16,089
עריכות
שמואל חיים (שיחה | תרומות) (←מקור) |
שמואל חיים (שיחה | תרומות) |
||
(17 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''אחדות''' הינה דבר המראה על עצם קיום של דבר אחד בלבד, האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]]. | |||
==מקור== | ==מקור== | ||
האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]], אולם משום כך שהקב"ה ברא את הבריאה ובגלל שהיא מגיעה ממנו אז גם בה יש אחדות, וכן לגבי ישראל ושאר ה[[דומם צומח חי מדבר]]. | האחדות האמיתית הינה [[אחדות השם]] שהוא מבטא שה' הוא אחד במציאותו ואין עוד שום מציאות נוספת הקיימת מלבדו. דבר רמוז במלה "אחד" [[א]]' - אלופו של עולם, [[ח]]' - שבעת הרקיעים והארץ, [[ד]]' - ארבע רוחות העולם, והיינו, שהעולם כולו - הכולל את הרקיעים, הארץ ואת רוחות העולם - בטל ומאוחד באלופו של עולם{{הערה|1=[[שולחן ערוך הרב]] [http://chabadlibrary.org/books/adhaz/sh/sh1/7/61/index.htm#_ftnref_4481 סימן ס"א סעיף ו']}}. | ||
אולם משום כך שהקב"ה ברא את הבריאה ובגלל שהיא מגיעה ממנו אז גם בה יש אחדות, וכן לגבי ישראל ושאר ה[[דומם צומח חי מדבר]]. | |||
==עניינו== | ==עניינו== | ||
בעניין האחדות יש שלושה עניינים: | |||
א.שלילת דברים אחרים, בכך שהוא יחיד שאין עוד משהו חוץ ממנו, כנאמר במדרש:{{ציטוטון|כל מקום שנאמר אחד - אין כיוצא בזה}} {{הערה|ב"ר פ"א, ד.}} | |||
ב. שלילית הריבוי, בכך שהוא יכול להיות רק אחד ולא מתרבה להמון דברים. | |||
ג. התאחדות כמה וכמה חלקים לעניין אחד. | |||
===אחד ויחיד=== | ===אחד ויחיד=== | ||
בעניין שלילית הריבוי {{הערה|סעיף ב' לקמן}}, ישנם שני דרגות שנקראים, '''אחד''' ו'''יחיד''' | |||
'''אחד''' - גם מתי שהרבה חלקים התחברו לדבר אחד, הם נקראים '''אחד''', כגון רמ"ח אברי האדם, אף שהם מחולקים הם נקראים אדם אחד. | |||
'''יחיד''' - כלל שהוא עשוי מהמון פרטים, אבל לא פרטים שהם בפועל אלא שהוא המקור שלהם, שממנו יצאו שאר הדברים. | |||
==אחדות בהבריאה== | ==אחדות בהבריאה== | ||
{{ערך מורחב|אחדות בהבריאה}} | |||
'''ערך מורחב - [[אחדות בהבריאה]]''' | |||
האחדות האמיתית היא הקב"ה, אולם כשם שבכלי שיצר האומן מתבטא השקפתו של האומן, כך גם בבריאה שהוא יצירתו של הקב"ה מתבטא אחדות. | |||
באחדות בבריאה יש שלושה עניינים: | |||
א. אחדות בדברים שאין בהם ריבוי. | |||
ב. אחדות בדברים שיש בהם ריבוי. | |||
ג. שהריבוי בעצמו בא מבחינת אחדות. | |||
==אחדות במין האנושי== | ==אחדות במין האנושי== | ||
{{ערך מורחב|אחדות במין האנושי}} | |||
'''ערך מורחב - [[אחדות במין האנושי]]''' | |||
אחדות במין האנושי הינה אחדות יותר גדולה מ[[אחדות בהבריאה]], משני סיבות: | |||
א.בני האדם מאוחדים בטבעם. | |||
ב. לכל אדם יש גם רצון להתאחד עם השני. | |||
===אחדות ע"י שמירת הגבולות=== | |||
על אף שבני האדם אמורים להיות מאוחדים, למרות זאת ברא [[הקב"ה]] את האפשרות שיהיה גם מחלוקת אחד מול השני, ודווקא ע"י זה שיש דעות שונות{{הערה|אין הכוונה שיהיה מחלוקת, אלא שדעותיהם לא שווים}} זה לזה, זה יוצר את האחדות.{{הערה|כגון [[אש]] ו[[מים]] שהם ישימו ביניהם מחיצה האש תעזור למים להתחמם, אולם כאשר הם מאוחדים הם רק מורידים את הכוח לשני.}} | |||
==אחדות ישראל== | ==אחדות ישראל== | ||
{{ערך מורחב|אחדות ישראל}} | |||
'''אחדות ישראל''', הוא מושג הבא לבטא את אחדות [[נשמות ישראל]] מצד שרשם העליון. מושג זה הוא שורש המושג המקביל - [[אהבת ישראל]]. ב[[תורת החסידות]] מוסבר במקומות רבים על האחדות המיוחדת שקיימת בכל ישראל, כגוף אחד ממש, מצד שורשם - שכולם קשורים בקדוש ברוך הוא, וכל יהודי הוא כמו איבר בגוף, ובלעדיו - ה[[גוף]] אינו שלם. | |||
==אחדות השם== | ==אחדות השם== | ||
{{ערך מורחב|אחדות השם}} | |||
האמונה ב'''אחדות ה'''' היא מצות עשה מהתורה, וביטויה בפסוק [[שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד]] הוא אחת מ[[תרי"ג מצוות התורה]]. מצוה זו היא מיסודות היהדות, מה[[י"ג עיקרי האמונה]]. | |||
{{הערות שוליים}} |