פרשת נח: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 29 בתים ,  15 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
שורה 17: שורה 17:


*'''שביעי''' - סיפורו של מגדל בבל: בני האדם התחילו לבנות מגדל גבוה, על מנת להגיע לשמים ולהלחם בה'. כאשר ראה ה' שבני האדם דוברים שפה אחת ומשתמשים באותה אחדות כדי להלחם בו, החליט לבלבל אותם על ידי שיצר שפות רבות, ומכאן השם "בבל". בהמשך מסופר על תרח, אביו של [[אברהם אבינו]], וכן על אברם - שיהפוך מאוחר יותר לאברהם. אנו אף קוראים על חתונתם של אברם ושרי ועל ילדיהם.
*'''שביעי''' - סיפורו של מגדל בבל: בני האדם התחילו לבנות מגדל גבוה, על מנת להגיע לשמים ולהלחם בה'. כאשר ראה ה' שבני האדם דוברים שפה אחת ומשתמשים באותה אחדות כדי להלחם בו, החליט לבלבל אותם על ידי שיצר שפות רבות, ומכאן השם "בבל". בהמשך מסופר על תרח, אביו של [[אברהם אבינו]], וכן על אברם - שיהפוך מאוחר יותר לאברהם. אנו אף קוראים על חתונתם של אברם ושרי ועל ילדיהם.
==פרשת נוח בתורת החסידות==
==בתורת החסידות==
הרבי מסביר את עניין הפרשה ב[[לקוטי שיחות]]{{הערה|ח"י עמ' 30 ואילך}}
הרבי מביא ב[[לקוטי שיחות]]{{הערה|חלק י' עמ' 30 ואילך}} כמה מפרשים{{הערה|בחיי, רמב"ן ועוד}} שמקשים מניין לקחה היונה את עלה הזית, ואיך נשאר אילן או עשב בציורם לאחרי המבול. עוד הקשו, מדוע הוצרך הכתוב לפרט שבפי היונה היה "עלה זית" – וכי מה זה משנה איזה עלה? וגם בעצם הענין תמוה, למה באמת הביאה היונה עלה של זית דוקא, ולא של אילן אחר?
כמה מפרשים{{הערה|בחיי, רמב"ן ועוד}} מקשים מניין לקחה היונה את עלה הזית, ואיך נשאר אילן או עשב בציורם לאחרי המבול, עוד הקשו, מדוע הוצרך הכתוב לפרט שבפי היונה הי' "עלה זית" – וכי מה זה משנה איזה עלה? וגם בעצם הענין תמוה, למה באמת הביאה היונה עלה של זית דוקא, ולא של אילן אחר? בדרך הפשט מבואר שבדברי חז"ל מבואר שהזית הוא אילן חזק ביותר{{הערה|תוספתא ב"מ פ"ב, ח. ובהנסמן בצפע"נ עה"ת כאן}}. ומסתבר, שאף שבכללות לא נשארו האילנות בציורם לאחר הגשם הגדול במשך ארבעים יום רצופים, ולאחר סיום הגשם היו האילנות מכוסים במים עמוקים במשך כמה וכמה חדשים, אעפ"כ נשארו כמה עצי זית, בהיותם עצים חזקים במיוחד. אמנם, אף שנשארו עצי זית – הרי לא מסתבר כלל שהעלים המחוברים לעץ נשארו בצורתם לאחר שהיו מכוסים ושרויים במים כמה חדשים רצופים! וזהו שהוכיח נח מזה שהביאה לו היונה "עלה זית" אשר "קלו המים מעל הארץ" ואשר כעבור זמן קצר יהיה מקום לנוח על הארץ, כי ראה שהביאה לו עלה חדש, ומזה הבין שכבר עבר זמן מספיק מאז שעץ הזית התגלה מכיסוי המים והתחיל להצמיח, עד שצמח עלה זה. ומעתה מיושב מה שמדגיש הכתוב שהיונה הביאה דוקא "עלה זית" – כי אילנות אחרים נשחתו לגמרי על ידי המבול, ולא יכלה היונה להביא מהם עלים חדשים, ודוקא עץ הזית, בהיותו חזק ביותר, נשאר בקיומו והתחיל להצמיח בהקדם עלים חדשים.
 
בדרך הפשט מבואר שבדברי חז"ל מבואר שהזית הוא אילן חזק ביותר{{הערה|תוספתא ב"מ פ"ב, ח. ובהנסמן בצפע"נ עה"ת כאן}}. ומסתבר, שאף שבכללות לא נשארו האילנות בציורם לאחר הגשם הגדול במשך ארבעים יום רצופים, ולאחר סיום הגשם היו האילנות מכוסים במים עמוקים במשך כמה וכמה חדשים, אעפ"כ נשארו כמה עצי זית, בהיותם עצים חזקים במיוחד. אמנם, אף שנשארו עצי זית – הרי לא מסתבר כלל שהעלים המחוברים לעץ נשארו בצורתם לאחר שהיו מכוסים ושרויים במים כמה חדשים רצופים! וזהו שהוכיח נח מזה שהביאה לו היונה "עלה זית" אשר "קלו המים מעל הארץ" ואשר כעבור זמן קצר יהיה מקום לנוח על הארץ, כי ראה שהביאה לו עלה חדש, ומזה הבין שכבר עבר זמן מספיק מאז שעץ הזית התגלה מכיסוי המים והתחיל להצמיח, עד שצמח עלה זה.  
 
ומעתה מיושב גם מה שמדגיש הפסוק שהיונה הביאה דוקא "עלה זית" – כי אילנות אחרים נשחתו לגמרי על ידי המבול, ולא יכלה היונה להביא מהם עלים חדשים, ודוקא עץ הזית, בהיותו חזק ביותר, נשאר בקיומו והתחיל להצמיח בהקדם עלים חדשים.


==קישורים חיצונים==
==קישורים חיצונים==