חיים צאנז מברוד: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=אחרון מתקופת הבעש"ט|אחר=בעל ה'דברי חיים'|ראו=[[חיים הלברשטם]]}}
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
[[קובץ:פני יהושע עם חתימות רחצ ורדט.jpg|ממוזער|ספר פני יהושע – חתימות המקובל הגאון רבי חיים צאנזר ורבי דוד טעבלי – מחכמי [[הקלויז בברוד]]]]
הרב '''חיים צאנזר מברוד''' (מבראדי) (ת"פ - [[תקמ"ג]]). היה מחכמי [[הקלויז בברוד]], תלמיד חכם גדול ומקובל גדול.
הרב '''חיים צאנזר מברוד''' (מבראדי) (ת"פ - [[תקמ"ג]]). היה מחכמי [[הקלויז בברוד]], תלמיד חכם גדול ומקובל גדול.
(יש להבדיל בינו לבין צדיק מאוחר יותר בשם רבי [[חיים הלברשטם]] מצאנז בעל ה"דברי חיים")
[[קובץ:פני יהושע עם חתימות רחצ ורדט.jpg|ממוזער|ספר פני יהושע – חתימות המקובל הגאון רבי חיים צאנזר ורבי דוד טעבלי – מחכמי [[הקלויז בברוד]]]]


==מתולדותיו==
==מתולדותיו==
שורה 21: שורה 20:


רבי [[יעקב יוסף מפולנאה]], בעל ה"תולדות יעקב יוסף", מביא בספריו הקדושים בכמה מקומות מדברי תורתו של רבי חיים צאנזר. ראה למשל בספרו "כתונת פסים" (פרשת תזריע) הכותב: "וכן שמעתי בשם מחותני הרב החסיד מוהר"ר חיים צאנזיר". רבי צבי, בנו של רבי חיים צאנזר היה חתנו של ה"תולדות יעקב יוסף". נכדתם המשותפת התייתמה מאמה בינקותה ונתגדלה בבית זקנה ה"תולדות יעקב יוסף". נכדתם זו נישאה לימים להאדמו"ר רבי אברהם דוב בער אויערבך אב"ד חמלניק, שהיה מגדולי החסידות בדורו, והסתופף בצעירותו בצילו של הבעש"ט.
רבי [[יעקב יוסף מפולנאה]], בעל ה"תולדות יעקב יוסף", מביא בספריו הקדושים בכמה מקומות מדברי תורתו של רבי חיים צאנזר. ראה למשל בספרו "כתונת פסים" (פרשת תזריע) הכותב: "וכן שמעתי בשם מחותני הרב החסיד מוהר"ר חיים צאנזיר". רבי צבי, בנו של רבי חיים צאנזר היה חתנו של ה"תולדות יעקב יוסף". נכדתם המשותפת התייתמה מאמה בינקותה ונתגדלה בבית זקנה ה"תולדות יעקב יוסף". נכדתם זו נישאה לימים להאדמו"ר רבי אברהם דוב בער אויערבך אב"ד חמלניק, שהיה מגדולי החסידות בדורו, והסתופף בצעירותו בצילו של הבעש"ט.
===הבעש"ט משתדל לשמחו===
===הבעש"ט משתדל לשמחו===
מסורת חסידית מספרת שרבי חיים שלח את רבי משה אוסטרר, בעל "[[ערוגת הבושם]]", מגדולי [[הקלויז בברודי]], לתהות על קנקנו של הבעש"ט. כשנפרד רבי משה מהבעש"ט, ביקש ממנו הבעש"ט, שבבואו לרבי חיים, שיספר לו את כל הדברים התמוהים שראה אצלו, כדי שימלא רבי חיים את פיו שחוק, היות ורבי חיים מעולם לא מילא פיו שחוק, כי הוא משורש נשמתו של רבן יוחנן בן זכאי, שאמר שאסור לאדם למלא פיו שחוק בעולם הזה, "ומי שיעשה לו נחת רוח שישחוק, יקנה לו עולם הבא"<ref>שמן הטוב, פיוטרקוב תרס"ה.</ref>.
מסורת חסידית מספרת שרבי חיים שלח את רבי משה אוסטרר, בעל "[[ערוגת הבושם]]", מגדולי [[הקלויז בברודי]], לתהות על קנקנו של הבעש"ט. כשנפרד רבי משה מהבעש"ט, ביקש ממנו הבעש"ט, שבבואו לרבי חיים, שיספר לו את כל הדברים התמוהים שראה אצלו, כדי שימלא רבי חיים את פיו שחוק, היות ורבי חיים מעולם לא מילא פיו שחוק, כי הוא משורש נשמתו של רבן יוחנן בן זכאי, שאמר שאסור לאדם למלא פיו שחוק בעולם הזה, "ומי שיעשה לו נחת רוח שישחוק, יקנה לו עולם הבא"<ref>שמן הטוב, פיוטרקוב תרס"ה.</ref>.


במקור אחר מסופר כי הבעש"ט שלח אליו את תלמידיו הקדושים שיספרו לו מעשיות ומופתים ממנו כדי שישחק, ואמר: "שכל הפמליא של מעלה שמחין כשהוא שמח וטוב לב"<ref>.גדולת רבינו ישראל בעל שם טוב, שאמלויא תש"א.</ref>.
במקור אחר מסופר כי הבעש"ט שלח אליו את תלמידיו הקדושים שיספרו לו מעשיות ומופתים ממנו כדי שישחק, ואמר: "שכל הפמליא של מעלה שמחין כשהוא שמח וטוב לב"<ref>גדולת רבינו ישראל בעל שם טוב, שאמלויא תש"א.</ref>.


==מספריו==
==מספריו==
שורה 30: שורה 30:
*הגהותיו על שלחן ערוך אורח חיים (ז'יטומיר תרכ"א).
*הגהותיו על שלחן ערוך אורח חיים (ז'יטומיר תרכ"א).
*"נאדר בקודש" על מסכת אבות (לבוב תרכ"ב).
*"נאדר בקודש" על מסכת אבות (לבוב תרכ"ב).
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


[[קטגוריה:מקובלים]]
[[קטגוריה:מקובלים]]
[[קטגוריה:אחרונים]]
[[קטגוריה:אחרונים]]