ניגון יחי (זאל שוין זיין די גאולה): הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 15: שורה 15:
*בהזדמנויות רבות היו מנגנים את הניגון במילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו, יחי אדוננו מורנו ורבינו".
*בהזדמנויות רבות היו מנגנים את הניגון במילים "יחי אדוננו מורנו ורבינו, יחי אדוננו מורנו ורבינו".


הניגון לפרק ע' הגיע ל770 ע"י הרב אהרון מרדכי זילברשטרום ע"ה וכפי שהוא סיפר:
הניגון ל[[תהלים ע']] הגיע ל[[770]] על ידי הרב [[אהרון מרדכי זילברשטרום]] וכפי שהוא סיפר:
"איש חסיד היה בירושלים, הלא הוא המשפיע הנודע הרה"ח ר' יהושע ("שייע") ליפקין ע"ה. להתוועדויותיו יצא שם טוב בציבור החרדי בירושלים, וגם רבים שלא נמנו על חסידי חב"ד היו מגיעים להשתתף בהתוועדויותיו ולשמוע את דבריו. הניגון האמור היה ידוע ומושר אצל ציבור החרדי, אולם המשפיע ר' שייע התאים את המילים מהפרק של הרבי לניגון זה, ובכל פארבריינגען שהיה נוכח בו, היו מנגנים זאת בהתלהבות גדולה.
"איש חסיד היה בירושלים, הלא הוא המשפיע הנודע הרה"ח ר' [[יהושע ליפקין]] ("שייע"). להתוועדויותיו יצא שם טוב בציבור החרדי בירושלים, וגם רבים שלא נמנו על חסידי חב"ד היו מגיעים להשתתף בהתוועדויותיו ולשמוע את דבריו. הניגון האמור היה ידוע ומושר אצל ציבור החרדי, אולם ה[[משפיע]] ר' שייע התאים את המילים מהפרק של הרבי לניגון זה, ובכל פארבריינגען שהיה נוכח בו, היו מנגנים זאת בהתלהבות גדולה.
בחודש תשרי תשל"ב זכיתי להגיע לרבי. בהתוועדות שמחת תורה, לקראת סיומו, ניגשתי לבעל מנגן הרה"ח ר' צבי הירש (היישקע) גאנזבורג, ואמרתי לו שיש לי ניגון חדש מירושלים על הקאפיטל של הרבי, וביקשתיו שישיר זאת. אך הוא הגיב שכבר מאוחר מדאי ואין אפשרות לנגן זאת.
 
שעה קלה לאחר מכן, משנסתיימה ההתוועדות ולאחר מעריב, התקיים מעמד חלוקת "כוס של ברכה". בהזדמנות זו ניגשתי לחזן ר' משה טלישבסקי וביקשתי את עזרתו בהנחלת השיר עם המילים בפני קהל החסידים, לכבודו של הרבי. ר' משה היסס אך החל לנגן זאת בקול לא גדול, אך גם לא נמוך. אט אט החלו הסובבים לתפוס את הניגון ולהצטרף.
ב[[חודש תשרי]] [[תשל"ב]] זכיתי להגיע לרבי. בהתוועדות [[שמחת תורה]], לקראת סיומו, ניגשתי לבעל מנגן הרב [[צבי הירש גאנזבורג]], ואמרתי לו שיש לי ניגון חדש מירושלים על הקאפיטל של הרבי, וביקשתיו שישיר זאת. אך הוא הגיב שכבר מאוחר מדאי ואין אפשרות לנגן זאת.
לפתע פנה הרבי אליו (עמדתי אז לידו), הביט בו, ואז הניח הכוס על השולחן והחל מעודד בשתי ידיו הקדושות כמה וכמה פעמים, וכך גם בהמשך החלוקה עוד כמה פעמים. מובן שהקהל העצום הצטרף אף הוא בהתלהבות גדולה, והשיר קיבל 'אישור רשמי' בחצרו של הרבי. מאז החלו לנגנו בהתוועדויות של הרבי עד י"א ניסן תשל"ב, שאז כבר הבינו כי ראוי להתאים ניגון על הפרק החדש לכבוד י"א ניסן. הפעם כל אחד ביקש לעצמו את הזכות הזאת, כך שעל פרק ע"א בתהלים הולחנו ארבעה ניגונים..."
שעה קלה לאחר מכן, משנסתיימה ההתוועדות ולאחר [[מעריב]], התקיים מעמד [[חלוקת כוס של ברכה]]. בהזדמנות זו ניגשתי ל[[חזן]] ר' [[משה טלישבסקי]] וביקשתי את עזרתו בהנחלת השיר עם המילים בפני קהל החסידים, לכבודו של הרבי. ר' משה היסס אך החל לנגן זאת בקול לא גדול, אך גם לא נמוך. אט אט החלו הסובבים לתפוס את הניגון ולהצטרף.
לפתע פנה הרבי אליו (עמדתי אז לידו), הביט בו, ואז הניח הכוס על השולחן והחל מעודד בשתי ידיו הקדושות כמה וכמה פעמים, וכך גם בהמשך החלוקה עוד כמה פעמים. מובן שהקהל העצום הצטרף אף הוא בהתלהבות גדולה, והשיר קיבל 'אישור רשמי' בחצרו של הרבי. מאז החלו לנגנו בהתוועדויות של הרבי עד [[י"א ניסן]] [[תשל"ב]], שאז כבר הבינו כי ראוי להתאים ניגון על הפרק החדש לכבוד [[י"א ניסן]]. הפעם כל אחד ביקש לעצמו את הזכות הזאת, כך שעל [[תהלים ע"א|פרק ע"א]] ב[[תהלים]] הולחנו ארבעה ניגונים..."


גירסא שונה במקצת: טלישבסקי אמר שהניגון קצת צולע. לר' אהרון מרדכי זילברשטרום לא הייתה בררה, ובאמצע כוס של ברכה עשו שקט, והוא נעמד ליד הרבי, עם תהלים, והחל לשיר, הרבי נתן לו לנגן את כל הניגון. הרבי האט קצת את החלוקה, כי הקשיב, ובפעם השניה שהתחילו "ואני עני ואביון" הרבי התחיל לעודד בתנועות יד.
גירסא שונה במקצת: טלישבסקי אמר שהניגון קצת צולע. לר' אהרון מרדכי זילברשטרום לא הייתה בררה, ובאמצע כוס של ברכה עשו שקט, והוא נעמד ליד הרבי, עם תהלים, והחל לשיר, הרבי נתן לו לנגן את כל הניגון. הרבי האט קצת את החלוקה, כי הקשיב, ובפעם השניה שהתחילו "ואני עני ואביון" הרבי התחיל לעודד בתנועות יד.
2,913

עריכות