ברכה על ארבעת המינים של הרבי: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הלולב של הרבי.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו [[המשך וככה תרל"ז]]. מאחור נראה הרב [[מאיר הארליג]] מחזיק את הד' מינים של הרבי. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
[[קובץ:הלולב של הרבי.jpeg|250px|ממוזער|שמאל|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו [[המשך וככה תרל"ז]]. מאחור נראה הרב [[מאיר הארליג]] מחזיק את הד' מינים של הרבי. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
במשך כל שנות נשיאותו, [[הרבי]] היה נותן לחסידים את הזכות '''לברך על ארבעת המינים של הרבי''' מידי יום מימי [[חג הסוכות]]. בשנים הראשונות הדבר נעשה בנוכחות הרבי בסוכתו האישית, ובשנים שלאחר מכן, הרבי היה שולח את [[ארבעת המינים]] באמצעות שליח והברכה נעשתה בסוכת הקהל.
במשך כל שנות נשיאותו, [[הרבי]] היה נותן ל[[חסיד|חסידים]] את הזכות '''לברך על ארבעת המינים שלו''' מידי יום מימי [[חג הסוכות]]. בשנים הראשונות הדבר נעשה בנוכחות הרבי בסוכתו האישית, ובשנים שלאחר מכן, הרבי היה שולח את [[ארבעת המינים]] באמצעות שליח והברכה נעשתה בסוכת הקהל.


==אצל רבותינו נשיאנו==
==אצל רבותינו נשיאנו==
בשנת [[תרע"ט]] בעיצומה של [[מלחמת העולם הראשונה]] לא ניתן היה להשיג [[קלבריה|אתרוגים מקלבריה]] בכל רחבי [[רוסיה]] ובהשתדלותו של הרב [[שמואל גוראריה]] נשלח אל [[אדמו"ר הרש"ב]] שהתגורר באותה עת ב[[רוסטוב]] אתרוג מהודר. כל אנשי העיר והסביבה, חסידים ושאינם, באו לברך על [[ארבעת המינים]] של הרבי.
בשנת [[תרע"ט]] בעיצומה של [[מלחמת העולם הראשונה]] לא ניתן היה להשיג [[קלבריה|אתרוגים מקלבריה]] בכל רחבי [[רוסיה]] ובהשתדלותו של הרב [[שמואל גוראריה]] נשלח אל [[אדמו"ר הרש"ב]] שהתגורר באותה עת ב[[רוסטוב]] [[אתרוג]] מהודר. כל אנשי העיר והסביבה, חסידים ושאינם, באו לברך על [[ארבעת המינים]] של הרבי.


הסדר אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] היה, שהיה יושב בכל ימות החג בסוכה בבוקר, וספר דא"ח בידו, והיו כולם באים לברך על האתרוג, בנוכחות הרבי. ר' [[רפאל כהן]] מספר שהוא יחד עם אביו באו במיוחד מהעיירה [[קרמנצ'וג]] לשם כך. בהגיעם בחול המועד סוכות, נכנסו תיכף לברך על ארבעת המינים של הרבי. הרבי רמז לאביו כי יכול הוא גם לעשות הנענועים בלולב, באופן כללי הרבי השגיח שלא יעשו נענועים בלולב ורק לאחדים אמר הרבי שינענעו{{הערה|[[שמועות וסיפורים]] ח"א עמ' קז, [[ליובאוויטש וחייליה]] עמ' 31, [[רשימות דברים]] ח"א עמ' קע"ה}}.
הסדר אצל [[אדמו"ר הרש"ב]] היה, שהיה יושב בכל ימות החג בסוכה בבוקר, וספר דא"ח בידו, והיו כולם באים לברך על האתרוג, בנוכחות הרבי. ר' [[רפאל כהן]] מספר שהוא יחד עם אביו באו במיוחד מהעיירה [[קרמנצ'וג]] לשם כך. בהגיעם בחול המועד סוכות, נכנסו תיכף לברך על ארבעת המינים של הרבי. הרבי רמז לאביו כי יכול הוא גם לעשות הנענועים בלולב, באופן כללי הרבי השגיח שלא יעשו נענועים בלולב ורק לאחדים אמר הרבי שינענעו{{הערה|[[שמועות וסיפורים]] ח"א עמ' קז, [[ליובאוויטש וחייליה]] עמ' 31, [[רשימות דברים]] ח"א עמ' קע"ה}}.
שורה 17: שורה 17:
[[הרבי]] הנהיג במשך כל שנות נשיאותו שכל הרוצה לברך על ארבעת המינים שלו, יוכל לעשות זאת, מידי יום מימי החג, הן קודם התפילה והן לאחריה למי שלא הספיק קודם לכן. וביום [[הושענא רבא]] אחר שסיימו הגברים לברך גם נשים וילדים זוכים.
[[הרבי]] הנהיג במשך כל שנות נשיאותו שכל הרוצה לברך על ארבעת המינים שלו, יוכל לעשות זאת, מידי יום מימי החג, הן קודם התפילה והן לאחריה למי שלא הספיק קודם לכן. וביום [[הושענא רבא]] אחר שסיימו הגברים לברך גם נשים וילדים זוכים.


הסדר בדבר השתנה במשך השנים. בשנים הראשונות היה הרבי עצמו נותן לברך על הד' מינים שלו בסוכתו האישית{{הערה|שהיתה מוצבת בשנים הראשונות בשטח ה"שאלאש" לצד בניין 770, ומשנת תשל"ו - בחזית הבניין}}, ובשעת מעשה הרבי היה יושב או עומד בסוכה ומעיין בספר חסידות{{הערה|בדרך כלל היה זה [[ביכל]] של [[המשך וככה תרל"ז]] של [[אדמו"ר המהר"ש]]}} ומרים מעת לעת את עיניו ומביט על המברכים. החל משנת [[תשכ"ה]] מסר הרבי את הד' מינים על ידי שליח שיברכו עליהם בסוכת הקהל העומדת בחצר 770. הרבי היה נכנס לתפילת שחרית גם אם לא סיימו כולם לברך, ולקראת אמירת ההלל היו מביאים לרבי לבית המדרש את הד' מינים. לאחר התפילה היה מוסר שוב את הד' מינים לציבור, עבור אלו שעדיין לא ברכו.
הסדר בדבר השתנה במשך השנים. בשנים הראשונות היה הרבי עצמו נותן לברך על הד' מינים שלו בסוכתו האישית{{הערה|שהיתה מוצבת בשנים הראשונות בשטח ה"שאלאש" לצד בניין 770, ומשנת תשל"ו - בחזית הבניין}}, ובשעת מעשה הרבי היה יושב או עומד בסוכה ומעיין בספר חסידות{{הערה|בדרך כלל היה זה [[ביכל]] של [[המשך וככה תרל"ז]] של [[אדמו"ר המהר"ש]]}} ומרים מעת לעת את עיניו ומביט על המברכים. החל משנת [[תשכ"ה]] מסר הרבי את הד' מינים על ידי שליח שיברכו עליהם בסוכת הקהל העומדת בחצר [[770]]. הרבי היה נכנס לתפילת שחרית גם אם לא סיימו כולם לברך, ולקראת אמירת ההלל היו מביאים לרבי לבית המדרש את הד' מינים. לאחר התפילה היה מוסר שוב את הד' מינים לציבור, עבור אלו שעדיין לא ברכו.


כשהיה הרבי מוסר את הד' מינים לברכת הציבור, בדרך כלל באמצעות הרב [[מאיר הארליג]], היה אומר "מתנה על מנת להחזיר" וזאת גם בימי [[חול המועד]].
כשהיה הרבי מוסר את הד' מינים לברכת הציבור, בדרך כלל באמצעות הרב [[מאיר הארליג]], היה אומר "מתנה על מנת להחזיר" וזאת גם בימי [[חול המועד]].
שורה 27: שורה 27:
הרבי הביט על המברכים באופן מדוקדק. לאחד העיר ששכח לברך "[[שהחיינו]]", לאחד שנטל האתרוג הפוך סימן הרבי ליישרו. למי שהקדים ונטל את האתרוג הורה הרבי ליטול את הלולב תחילה. הרבי סייע לאחד שהתקשה באמירת הברכות ואמר איתו מילה במילה מתוך הסידור. ולרבים איחל "גוט יום טוב" בחיוך ובשמחה.
הרבי הביט על המברכים באופן מדוקדק. לאחד העיר ששכח לברך "[[שהחיינו]]", לאחד שנטל האתרוג הפוך סימן הרבי ליישרו. למי שהקדים ונטל את האתרוג הורה הרבי ליטול את הלולב תחילה. הרבי סייע לאחד שהתקשה באמירת הברכות ואמר איתו מילה במילה מתוך הסידור. ולרבים איחל "גוט יום טוב" בחיוך ובשמחה.


מידי יום, לאחר שהקהל בירך על לולבו של הרבי ור' מאיר הארליג הכניס אותו לבית המדרש אל הרבי לאמירת ההלל וההושענות, הרבי היה בוחן ומסדר את הלולב ואת טבעותיו.  
במשך השנים, מידי יום, לאחר שהקהל בירך על לולבו של הרבי ור' מאיר הארליג הכניס אותו לבית המדרש אל הרבי לאמירת ה[[הלל]] וה[[הושענות]], הרבי היה בוחן ומסדר את הלולב ואת טבעותיו.  


קרו מקרים שנפסל הלולב או האתרוג והיה צורך להחליפם באחרים. ב[[שנת הקהל]] [[תשמ"ח]], החליף הרבי אתרוג כל יומיים או שלושה. הלולב בדרך כלל אף  
קרו מקרים שנפסל הלולב או האתרוג והיה צורך להחליפם באחרים. ב[[שנת הקהל]] [[תשמ"ח]], החליף הרבי אתרוג כל יומיים או שלושה. הלולב בדרך כלל אף  
שורה 47: שורה 47:
גם לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] ממשיכים חסידים להכין עבור הרבי את הד' מינים. ומידי יום עומדים אלפי חסידים בתור כדי לזכות לברך על הלולב של הרבי.
גם לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] ממשיכים חסידים להכין עבור הרבי את הד' מינים. ומידי יום עומדים אלפי חסידים בתור כדי לזכות לברך על הלולב של הרבי.


את הלולב מניחים על הסטענדער של הרבי בעת אמירת ההלל וההושענות. ולאחר התפילה שוב ממשיכים לברך עליו אותם שלא הספיקו קודם התפילה. בהושענא רבה זוכים לברך על הלולב גם הנשים והילדים.
את הלולב מניחים על הסטענדער של הרבי בעת אמירת ה[[הלל]] וה[[הושענות]]. ולאחר התפילה שוב ממשיכים לברך עליו אותם שלא הספיקו קודם התפילה. ב[[הושענא רבה]] זוכים לברך על הלולב גם הנשים והילדים.


בין המתעסקים בעניין זה היה הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]] שבזכות "חזקה" זו היה אוחז את [[ספר תורה של משיח]] בעת ההושענות. בנוסף ישנם כמה משפיעים וזקני אנ"ש שקנו להם "חזקה" להציע לאחר הברכה למברכים להשלים את הנענועים בלולביהם.
בין המתעסקים בעניין זה היה הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]] שבזכות "חזקה" זו היה אוחז את [[ספר תורה של משיח]] בעת ה[[הושענות]]. בנוסף ישנם כמה משפיעים וזקני אנ"ש שקנו להם "חזקה" להציע לאחר הברכה למברכים להשלים את הנענועים בלולביהם.


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
11,463

עריכות