|
|
(18 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| | {{ניווט |
| | |כותרת=תרשים כולל תניא (עם פירוט פרקים א-יב) |
| | |הסתרה=כן |
| | |מוסתר=כן |
| | |תמונה= |
| | |תוכן={{עץ תניא/ליקוטי אמרים א-יב}}}} |
| {{תניא}} | | {{תניא}} |
| | '''פרק י' - הצדיק''' |
|
| |
|
| ==מבוא לפרק== | | ==הקדמה== |
| | אחרי שהוסברה מהות הנפש האלוקית{{הערה|בפרקים א' - ה'}}, הבהמית{{הערה|בפרקים ו' - ח'}} והמלחמה שביניהן{{הערה|בפרק הקודם}}, אפשר להבין את חמשת המדרגות שהוזכרו ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]]{{הערה|צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני}}. בפרק זה יתבארו שתי המדרגות שבצדיקים, ושאר המדרגות בשני הפרקים הבאים. |
|
| |
|
| {{פרק תניא|פרק=י'|טקסט הפרק="והנה כשהאדם מגביר [[נפש האלוקית|נפשו האלהית]] ונלחם כל כך עם ה[[נפש הבהמית|בהמית]] עד שמגרש ומבער הרע שבה מ[[חלל השמאלי]] כמו שנאמר "ובערת הרע מקרבך" ואין הרע נהפך לטוב ממש נקרא [[צדיק שאינו גמור]] וצדיק ורע לו דהיינו שיש בו עדיין מעט מזער רע ב[[חלל השמאלי]] אלא שכפוף ובטל לטוב מחמת מיעוטו ולכן נדמה לו כי ויגרשהו וילך לו כולו לגמרי אבל באמת אלו חלף והלך לו לגמרי כל הרע שבו היה נהפך לטוב ממש. וביאור הענין כי הנה [[צדיק גמור]] שנהפך הרע שלו לטוב ולכן נקרא [[צדיק וטוב לו]] הוא על ידי הסרת ה[[בגדים הצואים]] לגמרי מהרע דהיינו למאוס מאד בתענוגי עולם הזה להתענג בם בתענוגות בני אדם למלאת תאות הגוף בלבד ולא ל[[עבודת ה']] מפני היותם נמשכים ונשפעים מה[[קליפה]] ו[[סטרא אחרא]] וכל מה שהוא מה[[סטרא אחרא]] ה[[צדיק גמור]] הוא שונאו בתכלית השנאה מחמת גודל אהבתו לה' וקדושתו ב[[אהבה בתענוגים|אהבה רבה בתענוגים]] וחיבה יתרה הנ"ל כי הם זה לעומת זה כדכתיב "תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי חקרני ודע לבבי" וגו' וכפי ערך גודל האהבה לה' כך ערך גודל השנאה ל[[סטרא אחרא]] והמיאוס ברע בתכלית כי המיאוס הוא הפך האהבה ממש כמו ה[[שנאה]]. ו[[צדיק שאינו גמור]] הוא שאינו שונא ה[[סטרא אחרא]] בתכלית השנאה ולכן אינו מואס גם כן ברע בתכלית וכל שאין השנאה והמיאוס בתכלית ע"כ נשאר איזה שמץ אהבה ותענוג לשם ולא הוסרו ה[[בגדים הצואים]] לגמרי מכל וכל ולכן לא נהפך לטוב ממש מאחר שיש לו איזה אחיזה עדיין בבגדים הצואים אלא שהוא בטל במיעוטו וכלא חשיב ולכן נקרא צדיק ורע כפוף ובטל לו. ועל כן גם אהבתו לה' אינו בתכלית ולכן נקרא צדיק שאינו גמור. והנה מדרגה זו מתחלקת לרבבות מדרגות בענין בחינת מיעוט הרע הנשאר מאחת מ[[ארבע יסודות]] הרעים ובענין ביטולו במיעוטו בששים על דרך משל או באלף ורבבה וכיוצא על דרך משל והן הם בחינת צדיקים הרבים שבכל הדורות כדאיתא בגמרא דתמניסר אלפי צדיקי קיימי קמיה הקב"ה אך על מעלת [[צדיק גמור]] הוא שאמר [[רשב"י]] "ראיתי בני עליה והם מועטים" כו' שלכן נקראים בני עליה שמהפכין הרע ומעלים אותו לקדושה כדאיתא ב[[זהר]] בהקדמה שכשרצה רבי חייא לעלות להיכל [[רבי שמעון בן יוחאי]] שמע קלא נפיק ואמר מאן מנכון די חשוכא מהפכן לנהורא וטעמין מרירו למיתקא עד לא ייתון הכא וכו': | | ==טקסט== |
| | {{פרק תניא|פרק=י|טקסט הפרק={{ספר התניא/ליקוטי אמרים - פרק י'}}}} |
|
| |
|
| ועוד נקראים בני עליה מפני שגם עבודתם בבחינת ועשה טוב בקיום התורה ומצותיה הוא לצורך גבוה ומעלה מעלה עד רום המעלות ולא כדי לדבקה בו יתברך בלבד לרוות צמאון נפשם הצמאה לה' כמו שנאמר "הוי כל צמא לכו למים" וכמו שמבואר במקום אחר אלא כדפירשו ב[[תיקונים]] איזהו חסיד המתחסד עם קונו עם קן דיליה לייחדא קודשא בריך הוא ושכינתיה בתחתונים וכמו שנאמר ב[[רעיא מהימנא]] פרשת תצא כברא דאשתדל בתר אבוי ואימיה דרחים לון יתיר מגרמיה ונפשיה ורוחיה ונשמתיה כו' ומסר גרמיה למיתה עלייהו למיפרק לון כו' וכמו שמבואר במקום אחר. [ושניהם עולים בקנה אחד כי על ידי ה[[עבודת הבירורים|בירורים]] שמבררים מ[[נוגה]] מעלים [[מיין נוקבין]] ונעשים יחודים עליונים להוריד [[מיין דכורין]] שהם הם מימי החסדים שבכל מצוה ומצוה מ[[רמ"ח מצות עשה]] שכולן הן בחינת [[חסד|חסדים]] ו[[מיין דכורין]] דהיינו המשכת קדושת אלהותו יתברך מלמעלה למטה להתלבש בתחתונים כמו שמבואר במקום אחר]:"}}
| | ==סיכום== |
| | הצדיק הוא מי שהצליח להגביר את נפשו האלוקית עד שניצח במלחמה והכריע לגמרי את נפשו הבהמית. |
|
| |
|
| ==סיכום הפרק==
| | מצד ה"עשה טוב" - שכלו, רגשותיו, מחשבתו, דיבורו ומעשיו הם אך ורק בתורה ומצוות, ומצד ה"סור מרע" - הוא מואס ושונא באמת כל דבר שאינו קדושה{{הערה|ואפילו דברים המותרים, שאין בהם שום צד איסור}}. |
| | |
| | ובזה שתי מדרגות כלליות: |
| | |
| | אם רק גרש וביטל את הנפש הבהמית, אך לא הפכה לטוב - נקרא צדיק ורע לו (או צדיק שאינו גמור). |
| | |
| | אך אם הפך את נפשו הבהמית מרע לטוב (ואין בו רע אלא טוב בלבד) - נקרא צדיק וטוב ולו (או צדיק גמור). |
|
| |
|
| ==צילום דפוס התניא== | | ==צילום דפוס התניא== |
| | <gallery widths="150px" heights="220px"> |
| | קובץ:פרק י חלק א.jpg|עמוד 1 |
| | קובץ:פרק י חלק ב.jpeg|עמוד 2 |
| | קובץ:פרק י חלק ג.jpg|עמוד 3 |
| | </gallery> |
| | |
| | ==מושגים יסודיים== |
| | * [[צדיק וטוב לו]] |
| | * [[צדיק ורע לו]] |
| | * [[איזהו חסיד המתחסד עם קונו]] |
|
| |
|
| ==מושגים יסודיים בפרק== | | ==לקריאה נוספת== |
| | *הרב [[יוסף ויינברג]], [https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535581 ביאור משולב לפרק י'], מתוך הספר [[שיעורים בספר התניא]] |
| | *הרב [[חיים לוי יצחק גינזבורג]], '''[https://abc770.org/article_node_2875/ נצחון הנפש האלוקית]''', ביאור רחב לפרק י' מתוך הספר [[פניני התניא]] |
|
| |
|
|
| |
|
| {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ט'|פרק ט']]|הבא=[[תניא - פרק י"א|פרק י"א]]}} | | {{סדרה|הקודם=[[תניא - פרק ט'|פרק ט']]|רשימה=פרקי לקוטי אמרים|הבא=[[תניא - פרק י"א|פרק י"א]]}} |
| | {{הערות שוליים}} |
| [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] | | [[קטגוריה:ליקוטי אמרים - תניא]] |