|
|
שורה 7: |
שורה 7: |
|
| |
|
| == בתורת החסידות == | | == בתורת החסידות == |
| | | {{להשלים}} |
| בחסידות{{הערה|1=ספר תרט"ו עמ' 1.}} מוסבר מאמר זה מהזוהר, שהקב"ה מסבב סיבות מסיבות שונות. וכל זה הוא לפי פעולתם של בני האדם, למשל אם בראש השנה היו כל ישראל יראים ועובדים את ה', ונכתב להם שיהיה השפעת הטוב, ואם אחר כך יקלקלו מעשיהם ח"ו לא יהיה בעיניהם שיהא גם כן השפעת הטוב כמו שנכתב להם כן בראש השנה{{הערה|פירוש זה מתאים עם פירוש רש"י: '''"מסיבות מתהפך בתחבולותיו"''' - של "מקום" (ה'). '''"לפעלם"''' - של גשמים לפועל המוטל עליהם לעשות אם טוב ואם רע - "מתהפך במסיבות הרבה", כאותו ששנינו: הרי שהיו ישראל צדיקים גמורים בר"ה ופסקו להם גשמים, לסוף סרחו. לפחות מהם אי אפשר שכבר נגזרה גזרה, אלא הקב"ה מורידם שלא בזמנם, ועל ארץ שאינה צריכה להם. ועתים לטובה כיצד כו'.}}.
| |
| | |
| [[אדמו"ר האמצעי]] מבאר בספרו [[שערי אורה]]{{הערה|שער הבחירה, עמוד יט, ב ואילך.}}: לפי המובן מלשון המשל הזה דטיקלא כך הוא: דדרך היוצרים לשים גלגל אחד בין רגליו ומשים החומר בתוך הגלגל ומגלגל הגלגל על זה החומר לצדדים כפי שירצה בצורת החומר ההוא. כמו שאומר: "כחומר ביד היוצר" - שבגלגולו הגלגל נעשה צורה בחומר הניתן בו רק כרצון היוצר, ובידו לשנות ולהפוך מצורה לצורה בסיבובו הגלגל על החומר באופן אחר מן סיבוב הראשון. וזהו שאמר ד"מהפך ממאנא למאנא".
| |
| | |
| נמצא שסיבת השתנות הצורה בחומר אינו בא לא מצד החומר ולא מצד הגלגל, רק מצד היוצר לבד. כשמסבב הגלגל כרצונו, אם יסבבנו לצד ימין וכדומה יהיה הצורה בחומר כך, ואם יסבבנו לצד השמאל יהופך לצורה אחרת. אבל הגלגל אחד הוא. והחומר משתנה ממילא, ולא שיבא שינויו מצד עצמו כלל.
| |
|
| |
|
| ==פירושים נוספים== | | ==פירושים נוספים== |