27,714
עריכות
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) מ (החלפת טקסט – "אדמורי"ם" ב־"אדמו"רים") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
נולד בערך בשנת תקכ"ו בעיר אורשע מחוז מוהילוב, לאביו הרה"ג ר' משה, דור שביעי בן אחר בן לרבנו בעל השל"ה הק'. על אביו ר' משה מסופר שעמד בנסיון עד כדי מסירות נפש ויסורים נוראים, ולכן זכה לברכתו של הרה"ק ר' ליב שרה'ס שיזכה לבן שיאיר את העולם. עוד אמרו עליו . שאמרו גדולי ישראל שבדורו שלא נפגם אצלו צלם האלוקים<ref> ראה מ. אינדריטץ, 'באהלי חב"ד' עמ' 172 . בספר 'שבחי הרב' כותב שהרה'ק רבי ישראל מפולוצק העיד לפני הרב המגיד ממעזריטש שראה על כפרי אחד, רבי משה הלוי בכפר נאיימיל, את צלם האלוקים בשלמות כאשר ניתן לו (עמ' יג).</ref>. | נולד בערך בשנת תקכ"ו בעיר אורשע מחוז מוהילוב, לאביו הרה"ג ר' משה, דור שביעי בן אחר בן לרבנו בעל השל"ה הק'. על אביו ר' משה מסופר שעמד בנסיון עד כדי מסירות נפש ויסורים נוראים, ולכן זכה לברכתו של הרה"ק ר' ליב שרה'ס שיזכה לבן שיאיר את העולם. עוד אמרו עליו . שאמרו גדולי ישראל שבדורו שלא נפגם אצלו צלם האלוקים<ref> ראה מ. אינדריטץ, 'באהלי חב"ד' עמ' 172 . בספר 'שבחי הרב' כותב שהרה'ק רבי ישראל מפולוצק העיד לפני הרב המגיד ממעזריטש שראה על כפרי אחד, רבי משה הלוי בכפר נאיימיל, את צלם האלוקים בשלמות כאשר ניתן לו (עמ' יג).</ref>. | ||
כבר במעללי ימי נעוריו התנכר הנער במאסו חמודות העולם ושם בתורת ה' חפצו בשקידה נפלאה, ובגיל י"ג כבר היה בקי בכתבי האריז"ל נוסף על בקיאותו ורוב חכמתו בתורת הנגלה<ref>'שבחי הרב', שם.</ref>. כאשר אדמו"ר הזקן | כבר במעללי ימי נעוריו התנכר הנער במאסו חמודות העולם ושם בתורת ה' חפצו בשקידה נפלאה, ובגיל י"ג כבר היה בקי בכתבי האריז"ל נוסף על בקיאותו ורוב חכמתו בתורת הנגלה<ref>'שבחי הרב', שם.</ref>. כאשר אדמו"ר הזקן היה בראשית דרכו בהפצת תורת חב"ד. התקרב אליו ושתה בצמא את דברי קדשו. למרות שהיה עדיין רך בשנים<ref>ב'שבחי הרב' כתוב שהיה בן י"ג שנה, לפי 'בית רבי' היה בן י"ז שנה.</ref> | ||
אדמו"ר הזקן חבבו וקרבו מאד וגדלו בתוך ביתו כאחד מבניו<ref>ב'שבחי הרב' מסופר שאביו ר' משה היה גר בכפר ניימיל ליד אורשע וכשהיה ר"א עדיין בגיל צעיר עבר אדמו"ר הזקן דרך הכפר וראה אותו משחק עם נערים בני גילו בקש שיביאו אותו לבית אביו ובקש להשתדך עמו אך אביו אמר שהוא כבר משודך לאחת מבני משפחתו.</ref>, ולא זזה ידו מתוך ידו כמעט שלושים שנה כפי שכותב ר"א "כי קרוב לשלושים שנה שנתאבקתי בעפר רגליו . ושמשתי לפניו... ולא קבלתי מרב אחר זולתו"<ref>בפתח השער לספרו 'שערי היחוד והאמונה' שנדפס בחייו.</ref> | אדמו"ר הזקן חבבו וקרבו מאד וגדלו בתוך ביתו כאחד מבניו<ref>ב'שבחי הרב' מסופר שאביו ר' משה היה גר בכפר ניימיל ליד אורשע וכשהיה ר"א עדיין בגיל צעיר עבר אדמו"ר הזקן דרך הכפר וראה אותו משחק עם נערים בני גילו בקש שיביאו אותו לבית אביו ובקש להשתדך עמו אך אביו אמר שהוא כבר משודך לאחת מבני משפחתו.</ref>, ולא זזה ידו מתוך ידו כמעט שלושים שנה כפי שכותב ר"א "כי קרוב לשלושים שנה שנתאבקתי בעפר רגליו . ושמשתי לפניו... ולא קבלתי מרב אחר זולתו"<ref>בפתח השער לספרו 'שערי היחוד והאמונה' שנדפס בחייו.</ref> | ||
כבר בימי נעוריו התפרסם כעילוי וגם כאשר נהג בנשיאות לא חדל להשיב תשובות בהלכה. ב'ליקוטים' אשר בספר 'עבודת הלוי' התפרסמו אחרי מותו תשובות ממנו בכל | כבר בימי נעוריו התפרסם כעילוי וגם כאשר נהג בנשיאות לא חדל להשיב תשובות בהלכה. ב'ליקוטים' אשר בספר 'עבודת הלוי' התפרסמו אחרי מותו תשובות ממנו בכל מכמני התורה, בעניני כתיבת סת"ם, תערובות חמץ בפסח, שחיטה, מקוואות, גיטין וקדושין ועוד. בתשובותיו הוא מגלה בקיאות וחריפות. ובפלפול רב יורד לעומקה של הלכה בהחלטיות ותקיפות. | ||
כך לדוגמה אנו רואים בענין שו"ב שידיו מרתתות לפעמים והקהל רצו להסירו הוא פוסק שאם ידיו אינן מרתתות תמיד, הוא נאמן לומר שידיו לא רתתו בשחיטה וכותב: "מי יתן לי מבשר השחיטה הזאת ואיכול משופרא דשופרא"{{הערה|ליקוטים, שאלות ותשובות סימן ג'.}}. | כך לדוגמה אנו רואים בענין שו"ב שידיו מרתתות לפעמים והקהל רצו להסירו הוא פוסק שאם ידיו אינן מרתתות תמיד, הוא נאמן לומר שידיו לא רתתו בשחיטה וכותב: "מי יתן לי מבשר השחיטה הזאת ואיכול משופרא דשופרא"{{הערה|ליקוטים, שאלות ותשובות סימן ג'.}}. | ||
שורה 45: | שורה 45: | ||
אולם בעוד החוזר המצוי היה בעיקר רק חוזר על דברי הרב בפני השומעים, הרי ר"א ואדמו"ר האמצעי, 'החוזרים הראשונים', היו למעלה מזה, הם היו מוסיפים ומבארים את . דברי הרב בביאורים ופירושים משלהם | אולם בעוד החוזר המצוי היה בעיקר רק חוזר על דברי הרב בפני השומעים, הרי ר"א ואדמו"ר האמצעי, 'החוזרים הראשונים', היו למעלה מזה, הם היו מוסיפים ומבארים את . דברי הרב בביאורים ופירושים משלהם | ||
כמו כן שימשו שניהם יחדיו כ"משפיעים" (גם זה תפקיד חבד"י וותיק שכנראה התייסד | כמו כן שימשו שניהם יחדיו כ"משפיעים" (גם זה תפקיד חבד"י וותיק שכנראה התייסד עם מינויים של הר"א ואדמו"ר האמצעי) שהדריכו וחינכו את עדת חסידי חב"ד, חדשים . וותיקים שבאו להתדפק על דלתות אדמו"ר הזקן 15 | ||
עדות לכך אנו רואים בתקנות ליאזנא שקבע אדמו"ר הזקן שמי שלא יביא ''העדאה כתובה וחתומה בתרין עדים כשרים ונאמנים... שזה האיש נזהר כנ"ל שלא ישיח שיחה קודם התפלות לעולם, וגם נזהר בקביעות להתחיל הודו עם עשרה הראשונים ביחד, אז, | עדות לכך אנו רואים בתקנות ליאזנא שקבע אדמו"ר הזקן שמי שלא יביא ''העדאה כתובה וחתומה בתרין עדים כשרים ונאמנים... שזה האיש נזהר כנ"ל שלא ישיח שיחה קודם התפלות לעולם, וגם נזהר בקביעות להתחיל הודו עם עשרה הראשונים ביחד, אז, כשיבוא למחננו, בודאי לא יניחוהו לכנוס תוך הנכנסים אל 16 . כלומר שיש להם תפקיד כפול א) של מבארי החסידות "˙„ÈÒÁ„ ÈÏÈÓ ¯ שאמר אדמו"ר הזקן לחסידים, ב) וכמו כן להדריכם ב"מילי דחסידות". פעמים אף דרש | ||
חסידות ברבים בחיי אדמו"ר הזקן 17 . ולמעשה זה היה עיסוקו במשך כמעט שלושים שנה, שדלה השקה וביאר את תורת רבו לאחרים. | חסידות ברבים בחיי אדמו"ר הזקן 17 . ולמעשה זה היה עיסוקו במשך כמעט שלושים שנה, שדלה השקה וביאר את תורת רבו לאחרים. | ||
שורה 86: | שורה 86: | ||
כשאדמו"ר האמצעי נאסר, נאסר גם הוא. ומספרים שבנו הנגיד ר' מיכאל דוד מויטבסק שכשאסרו את אדמו"ר האמצעי, פגש באיסר המוסר והוכיח אותו על זה, נתכעס איסר ואמר לו, לכן אלשין גם על אביך וקיים את הבטחתו. | כשאדמו"ר האמצעי נאסר, נאסר גם הוא. ומספרים שבנו הנגיד ר' מיכאל דוד מויטבסק שכשאסרו את אדמו"ר האמצעי, פגש באיסר המוסר והוכיח אותו על זה, נתכעס איסר ואמר לו, לכן אלשין גם על אביך וקיים את הבטחתו. | ||
אחר פטירתו נסעו הרבה ממקושריו לליובאוויטש לאדמו"ר בעל הצ"צ נ"ע, והרבה מהם קבלו עליהם לרב את בנו הרה"ח ר' חיים רפאל על מקומו בסטראשעלע, אך במשך איזה שנים נחלש בבריאותו ונפטר בימי עלומיו בעיר טאלצין, ואז הרבה נתקשרו | אחר פטירתו נסעו הרבה ממקושריו לליובאוויטש לאדמו"ר בעל הצ"צ נ"ע, והרבה מהם קבלו עליהם לרב את בנו הרה"ח ר' חיים רפאל על מקומו בסטראשעלע, אך במשך איזה שנים נחלש בבריאותו ונפטר בימי עלומיו בעיר טאלצין, ואז הרבה נתקשרו לליובאוויטש והרבה הסתפחו לרבני לעכוויץ, ווילעדניק, קאיידינוב, והרבה נשארו כך בלא רב{{הערה|'בית רבי' חלק א' פרק כ"ו.}} | ||
- נראה לי טעות וערבוב עם ר' יחזקאל הנ"ל. לאחר פטירתו של אדמו"ר הזקן, הוא התנגד לנשיאותו של אדמו"ר האמצעי, ועקב כך, ניטלו ממנו המוחין שלו. | - נראה לי טעות וערבוב עם ר' יחזקאל הנ"ל. לאחר פטירתו של אדמו"ר הזקן, הוא התנגד לנשיאותו של אדמו"ר האמצעי, ועקב כך, ניטלו ממנו המוחין שלו. |