הפכים מזה.


===ביקורת על המוסדות===  
===ביקורת על המוסדות===  
בכמה מהאגרות כותב הרבי כי מתפקידי אגו”ח לפקח על המוסדות ע”י מבקרים, ומפרט את תפקידם. וכך כותב באגרות-קודש ח”ה ע’ קלז: תפקיד המבקרים הוא, כהוראת המלה, בקורת, היינו לבקר את עבודת הנהלת המוסדות ולעמוד בקישור ישר עם כאן ולהודיע מהנעשה בהמוסד. ולכן על הנהלת המוסד לתאר לפניהם עבודתם, להראותם ספרי החשבונות וכו’, אבל אין ביד המבקר ליתן פקודות, לשנות החלטות ההנהלה או להחליט דבר בהמוסד.  
בכמה מהאגרות כותב הרבי כי מתפקידי אגו”ח לפקח על המוסדות ע”י מבקרים, ומפרט את תפקידם. וכך כותב באגרות-קודש ח”ה ע’ קלז: תפקיד המבקרים הוא, כהוראת המלה, בקורת, היינו לבקר את עבודת הנהלת המוסדות ולעמוד בקישור ישר עם כאן ולהודיע מהנעשה בהמוסד. ולכן על הנהלת המוסד לתאר לפניהם עבודתם, להראותם ספרי החשבונות וכו’, אבל אין ביד המבקר ליתן פקודות, לשנות החלטות ההנהלה או להחליט דבר בהמוסד.  


שורה 200: שורה 155:


===קשר עם אישי ציבור ורבנים===  
===קשר עם אישי ציבור ורבנים===  
כפי הנראה, כחלק מענין ייצוג המוסדות ו[[אנ”ש]] במשרדים וכו’, הורה הרבי לשמר את הקשר עם אישי ציבור, להעביר אליהם מצה שמורה לליל הסדר ועוד, כמו באגרת הבאה להנהלת אגו”ח מתאריך א’ ניסן ה’תשט”ז: ובקשר עם ימי חג הפסח הבע”ל, הרי ע”ד דאשתקד מטובם לשלוח בשמי א זאץ [=מצה] שמורה (כמובן מאפיית יד) למר שז”ר שי’, מר סירקוס שי’ מר יצחק קורן שי’, ואם יציעו לשלוח עוד למי, מטובם לפרט הצעתם ואענה במברק ות”ח מראש על הטרחה בכל זה.  
כפי הנראה, כחלק מענין ייצוג המוסדות ו[[אנ”ש]] במשרדים וכו’, הורה הרבי לשמר את הקשר עם אישי ציבור, להעביר אליהם מצה שמורה לליל הסדר ועוד, כמו באגרת הבאה להנהלת אגו”ח מתאריך א’ ניסן ה’תשט”ז: ובקשר עם ימי חג הפסח הבע”ל, הרי ע”ד דאשתקד מטובם לשלוח בשמי א זאץ [=מצה] שמורה (כמובן מאפיית יד) למר שז”ר שי’, מר סירקוס שי’ מר יצחק קורן שי’, ואם יציעו לשלוח עוד למי, מטובם לפרט הצעתם ואענה במברק ות”ח מראש על הטרחה בכל זה.  


שורה 208: שורה 162:


===ידיעות מהנעשה באה”ק ובפרט בכרם חב”ד===  
===ידיעות מהנעשה באה”ק ובפרט בכרם חב”ד===  
כ”ק אד”ש מה”מ ביקש לקבל מאגו”ח ידיעות מפורטות ומתאימות על הנעשה באה”ק באופן כללי ובפרט בקהילות חב”ד, וכך כותב הרבי להנהלת אגו”ח בתאריך כ”א סיון ה’[[תשי"ד]] ([[אגרות קודש]] ח”ט ע’ קכו-ז): במענה על שאלתם שהגיעתני, מה עליהם לעשות בקשר עם הכנסי’ של [[אגודת ישראל]].  
כ”ק אד”ש מה”מ ביקש לקבל מאגו”ח ידיעות מפורטות ומתאימות על הנעשה באה”ק באופן כללי ובפרט בקהילות חב”ד, וכך כותב הרבי להנהלת אגו”ח בתאריך כ”א סיון ה’[[תשי"ד]] ([[אגרות קודש]] ח”ט ע’ קכו-ז): במענה על שאלתם שהגיעתני, מה עליהם לעשות בקשר עם הכנסי’ של [[אגודת ישראל]].  


שורה 220: שורה 173:


===עמידה על המשמר בנוגע לפרסומים על חב”ד בעיתונות===  
===עמידה על המשמר בנוגע לפרסומים על חב”ד בעיתונות===  
בהמשך האגרת שהובאה לעיל (כ”א [[סיון]] [[תשי”ד]]) מעורר הרבי את חברי הנהלת אגו”ח בענין נוסף שתחת אחריותם: נבהלתי בהתקבל אלי קטע העתון של מכתב מר . . ועוד יותר ממה שאגו”ח, כנראה, שלא הגיבו ע”ז כלל, לא רק במכתבי-עת אלא אפילו גם לא בפני’ אל הנ”ל באופן המתאים ובדברים המתאימים לתוכן מכתב הנ”ל והביטויים אשר בו. נהניתי עכ”פ במקצת מה שאחד מן ההנהלה שלח להנ”ל מכתב חריף . . ולא באתי אלא בהנוגע לעתיד.  
בהמשך האגרת שהובאה לעיל (כ”א [[סיון]] [[תשי”ד]]) מעורר הרבי את חברי הנהלת אגו”ח בענין נוסף שתחת אחריותם: נבהלתי בהתקבל אלי קטע העתון של מכתב מר . . ועוד יותר ממה שאגו”ח, כנראה, שלא הגיבו ע”ז כלל, לא רק במכתבי-עת אלא אפילו גם לא בפני’ אל הנ”ל באופן המתאים ובדברים המתאימים לתוכן מכתב הנ”ל והביטויים אשר בו. נהניתי עכ”פ במקצת מה שאחד מן ההנהלה שלח להנ”ל מכתב חריף . . ולא באתי אלא בהנוגע לעתיד.  


שורה 228: שורה 180:


===הסדרת מקומות עבודה ל[[אנ”ש]]===  
===הסדרת מקומות עבודה ל[[אנ”ש]]===  
כחלק בלתי נפרד מעבודתה של [[אגו”ח]] רואה [[הרבי]] את הדאגה לפרט, לכל [[חסיד]] ב[[ארץ הקודש]], וכפי שהדברים מבוארים ב[[אגרות קודש]] ח”ח ע’ שז:  
כחלק בלתי נפרד מעבודתה של [[אגו”ח]] רואה [[הרבי]] את הדאגה לפרט, לכל [[חסיד]] ב[[ארץ הקודש]], וכפי שהדברים מבוארים ב[[אגרות קודש]] ח”ח ע’ שז:  


שורה 238: שורה 189:


===סיוע כספי לאנ”ש ולחיזוק היהדות ===
===סיוע כספי לאנ”ש ולחיזוק היהדות ===
ביחד עם עבודת הכלל לא פסח הרבי על הסיוע לפרט ובכמה מקרים הפנה אנשים שונים לאגו”ח כדי לקבל הלוואה, או עזרה כספית להכנסת כלה, לבנין מקוה בשיטת אדמו”ר הרש”ב, או אפי’ לקניית פאות לנשים.  
ביחד עם עבודת הכלל לא פסח הרבי על הסיוע לפרט ובכמה מקרים הפנה אנשים שונים לאגו”ח כדי לקבל הלוואה, או עזרה כספית להכנסת כלה, לבנין מקוה בשיטת אדמו”ר הרש”ב, או אפי’ לקניית פאות לנשים.  


שורה 252: שורה 202:


===השגת כתי”ק מרבותינו נשיאינו===  
===השגת כתי”ק מרבותינו נשיאינו===  
באגרת שלפנינו מתאריך כ”א סיון ה’תשי”ד, כמו גם באגרות נוספות, מעורר הרבי את הנהלת אגו”ח להשיג כתבי יד וספרי חסידות ([[אגרות קודש]] ח”ט ע’ קכו-ז):  
באגרת שלפנינו מתאריך כ”א סיון ה’תשי”ד, כמו גם באגרות נוספות, מעורר הרבי את הנהלת אגו”ח להשיג כתבי יד וספרי חסידות ([[אגרות קודש]] ח”ט ע’ קכו-ז):  


בתמהון נודעתי, אשר זה לא כבר הביאו מאה”ק ת”ו ללונדון וכן לכאן כמה ביכלעך דא”ח למכירה. ולפלא גדול, שאו שלא נודע להם כלל עד”ז או שנודע ולא שמו לב - כי הרי יש מקום לומר, שעל אתר באה”ק ת”ו הי’ אפשר לקנות ביכלעך הנ”ל בזול יותר, והעיקר לשמרם שלא יפלו בידי זרים (בענין זה, ומי יודע אולי גם זרים כפשוטו), ואין צועקין על העבר, ועכ”פ באתי בהתעוררות על להבא. ותמהתי גדולה עוד יותר, שלמרות שזה איזה שנים שבקשתי לפרסם ולבקש ולחפש אחרי ביכלעך דא”“ח ולשלחם לכאן, ואם אי אפשר אחרת הרי ע”מ להחזיר, ובמשך כל השנים האלו, הנה רק מאחד נתקבלו איזה ביכלעך בתור חילוף.  
בתמהון נודעתי, אשר זה לא כבר הביאו מאה”ק ת”ו ללונדון וכן לכאן כמה ביכלעך דא”ח למכירה. ולפלא גדול, שאו שלא נודע להם כלל עד”ז או שנודע ולא שמו לב - כי הרי יש מקום לומר, שעל אתר באה”ק ת”ו הי’ אפשר לקנות ביכלעך הנ”ל בזול יותר, והעיקר לשמרם שלא יפלו בידי זרים (בענין זה, ומי יודע אולי גם זרים כפשוטו), ואין צועקין על העבר, ועכ”פ באתי בהתעוררות על להבא. ותמהתי גדולה עוד יותר, שלמרות שזה איזה שנים שבקשתי לפרסם ולבקש ולחפש אחרי ביכלעך דא”“ח ולשלחם לכאן, ואם אי אפשר אחרת הרי ע”מ להחזיר, ובמשך כל השנים האלו, הנה רק מאחד נתקבלו איזה ביכלעך בתור חילוף.  
==חברי אגו”ח==
אגו”ח נוסדה עבור כל עם ישראל בכלל ועבור חסידי חב”ד בפרט, וכשמה כן היא: אגודת חסידי חב”ד - אגודה שבה חברים כל חסידי חב”ד. ולא רק חסידי חב”ד, אלא כל יהודי שומר תורה ומצוות יכול להתקבל לאגודת חסידי חב”ד, כפי שכותב [[אדמו"ר הריי"צ]] במכתבו לועד המייסד של אגו”ח מתאריך י”ט [[תמוז]] [[תש"א]] (אג”ק שלו ח”ה ע’ תיט): לחבר באגודת חסידי חב”ד מתקבלים כל יהודי שומר תורה ומצוה מבלי הבדל מפלגה וגזע.
וכך נכתב בתקנון האגודה (שכנראה הי’ למראה עיניו הק’ של [[הרבי]] [[מלך המשיח]]): כל יהודי מבן עשרים שנה ומעלה תושב [[ארץ ישראל]] המגיש בקשה להתקבל בתור חבר באגודה והחותם על התחייבות למלא אחרי תקנות האגודה והחלטותיה באספותי’ה הכלליות יוכל להתקבל בתור חבר באישור ההנהלה של האגודה, ההנהלה רשאית לדחות בקשה זו והחלטתה היא סופית. אין ההנהלה מחויבת לתת נימוקים לסירובה לקבלת המבקש לחבר באגודה.
===חברי ההנהלה===
ככל מוסד, יש לאגו”ח הנהלה בפני-עצמה בה ישנם מספר חברים (שהם בדרך כלל) נציגי המוסדות. הצורך בנציגי המוסדות מודגש מאוד באגרות הרבי. כך באגרת שלפנינו לועד הפועל של אגו”ח מתאריך ט’ אלול ה’תשי"א ([[אגרות קודש]] ח”ד ע’ תסא): כדי שלא יהיו ערעורים על ההחלטות ופעולות אגו”ח, מהנכון שבועד הפועל יהי’ עכ”פ בא-כח אחד מכל מוסד (גם בהרכבתו עתה נתמלאה תנאי זה, כי יש בו באי-כח הישיבות [[תומכי תמימים]], תורת אמת, כולל, [[כפר חב"ד]], [[צעירי אגודת חב"ד]] וכו’).
וכך גם כותב [[הרבי]] באגרת למוסדות [[חב"ד]] ב[[ארץ הקודש]] מתאריך י”ג [[כסלו]] [[תשי"ב]] (אג”ק ח”ה ע’ עח): כיון שאגו”ח צריכה לייצג את המוסדות השונים כלפי חוץ, מוכרח הדבר שבהנהלת אגודת חב”ד יהי’ בא-כח מכל אחד ואחד מהמוסדות, ועל פי מה שכתבו על דבר חברי הנהלת אגו”ח, הרי אמנם יש בההנהלה בא-כח מכל מוסד ומוסד.
או ב[[אגרות קודש]] ח”ה ע’ קלז: אגו”ח תייצג את המוסדות כלפי חוץ, בענינים שבהם צריכים להיות מוסדות [[חב”ד]] כגוש אחד, ולכן צריך שבהנהלת אגו”ח יהי’ בא-כח מכל אחד מהמוסדות, ואמנם יש בההנהלה עתה בא-כח מכל מוסד ומוסד.
יו"רים במשך השנים:
*יו"ר אגו"ח הראשון היה הרב [[שאול דב זיסלין]]
*יו"ר אגו"ח השני היה הרב [[אליעזר קרסיק]]
*יו"ר אגו"ח השלישי היה הרב [[אפרים וולף]].
*בשנת [[תש"נ]] מינה [[הרבי]] לתפקיד יו"ר אגו"ח את הרב [[שלמה מיידנצ'יק]]. לאחר פטירת הרב מיידנצ'יק בשנת [[תשס"ד]] מינו חלק מחברי בי"ד רבני חב"ד את הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] לתפקיד היו"ר. שאר חברי הבי"ד ורוב חברי אגו"ח ערערו על-כך בבית המשפט וניצחו. הרב אהרונוב ערער על הפסק והוחלט לגשת לבוררות בפני השופט מאיר שמגר.
== מבנה הארגון כיום ==
מזכיר: הרב [[ראובן קופצ'יק]] מ[[נחלת הר חב"ד]]. מנהל הפרויקטים: הרב מנחם מענדל בליניצקי מ[[מגדל העמק]] נכדו של הרב [[שלמה מיידנצ'יק]]. חברי הנהלה: הרב [[זושא פויזנר]] יו"ר ועדת החינוך ומשפיע  בישיבת [[תומכי תמימים בני ברק]], הרב [[דוד אבא זלמנוב]] משפיע ישיבת [[תומכי תמימים אור יהודה]], הרב [[שמואל חפר]] יו"ר מכללת [[בית רבקה כפר חב"ד]], הרב [[שמואל גרייזמן]] יו"ר ועד [[ספר התורה של ילדי ישראל]], הרב [[יוסף יצחק וילשאנסקי]] ראש ישיבת [[חסידי חב"ד ליובאוויטש צפת]], הרב [[יצחק גולדברג]] ראש ישיבת [[תומכי תמימים מגדל העמק]], הרב [[יעקב ליברמן]] מנהל רשת גני חב"ד [[כפר חב"ד]], הרב [[נחמן מיידנצ'יק]] מנהל בית חב"ד בשדה התעופה לוד ובנו של היו"ר הקודם הרב [[שלמה מיידנצ'יק]], הרב [[יוסף יצחק אהרונוב]] מנכ"ל [[צעירי אגודת חב"ד]], הרב [[שלמה רסקין]] מנכ"ל מוסדות בית חנה [[חב"ד]] ב[[צפת]], הרב [[חיים יוסף גינזבורג]] רב קהילת וראש ישיבת [[תומכי תמימים רמת אביב]], הרב [[יהושע יוזביץ]] מנהל מוסדות [[תורת אמת]] [[ירושלים]], הרב [[מרדכי גורדצקי]] יו"ר [[נחלת הר חב"ד]], הרב [[נתן וולף]] מנהל ישיבת בית הר"מ [[תומכי תמימים נחלת הר חב"ד]] בנו של היו"ר הקודם הרב [[אפרים וולף]], הרב [[חיים אשכנזי]] רב קהילת חב"ד ב[[תל אביב]] וממלא מקום אביו זקן חברי אגו"ח הרב [[משה אשכנזי]].
=== חברים שחברותם מוטלת בספק ===
הרבנים [[שלמה ויגלר]] האחראי על [[דמי מעמד]] ב[[ארץ הקודש]], [[יוסף בלוי]] מנכ"ל [[בית הספר למלאכה]], [[מנחם לרר]] יו"ר וועד [[כפר חב"ד]] לשעבר, [[יצחק מאיר ססובר]] עורך "יומנים מבית חיינו", [[יוסף יצחק חיטריק]] מנהל הסמינר של [[בית חנה צפת]], [[יוסף יצחק פיקארסקי]] מ[[תל אביב]], [[ישראל ברוך בוטמן]] מנכ"ל [[רשת אוהלי יוסף יצחק]] ו[[נפתלי רוט]] מה[[מרכז חינוכי חסידותי]].


[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארץ הקודש]] [[קטגוריה:אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש|*]]
[[קטגוריה:מוסדות וארגונים בארץ הקודש]] [[קטגוריה:אגודת חסידי חב"ד בארץ הקודש|*]]