542
עריכות
מ (החלפת טקסט – "העליה" ב־"העלייה") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
דער חב"דסקער (שיחה | תרומות) |
||
שורה 18: | שורה 18: | ||
*'''שביעי''' - נאמר שכאשר יגיעו בני ישראל לארץ, [[הקב"ה]] יעקור את שבע האומות המתגוררים שם, ועלינו לוודא שאף אחד מהם לא יישאר בארץ. יתירה מכך, אסור על ישראל להתחתן איתם. [[הקב"ה]] אומר כי הוא בחר אותנו להיות לו עם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה. משה מסיים את הפרשה בכך ש[[הקב"ה]] ישמור את הבטחתו לאלו שנאמנים לו ושומרים את מצוותיו. | *'''שביעי''' - נאמר שכאשר יגיעו בני ישראל לארץ, [[הקב"ה]] יעקור את שבע האומות המתגוררים שם, ועלינו לוודא שאף אחד מהם לא יישאר בארץ. יתירה מכך, אסור על ישראל להתחתן איתם. [[הקב"ה]] אומר כי הוא בחר אותנו להיות לו עם סגולה מכל העמים אשר על פני האדמה. משה מסיים את הפרשה בכך ש[[הקב"ה]] ישמור את הבטחתו לאלו שנאמנים לו ושומרים את מצוותיו. | ||
==בתורת החסידות== | |||
בטעם הדין ש"מגלין רבו עמו" כותב ה[[רמב"ם]] | |||
"וחיי בעלי חכמה ומבקשי' בלא תלמוד תורה | |||
כמיתה חשובין". | |||
ולכאורה צע"ג, הרי לפי זה נמצא, שדין זה נאמר | |||
רק בתלמיד המרגיש ש"בלא תלמוד תורה" חייו | |||
"כמיתה חשובין", אולם מהלשון "תלמיד שגלה" | |||
משמע דקאי על כל סוגי התלמידים. | |||
ויתירה מזה, בגמ' {{הערה|מכות י, א}} למדו מדין זה "מכאן | |||
שלא ישנה אדם לתלמיד שאינו הגון" ומפרש רש"י | |||
"שלא יביאוהו עוונתיו לידי הריגה בשוגג ויגלה, | |||
דאמרינן לקמן שאינו מצוי אלא ברשעים", ונמצא, | |||
ד"תלמיד שגלה" קאי בעיקר על "תלמיד שאינו | |||
הגון" ו"ברשעים", וא"כ איך אפשר לומר על תלמיד | |||
כזה שחייו "בלא ת"ת כמיתה חשובין"? | |||
[[הרבי]] מבאר{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חכ"ט עמ' 33 ואילך}} | |||
שהרמב"ם דייק וכתב "חיי בעלי חכמה ומבקשי' | |||
בלא ת"ת כמיתה חשובין",כלומר, דקאי לא רק על | |||
"בעלי חכמה" – אלו שכבר עכשיו מרגישים שבלי | |||
ת"ת אין חייהם חיים, אלא גם על "מבקשי'" – אלו | |||
שמבקשים ומחפשים להיות בעלי חכמה. וגם עליהם | |||
נאמר דין זה, כי מכיון ש"יגעת ומצאת תאמין" {{הערה|מגילה | |||
ו, ב}}, הרי מובטחים מבקשי ומחפשי החכמה שסוף | |||
סוף יגיעו להיות "בעלי חכמה". ועל כן "בכח" | |||
נחשבים הם כבר עתה כ"בעלי חכמה" שחייהם "בלא | |||
ת"ת כמיתה חשובין". | |||
ונמצא, שדין זה כולל גם תלמידים שאינם הגונים, | |||
שכן כל תלמיד, גם אם אינו עדיין "בעל חכמה", הוא | |||
בבחינת "מבקשי'" עכ"פ, שהרי אם לא כן, לא הי' | |||
מתקבל כתלמיד כלל. ואם "מבקש" חכמה הוא, הרי | |||
הוא נחשב כבר עתה כ"בעל חכמה", ובכלל דין זה | |||
הוא. | |||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== | ||
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=149 רעיונות לפרשת ואתחנן] -{{חב"ד בישראל}} | *[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=149 רעיונות לפרשת ואתחנן] -{{חב"ד בישראל}} | ||
שורה 23: | שורה 55: | ||
*[http://chabad.co.il/?template=article&topic=66&article=902 פרשת דברים בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}} | *[http://chabad.co.il/?template=article&topic=66&article=902 פרשת דברים בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}} | ||
*[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1549 קריאת התורה עם טעמים (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] - {{שמע}} {{חב"ד בישראל}} | *[http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=1549 קריאת התורה עם טעמים (חב"ד), ר' מיכאל סלוין] - {{שמע}} {{חב"ד בישראל}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
{{פרשות השבוע}} | {{פרשות השבוע}} | ||
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ה02]] | [[קטגוריה:פרשות השבוע|ה02]] | ||
[[קטגוריה:חומש דברים|א02]] | [[קטגוריה:חומש דברים|א02]] |
עריכות