מלחמת גוג ומגוג: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
מאין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
שורה 9: שורה 9:
::וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל, נְאֻם ה' אֱלֹקִים, תַּעֲלֶה חֲמָתִי בְּאַפִּי. וּבְקִנְאָתִי, בְאֵשׁ-עֶבְרָתִי דִּבַּרְתִּי, אִם-לֹא בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל. וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל. וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל-הָרַי חֶרֶב, נְאֻם ה' אֱלֹקִים, חֶרֶב אִישׁ בְּאָחִיו תִּהְיֶה. וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם, וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ, אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל-אֲגַפָּיו וְעַל-עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ. וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי וְנוֹדַעְתִּי לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים וְיָדְעוּ כִּי-אֲנִי ה'.|מקור=ל"ח, י"ד-כ"ג}}
::וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא בְּיוֹם בּוֹא גוֹג עַל-אַדְמַת יִשְׂרָאֵל, נְאֻם ה' אֱלֹקִים, תַּעֲלֶה חֲמָתִי בְּאַפִּי. וּבְקִנְאָתִי, בְאֵשׁ-עֶבְרָתִי דִּבַּרְתִּי, אִם-לֹא בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה רַעַשׁ גָּדוֹל עַל אַדְמַת יִשְׂרָאֵל. וְרָעֲשׁוּ מִפָּנַי דְּגֵי הַיָּם וְעוֹף הַשָּׁמַיִם וְחַיַּת הַשָּׂדֶה וְכָל-הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל-הָאֲדָמָה וְכֹל הָאָדָם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, וְנֶהֶרְסוּ הֶהָרִים וְנָפְלוּ הַמַּדְרֵגוֹת, וְכָל-חוֹמָה לָאָרֶץ תִּפּוֹל. וְקָרָאתִי עָלָיו לְכָל-הָרַי חֶרֶב, נְאֻם ה' אֱלֹקִים, חֶרֶב אִישׁ בְּאָחִיו תִּהְיֶה. וְנִשְׁפַּטְתִּי אִתּוֹ בְּדֶבֶר וּבְדָם, וְגֶשֶׁם שׁוֹטֵף וְאַבְנֵי אֶלְגָּבִישׁ, אֵשׁ וְגָפְרִית אַמְטִיר עָלָיו וְעַל-אֲגַפָּיו וְעַל-עַמִּים רַבִּים אֲשֶׁר אִתּוֹ. וְהִתְגַּדִּלְתִּי וְהִתְקַדִּשְׁתִּי וְנוֹדַעְתִּי לְעֵינֵי גּוֹיִם רַבִּים וְיָדְעוּ כִּי-אֲנִי ה'.|מקור=ל"ח, י"ד-כ"ג}}


בגמרא ב[[מסכת סנהדרין]] {{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=94&format=pdfדף צ"ד עמוד א']}}"ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג". משם למדים, שאין זהות מדוייקת לגוג ומגוג, והדבר תלוי באופיו של הדור; באם זכה, [[משיח שבדור]] הזכאי נלחם בגוג ומגוג.
בגמרא ב[[מסכת סנהדרין]]{{הערה|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=24&daf=94&format=pdfדף צ"ד עמוד א']}}"ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח וסנחריב גוג ומגוג". משם למדים, שאין זהות מדוייקת לגוג ומגוג, והדבר תלוי באופיו של הדור; באם זכה, [[משיח שבדור]] הזכאי נלחם בגוג ומגוג.


==זמן המלחמה==
==זמן המלחמה==
שורה 16: שורה 16:
הרבי מתווך בין הדעות, ומעלה אפשרות שהמלחמה תהיה אחרי ביאת [[משיח בן יוסף]], שבמובנים מסויימים נחשבת כהתחלת ימות המשיח, אך לפני ביאת משיח בן דוד{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/32/15/2/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ב, ע' 184-5].}}. ובהזדמנות אחרת נראה שהתבטא שהמלחמה תהיה קודם [[ביאת המשיח]]{{הערה|"קודם יהיה הסדר דמלחמת גוג ומגוג ואחר כך ביאת המשיח ולאחר מכן תחית המתים" (שו"ת עם ה[[רש"ג]] באחרון של פסח [[תש"ל]] (נדפס בספר [[המלך במסיבו]]).}}
הרבי מתווך בין הדעות, ומעלה אפשרות שהמלחמה תהיה אחרי ביאת [[משיח בן יוסף]], שבמובנים מסויימים נחשבת כהתחלת ימות המשיח, אך לפני ביאת משיח בן דוד{{הערה|1=[https://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/32/15/2/index.htm לקוטי שיחות חלק ל"ב, ע' 184-5].}}. ובהזדמנות אחרת נראה שהתבטא שהמלחמה תהיה קודם [[ביאת המשיח]]{{הערה|"קודם יהיה הסדר דמלחמת גוג ומגוג ואחר כך ביאת המשיח ולאחר מכן תחית המתים" (שו"ת עם ה[[רש"ג]] באחרון של פסח [[תש"ל]] (נדפס בספר [[המלך במסיבו]]).}}


לפי הרמב"ם המלחמה תתחיל רק אחרי [[ימות המשיח]] ומהוה את אחד מסימני המשיח אשר לוחם מלחמות ה' {{הערה|"יראה מפשוטן של דברי ה[[נביאים]] שבתחילת ימות המשיח תיהיה מלחמת גוג ומגוג." (הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ב)}}.
לפי הרמב"ם המלחמה תתחיל רק אחרי [[ימות המשיח]] ומהוה את אחד מסימני המשיח אשר לוחם מלחמות ה'{{הערה|"יראה מפשוטן של דברי ה[[נביאים]] שבתחילת ימות המשיח תיהיה מלחמת גוג ומגוג." (הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ב)}}.


מחדש הרבי שמה שכתב הרמב"ם שמשיח צריך ללחום את מלחמת ה' זה רק אם [[הגאולה]] תיהיה באופן של "בעתה" אך אם [[עם ישראל]] יזכו ותיהיה גאולה באופן של "אחישנה" לא יצטרכו למלחמה כלל.{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"ד ע' 19 הערה 58.}}
מחדש הרבי שמה שכתב הרמב"ם שמשיח צריך ללחום את מלחמת ה' זה רק אם [[הגאולה]] תיהיה באופן של "בעתה" אך אם [[עם ישראל]] יזכו ותיהיה גאולה באופן של "אחישנה" לא יצטרכו למלחמה כלל.{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חכ"ד ע' 19 הערה 58.}}