ברוך ממז'יבוז': הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 6 בתים ,  6 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
מ (החלפת טקסט – "היתה" ב־"הייתה")
שורה 14: שורה 14:
== דרך עבודתו ==
== דרך עבודתו ==


הנהגתו היתה בקפדנות, ותמיד היה מקלל - למראית עין.
הנהגתו הייתה בקפדנות, ותמיד היה מקלל - למראית עין.


הוא היה מבזה תמיד את שמו של הרה"ק רבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]], אך כאשר נפגש עמו היה נכנע אליו והיה מכבדו מאוד. לאחר פטירתו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב קרע את בגדיו, והסביר שבחייו היה מבזהו מפני ש[[מלאכים]] ושרפים התקנאו בעבודתו, וקטרגו שצריכים ליטלו מהעולם, לכן ביזהו כדי לבטל את הקטרוג{{הערה|כתבי ר"י שו"ב}}.
הוא היה מבזה תמיד את שמו של הרה"ק רבי [[לוי יצחק מברדיטשוב]], אך כאשר נפגש עמו היה נכנע אליו והיה מכבדו מאוד. לאחר פטירתו של רבי לוי יצחק מברדיטשוב קרע את בגדיו, והסביר שבחייו היה מבזהו מפני ש[[מלאכים]] ושרפים התקנאו בעבודתו, וקטרגו שצריכים ליטלו מהעולם, לכן ביזהו כדי לבטל את הקטרוג{{הערה|כתבי ר"י שו"ב}}.


צדיקי הדורות הפליגו בדרגתו הרמה שבעבודתו הנסתרת של רוגז, ואף מסופר כי [[אליהו הנביא]] התגלה אליו פעם בשעת רוגזו. כאשר נפטר היתה אצבעו הקדושה מונחת על ספר הזוהר הקדוש, במילים "אית רוגזא דאיתקרי ברוך".
צדיקי הדורות הפליגו בדרגתו הרמה שבעבודתו הנסתרת של רוגז, ואף מסופר כי [[אליהו הנביא]] התגלה אליו פעם בשעת רוגזו. כאשר נפטר הייתה אצבעו הקדושה מונחת על ספר הזוהר הקדוש, במילים "אית רוגזא דאיתקרי ברוך".


בהתחלה היה מחברי אדמו"ר הזקן, והתבטא על התניא כי הוא "ספר השכל"{{הערה|בית רבי פרק כ"א הארה ד'.}} והיה בקשר מכתבים עם [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|וראה אגרות קודש [[אדמו"ר הזקן]] אגרת פ"ט (בהוצאת תש"ם: אגרת נ"א}}. בשומעו שהרבנית [[פריידא (בת אדמו"ר הזקן)]], אומרת [[חסידות]] ברבים התנגד לכך בחריפות. התנגדותו לאדמו"ר הזקן התעצמה בעקבות חילוקי דעות בנוגע לתרומות לחסידים שעלו עם הרב מנחם מענדל מוויטבסק לארץ ישראל{{הערה|ראו בספר [[מסע ברדיטשוב]]}}.
בהתחלה היה מחברי אדמו"ר הזקן, והתבטא על התניא כי הוא "ספר השכל"{{הערה|בית רבי פרק כ"א הארה ד'.}} והיה בקשר מכתבים עם [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|וראה אגרות קודש [[אדמו"ר הזקן]] אגרת פ"ט (בהוצאת תש"ם: אגרת נ"א}}. בשומעו שהרבנית [[פריידא (בת אדמו"ר הזקן)]], אומרת [[חסידות]] ברבים התנגד לכך בחריפות. התנגדותו לאדמו"ר הזקן התעצמה בעקבות חילוקי דעות בנוגע לתרומות לחסידים שעלו עם הרב מנחם מענדל מוויטבסק לארץ ישראל{{הערה|ראו בספר [[מסע ברדיטשוב]]}}.
שורה 24: שורה 24:
לאחר המחלוקת, נתפייס עם [[אדמו"ר הזקן]] ואף נפגש עמו, אך לאחר זמן מה חודשה המחלוקת{{הערה|בית רבי פרק כ"א, שם כתב כי מקובל בין החסידים שהמחלוקת הזו גרמה לשרפת רוב הסימנים בשו"ע אדמור"ז, ולפטירת הרבנית רייזל, ביתו של הרב ברוך.}}.
לאחר המחלוקת, נתפייס עם [[אדמו"ר הזקן]] ואף נפגש עמו, אך לאחר זמן מה חודשה המחלוקת{{הערה|בית רבי פרק כ"א, שם כתב כי מקובל בין החסידים שהמחלוקת הזו גרמה לשרפת רוב הסימנים בשו"ע אדמור"ז, ולפטירת הרבנית רייזל, ביתו של הרב ברוך.}}.


לאחר שעבר למז'יבוז' נהג את נשיאותו ברמה, הנהגתו הקדושה והנסתרה היתה באופן של הרווחה ובדיחות הדעת וה[[מילתא דבדיחותא|בדחן]] הירשל מאוסטרופולי חי זמן מה בחצרו.
לאחר שעבר למז'יבוז' נהג את נשיאותו ברמה, הנהגתו הקדושה והנסתרה הייתה באופן של הרווחה ובדיחות הדעת וה[[מילתא דבדיחותא|בדחן]] הירשל מאוסטרופולי חי זמן מה בחצרו.


מקובל, כי היה שרוי בצער ואבל גדול על החורבן, שכן לאחר הפעולת הרבות שפעל להחשת ה[[גאולה]] - נתגלה לו סבו, [[הבעל שם טוב]], ואמר לו כי יחדול מנסינותיו להחשת הגאולה{{הערה|1=כנראה ע"פ מה שכתוב ב[[מסכת כתובות]] [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=15&daf=111&format=pdf דף קי"א עמוד א'] - "שלא לדחוק את הקץ". וראה המכתב של של [[אדמו"ר הרש"ב]] בספר "אור לישרים" שלומדים להלכה שישנו איסור לדחוק את הקץ}}, משום שלא הגיע הזמן לכך, דבר שגרם לו צער רב, וגם הוביל למחלתו{{הערה|גזע קודש לרמ"י גוטמאן עמוד 26}}.
מקובל, כי היה שרוי בצער ואבל גדול על החורבן, שכן לאחר הפעולת הרבות שפעל להחשת ה[[גאולה]] - נתגלה לו סבו, [[הבעל שם טוב]], ואמר לו כי יחדול מנסינותיו להחשת הגאולה{{הערה|1=כנראה ע"פ מה שכתוב ב[[מסכת כתובות]] [http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=15&daf=111&format=pdf דף קי"א עמוד א'] - "שלא לדחוק את הקץ". וראה המכתב של של [[אדמו"ר הרש"ב]] בספר "אור לישרים" שלומדים להלכה שישנו איסור לדחוק את הקץ}}, משום שלא הגיע הזמן לכך, דבר שגרם לו צער רב, וגם הוביל למחלתו{{הערה|גזע קודש לרמ"י גוטמאן עמוד 26}}.