מגילת קהלת: הבדלים בין גרסאות בדף

אין שינוי בגודל ,  31 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה"
מ (תיקון קישור)
מ (החלפת טקסט – "דוגמא" ב־"דוגמה")
שורה 18: שורה 18:
בהמשך, מפרטת הגמרא כמה סתירות שישנן בספר קהלת, שבגללן ביקשו החכמים לגונזו, ומיישבת אותן.
בהמשך, מפרטת הגמרא כמה סתירות שישנן בספר קהלת, שבגללן ביקשו החכמים לגונזו, ומיישבת אותן.


במדרש נאמרים דברים חריפים יותר: "בקשו לגנוז ספר קהלת שמצאו בו דברים שהם נוטין לצד מינות". המדרש מפרט את הפסוקים שהוקשו לחכמים בספר, לדוגמא: "שמח בחור בילדותך ויטיבך לבך בימי בחורותיך", "והלך בדרכי לבך ובמראה עיניך" - שמהם השתמע כביכול שאין דין ואין דיין; אלא שלאחר מכן ממשיך ואומר "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", וכשראו זאת אמרו "יפה אמר שלמה"{{הערה|ויקרא רבה כח, א.}}. רבינו בחיי מסביר שהסיבה ששלמה אמר את דבריו כך, הוא כיון שרצה להדגיש את [[בחירה חופשית|בחירתו החופשית]] של האדם שיכול גם לבחור ברע, ולכן צריך להתחזק יותר כדי לבחור בטוב{{הערה|1=ראה א, א. הובא ב[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/2/29/606 אור התורה פרשת שלח].}}.
במדרש נאמרים דברים חריפים יותר: "בקשו לגנוז ספר קהלת שמצאו בו דברים שהם נוטין לצד מינות". המדרש מפרט את הפסוקים שהוקשו לחכמים בספר, לדוגמה: "שמח בחור בילדותך ויטיבך לבך בימי בחורותיך", "והלך בדרכי לבך ובמראה עיניך" - שמהם השתמע כביכול שאין דין ואין דיין; אלא שלאחר מכן ממשיך ואומר "ודע כי על כל אלה יביאך האלקים במשפט", וכשראו זאת אמרו "יפה אמר שלמה"{{הערה|ויקרא רבה כח, א.}}. רבינו בחיי מסביר שהסיבה ששלמה אמר את דבריו כך, הוא כיון שרצה להדגיש את [[בחירה חופשית|בחירתו החופשית]] של האדם שיכול גם לבחור ברע, ולכן צריך להתחזק יותר כדי לבחור בטוב{{הערה|1=ראה א, א. הובא ב[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/oht/otb2/2/29/606 אור התורה פרשת שלח].}}.


==קריאתה==
==קריאתה==