1,323
עריכות
(ערך ראשוני) |
(בעריכה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''חכים ולא בחכמה ידיעא''' הוא לשון ה[[פתח אליהו]] המתארת את חכמתו של הקב"ה, שחכמה זו אינה בגדר של חכמה ידועה. מבואר כי חכים ולא בחכמה ידיעה הוא [[חכמה עילאה]] שהוא [[ספירת החכמה]] של [[עולם האצילות]]. שבהשגות של [[עולם האצילות]] לא שייך השגה כלל, ורק בריבוי כיסויים והעלמות משתלשלת ספירת ה[[חכמה]] שבעולם הזה, שהיא בגדר חכמה ידיעא. | '''חכים ולא בחכמה ידיעא''' הוא לשון ה[[פתח אליהו]] המתארת את חכמתו של הקב"ה, שחכמה זו אינה בגדר של חכמה ידועה. מבואר כי חכים ולא בחכמה ידיעה הוא [[חכמה עילאה]] שהוא [[ספירת החכמה]] של [[עולם האצילות]]. שבהשגות של [[עולם האצילות]] לא שייך השגה כלל, ורק בריבוי כיסויים והעלמות משתלשלת ספירת ה[[חכמה]] שבעולם הזה, שהיא בגדר חכמה ידיעא. | ||
==ביאור== | |||
ב[[פתח אליהו]] נאמר כי "אנת הוא חכים ולא בחכמה ידיעא, אנת הוא מבין ולא בבינה ידיעא". ומבואר כי חכמתו ובינתו של הקב"ה אינם בגדר של חכמה ובינה של האדם. שכל חכמה של האדם באה בגדר השגה, וחכמתו של הקב"ה אינה בגדר השגה עד שנאמר עליה כי "לא בחכמה ידיעא". | |||
מבואר כי דרגת "חכים ולא בחכמה ידיעא" הוא [[חכמה עילאה]] שהיא ספירת ה[[חכמה]] של [[עולם האצילות]]. שעל דרגה זו נאמר לשון הרמב"ם כי "הוא המדע הוא היודע והוא הידוע". שחכמי ה[[קבלה]] הודו לרמב"ם בסוד התלבשות [[אור אין סוף]] ב[[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] של [[עולם האצילות]]. אך למעלה מהאצילות על זה נאמר "כולם בחכמה עשית", שאפילו [[חכמה עילאה]] נחשבת כעשיה גשמית, שאין סוף ברוך הוא מרומם ומנושא רוממות אין קץ למעלה ממהות ובחינת [[חב"ד (ספירות)|חב"ד]] | |||
[[קטגוריה:פתח אליהו]] | [[קטגוריה:פתח אליהו]] | ||
[[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]] | [[קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות]] |
עריכות