לבושים צואים: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 5 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – "<ref>" ב־"{{הערה|")
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
שורה 1: שורה 1:
'''לבושים הצואים''' (או: '''[[בגד|בגדים]] הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם{{הערה|[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.}}. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד {{הערה|[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.}}.  
'''לבושים הצואים''' (או: '''[[בגד|בגדים]] הצואים''') הם תענוגי ה[[עולם הזה]] שה[[אדם]] מושקע בהם{{הערה|[[ליקוטי אמרים]] פרק ט'.}}. וכל [[מחשבה]] [[דיבור]] ו[[מעשה]] אשר אינו לה', הן שהוא מ[[סטרא אחרא]] והן שרק אינו לה'. הנם נקראים לבושים מפני שהאדם מוקף בהם מכל צדדיו, כמו [[לבוש]], [[בגד]], הלבושים הצואים הם גם כוחות ה[[טומאה]] וה[[קליפה]] שנוצרו על ידי [[עבירה|מעשיו הרעים]] של האדם, ומקיפים אותו אף הם מכל צדדיו, כלבוש אחד{{הערה|[[תניא|אגרת התשובה]] פרק ח'.}}.  


כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים.
כאשר האדם [[אהבה|אוהב]] את תענוגות העולם, ועובר עבירות, מולבש הוא בדרך ממילא בלבושים צואים.
שורה 5: שורה 5:
כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת מטות]], [[ד"ה]] ואישה כי תדור פרק ג'.}}.
כיוון שהלבושים הצואים מקיפים את האדם מכל צדדיו, הם מונעים את התקשרות האדם עם [[עצמות ומהות|הקדוש ברוך הוא]], כיוון שרק כאשר האדם מופשט מענייני העולם הזה ותענוגיו וממעשיו הרעים, יכול הוא להתייחד עם [[הקדוש ברוך הוא]]. אך כאשר הוא מלובש בענייני העולם הזה, נותרים [[אני|הוא]] והקדוש ברוך כביכול כשני מציאויות נפרדות, ר"ל{{הערה|[[לקוטי תורה]] [[פרשת מטות]], [[ד"ה]] ואישה כי תדור פרק ג'.}}.


הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]] {{הערה|[[אגרת הקודש]] פרק ד'}}, כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על [[נשמה|נשמת אדם]] - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם [[מילה]] - [[מילת הלב]].
הלבושים הצואים מכונים גם [[עורלת הלב]]{{הערה|[[אגרת הקודש]] פרק ד'}}, כשם שערלה מכסה על הברית, כך הלבושים הצואים מכסים על [[נשמה|נשמת אדם]] - חלק אלוק-ה ממעל ממש. וכאשר מסיר האדם את הלבושים הצואים מהלב, הרי פעולה זו נקראת בשם [[מילה]] - [[מילת הלב]].


==מקור המושג==
==מקור המושג==


מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]] {{הערה|זכריה, פרק ג' פסוק ד'}}: "''הסירו ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו''".
מקור המושג הוא בחזון [[זכריה הנביא]] על [[יהושע כהן גדול]]{{הערה|זכריה, פרק ג' פסוק ד'}}: "''הסירו ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו''".


ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו.
ביאורים רבים נאמרו ב[[חסידות]] על חזון זה ועל פרטיו.
שורה 17: שורה 17:
אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים{{הערה| על פי קטע מ[[לקוטי תורה]], [[ד"ה]] "אדם כי יקריב"}}.
אחת הדרכים להסיר את הלבושים מעליו, היא לעורר את ה[[אהבת ה'|אהבה לה']] בתשוקה וצמאון להידבק בה', וממילא תחפוץ [[נפש|נפשו]] לפשוט את הלבושים הללו, המפריעים לה להידבק בהשי"ת, כאמור. וכאשר תתעורר ב[[נפש|נפשו]] אהבה זו ורצון זה, יגרום לו הרצון לפשוט הלבושים הצואים ללא התחשבות במניעות והסתרים{{הערה| על פי קטע מ[[לקוטי תורה]], [[ד"ה]] "אדם כי יקריב"}}.


כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו {{הערה|[[לקוטי תורה]], דרושים ל[[ראש השנה]], דף ס"א עמ' ג', [[פלח הרימון]], ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט}}.
כמו כן, כאשר יעורר כל-כך רצון בליבו, עד ש - כלשון [[אדמו"ר הזקן]] ב[[לקוטי תורה]] - "חייו אינם חיים", ממשיכים לו מלמעלה חיים חן וחסד היישר מ[[אין סוף]] ברוך הוא, ומסייעים לו מלמעלה לפשוט לבושים צואים אלו{{הערה|[[לקוטי תורה]], דרושים ל[[ראש השנה]], דף ס"א עמ' ג', [[פלח הרימון]], ד"ה וספרתם לכם, דף ש"ט}}.


===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו===
===התמרמרות על גלות ה[[שכינה]] שבתוכו===


העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל {{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'}}.
העצה להסרת הלבושים הצואים מעליו, היא לעורר בקרבו [[רחמים]] ו[[מרירות]] על [[גלות]] ה[[שכינה]] - גלות [[ניצוץ אלוקות|הניצוץ האלוקי]] המלובש בו, בתוך הלבושים הצואים, ועל-ידי-זה שיעורר [[רחמים]] ו[[מרירות|יתמרמר]] יסור ה[[בגד|בגדים]] הצואים מעליו והניצוץ האלוקי שבו יתגלה לעין כל{{הערה|[[תורה אור]], [[פרשת ויחי]], דף נ"א עמ' א'}}.


==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא==
==הסרת הלבושים הצואים בעולם הבא==