ברכת התורה: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 65 בתים ,  24 באוגוסט 2020
מ
החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|"
מ (החלפת טקסט – "{{הערת שוליים|" ב־"{{הערה|")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:


'''ברכות התורה''' הם ברכות הודיה על לימוד התורה, וצריך להזהר בה מאוד מפני שברכתה מורה על חשיבות התורה בעיני הלומד, ומכאן שהוא עוסק בה לשמה{{הערת שוליים|1=ראה [[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] סימן מ"ז סעיף א'.}}
'''ברכות התורה''' הם ברכות הודיה על לימוד התורה, וצריך להזהר בה מאוד מפני שברכתה מורה על חשיבות התורה בעיני הלומד, ומכאן שהוא עוסק בה לשמה{{הערה|1=ראה [[שולחן ערוך אדמו"ר הזקן]] סימן מ"ז סעיף א'.}}


גם נשים מברכים עליה.{{הערת שוליים|שם סעיף י'.}}
גם נשים מברכים עליה.{{הערה|שם סעיף י'.}}


חלוקים הדיעות אם ברכת "והערב נא" היא ברכה נפרדת ואם כן ישנן שלושה ברכות התורה, או שהיא המשכה של ברכת "לעסוק בדברי תורה". י שהמביאים ראיה לכך שהיא לא נחשבת לברכה בפני עצמה, היא מכיון שהיא לא פותחת ב"ברוך", למרות שנהוג שברכות קצרות נפתחין בברכה גם אם "ברכה הסמוכה לחברתה"{{הערת שוליים|וכמו ברכות ההבדלה.}}, ולכן יש לומר "והערב" עם וא"ו. אך יש המפריכים ראיה זו{{הערת שוליים|ראה שם סעיף ה'.}}, ואומרים ש"ברכה הסמוכה לחברתה" אינה פותחת בברוך גם אם הברכה שלפניה היא ברכה קצרה.{{הערת שוליים|את ראייתם של הראשונים מברכות ה[[הבדלה]] הפותחים בברוך למרות שהם בגדר "ברכה הסמוכה לחברתה", הם מפריכים מכיון שאין הם "ברכה הסמוכה לחברתה", מכיון שניתן לברך על כל אחת מברכות אלו בפני עצמן, בשונה מברכת "והערב נא" שמברכים אותה אך ורק בצמוד לברכת "והערב".}} [[אדמו"ר הזקן]] מכריע, כי על אף שעל פי הסוד היא נחשבת לברכה בפני עצמה, ויש לענות [[אמן]] על הברכה הראשונה אחרי "לעסוק בדברי תורה", יש להוסיף "ואו" במילה "והערב".
חלוקים הדיעות אם ברכת "והערב נא" היא ברכה נפרדת ואם כן ישנן שלושה ברכות התורה, או שהיא המשכה של ברכת "לעסוק בדברי תורה". י שהמביאים ראיה לכך שהיא לא נחשבת לברכה בפני עצמה, היא מכיון שהיא לא פותחת ב"ברוך", למרות שנהוג שברכות קצרות נפתחין בברכה גם אם "ברכה הסמוכה לחברתה"{{הערה|וכמו ברכות ההבדלה.}}, ולכן יש לומר "והערב" עם וא"ו. אך יש המפריכים ראיה זו{{הערה|ראה שם סעיף ה'.}}, ואומרים ש"ברכה הסמוכה לחברתה" אינה פותחת בברוך גם אם הברכה שלפניה היא ברכה קצרה.{{הערה|את ראייתם של הראשונים מברכות ה[[הבדלה]] הפותחים בברוך למרות שהם בגדר "ברכה הסמוכה לחברתה", הם מפריכים מכיון שאין הם "ברכה הסמוכה לחברתה", מכיון שניתן לברך על כל אחת מברכות אלו בפני עצמן, בשונה מברכת "והערב נא" שמברכים אותה אך ורק בצמוד לברכת "והערב".}} [[אדמו"ר הזקן]] מכריע, כי על אף שעל פי הסוד היא נחשבת לברכה בפני עצמה, ויש לענות [[אמן]] על הברכה הראשונה אחרי "לעסוק בדברי תורה", יש להוסיף "ואו" במילה "והערב".


"אשר נתן לנו את תורתו" ביאר [[אדמו"ר הזקן]] - שנתן לנו את [[תורה|תורתו]] והלביש בה [[רצון העליון|רצונו]] וחכמתו יתברך הרי זה כאלו נתן לנו את [[עצמות ומהות|עצמו]] כביכול. כמו שאמרו חז"ל: "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד".
"אשר נתן לנו את תורתו" ביאר [[אדמו"ר הזקן]] - שנתן לנו את [[תורה|תורתו]] והלביש בה [[רצון העליון|רצונו]] וחכמתו יתברך הרי זה כאלו נתן לנו את [[עצמות ומהות|עצמו]] כביכול. כמו שאמרו חז"ל: "אורייתא וקודשא בריך הוא כולא חד".