27,062
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) (הוספת ערך) |
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==האיסור== | ==האיסור== | ||
חמאה של גויים (שלא הייתה בגזירה, ומכיוון שידוע שטמא לא עומד {{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק כז.}}), אם במקום נוהגים היתר – אין למחות בידם. ואם נהגו איסור – אין לשנות. ובאם אין מנהג – אם בישלה עד שיצאו כל שאריות הנוזלים שבה, מותר {{הערה|ס"ג.}}. | חמאה של גויים (שלא הייתה בגזירה, ומכיוון שידוע שטמא לא עומד{{הערה|ט"ז ס"ק יב. ש"ך ס"ק כז.}}), אם במקום נוהגים היתר – אין למחות בידם. ואם נהגו איסור – אין לשנות. ובאם אין מנהג – אם בישלה עד שיצאו כל שאריות הנוזלים שבה, מותר{{הערה|ס"ג.}}. | ||
בחמאה הקילו, מכיוון שמן הסתם לא עירב טמא, וגם אם כן, הכל הלך בבישול; ואם לא הלך – בטל במיעוטו. והסיבה שהקילו יותר מגבינה – מכיוון שזה לא היה בגזירת הגבינות. והאוסרים סוברים: שהם לא נזהרים מלערב בה איסור {{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. | בחמאה הקילו, מכיוון שמן הסתם לא עירב טמא, וגם אם כן, הכל הלך בבישול; ואם לא הלך – בטל במיעוטו. והסיבה שהקילו יותר מגבינה – מכיוון שזה לא היה בגזירת הגבינות. והאוסרים סוברים: שהם לא נזהרים מלערב בה איסור{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. | ||
אם הגוי בישלה – מותרת, כיוון שסתם כליהם אינם "בני יומם". ומותר ליהודי לבשל את החמאה על מנת להוציא את שיירי החלב ממנה {{הערה|רמ"א בס"ג.}}. הט"ז כתב: שאף שבדרבנן אפשר לבטל איסור לכתחילה, מכל מקום, זה לא נכון לקנות מהגוי חמאה על מנת לבטל את האיסור שבה {{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. והש"ך כתב: שזה לא נקרא "מבטל איסור לכתחילה", כי (1) אולי כלל אין כאן איסור. (2) הוא לא רוצה לבטל את האיסור, אלא לאבדו {{הערה|ש"ך ס"ק כח.}}. | אם הגוי בישלה – מותרת, כיוון שסתם כליהם אינם "בני יומם". ומותר ליהודי לבשל את החמאה על מנת להוציא את שיירי החלב ממנה{{הערה|רמ"א בס"ג.}}. הט"ז כתב: שאף שבדרבנן אפשר לבטל איסור לכתחילה, מכל מקום, זה לא נכון לקנות מהגוי חמאה על מנת לבטל את האיסור שבה{{הערה|ט"ז ס"ק יב.}}. והש"ך כתב: שזה לא נקרא "מבטל איסור לכתחילה", כי (1) אולי כלל אין כאן איסור. (2) הוא לא רוצה לבטל את האיסור, אלא לאבדו{{הערה|ש"ך ס"ק כח.}}. | ||
==הולך ממקום למקום== | ==הולך ממקום למקום== | ||
אם הולך ממקום שאין אוכלים למקום שאוכלים (גם אם דעתו לחזור {{הערה|ש"ך ס"ק כט.}}) – יכול לאכול עמהם (כיוון שהם יודעים שזה נעשה בכשרות, ואין בזה איסור {{הערה|ט"ז ס"ק יג.}}). אבל לא יביאנה עמו בחזרתו למקום שאוסרים, אלא אם כן ישנו היכר – שזוהי חמאה ממקום שנהגו היתר. ויש חולקים על היתר זה. | אם הולך ממקום שאין אוכלים למקום שאוכלים (גם אם דעתו לחזור{{הערה|ש"ך ס"ק כט.}}) – יכול לאכול עמהם (כיוון שהם יודעים שזה נעשה בכשרות, ואין בזה איסור{{הערה|ט"ז ס"ק יג.}}). אבל לא יביאנה עמו בחזרתו למקום שאוסרים, אלא אם כן ישנו היכר – שזוהי חמאה ממקום שנהגו היתר. ויש חולקים על היתר זה. | ||
ואם הלך ממקום שנהגו היתר למקום שנהגו איסור – אסור לו לאכול שם {{הערה|רמ"א בס"ג.}}. | ואם הלך ממקום שנהגו היתר למקום שנהגו איסור – אסור לו לאכול שם{{הערה|רמ"א בס"ג.}}. | ||
==ראו גם== | ==ראו גם== |