עולם היצירה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 89 בתים ,  14 באפריל 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
עולם זה ממוקם מעל [[עולם העשיה]] שהוא העולם הנמוך והמגושם ביותר.
עולם זה ממוקם מעל [[עולם העשיה]] שהוא העולם הנמוך והמגושם ביותר.


בעולם זה שורים ה[[מידות]] של עולם האצילות, כמאמר ה[[תיקוני זוהר|תיקונים]],"[[שית ספירין מקננן ביצירה]]". עולם זה בכללותו נקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", שבו שורים ה[[מלאכים]] העובדים את בוראם ב[[אהבה]] ויראה טבעיים.
בעולם זה שורים ה[[מידות]] של עולם האצילות, כמאמר ה[[תיקוני זוהר|תיקונים]],"[[שית ספירין מקננן ביצירה]]". עולם זה בכללותו נקרא בשם "עולם המלאכים", שבו שורים ה[[מלאכים]] העובדים את בוראם ב[[אהבה]] ויראה טבעיים.


==ענינו==
==ענינו==
שורה 15: שורה 15:
בפרטות, [[עולם הבריאה]] הוא העולם הראשון התהווה כעולם נפרד, ביחס ל[[עולם האצילות]] שהוא באחדות גמורה. לאחר ההתהוות של [[עולם הבריאה]] בבחינה של [[יש מאין]] מן [[עולם האצילות]], יורד האור עוד עד להתהוות של עולם היצירה, שהוא בחינה של [[יש מיש]]. ההבדל בין [[עולם הבריאה]] לעולם היצירה הוא כי [[עולם הבריאה]] מתהווה ישירות מן [[עולם האצילות]], ולכן נרגש בו מקורו, עד שנקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], שהוא בבחינת [[כלי]] לגילוי של האורות של עולם האצילות. לעומת זאת, עולם היצירה הוא שלב נוסף בצמצום האור שכן כיוון שהוא נוצר מן [[עולם הבריאה]] הרי שאין נרגש בו מקורו.
בפרטות, [[עולם הבריאה]] הוא העולם הראשון התהווה כעולם נפרד, ביחס ל[[עולם האצילות]] שהוא באחדות גמורה. לאחר ההתהוות של [[עולם הבריאה]] בבחינה של [[יש מאין]] מן [[עולם האצילות]], יורד האור עוד עד להתהוות של עולם היצירה, שהוא בחינה של [[יש מיש]]. ההבדל בין [[עולם הבריאה]] לעולם היצירה הוא כי [[עולם הבריאה]] מתהווה ישירות מן [[עולם האצילות]], ולכן נרגש בו מקורו, עד שנקרא הוא בשם [[עולם הכסא]], שהוא בבחינת [[כלי]] לגילוי של האורות של עולם האצילות. לעומת זאת, עולם היצירה הוא שלב נוסף בצמצום האור שכן כיוון שהוא נוצר מן [[עולם הבריאה]] הרי שאין נרגש בו מקורו.


בעולם היצירה מקבלת ה[[מציאות]] הנפרדת מ[[אלוקות]] [[צורה]] (נוסף ל[[חומר]] שלה שנברא ב[[עולם הבריאה]]), ובזה היא הופכת למציאות של ממש, ומכאן גם שמו - יצירה.
בעולם היצירה מקבלת ה[[מציאות]] הנפרדת מ[[אלוקות]] [[חומר וצורה#החומר והצורה בעולמות|צורה]] (נוסף ל[[חומר וצורה#החומר והצורה בעולמות|חומר]] שלה שנברא ב[[עולם הבריאה]]), ובזה היא הופכת למציאות של ממש, ומכאן גם שמו - יצירה.


לעומת זאת, ביחס ל[[עולם העשיה]], שהוא עולם הנמוך ביותר מבין עולמות [[אבי"ע]], עולם היצירה הוא עדיין בבחינה של גילוי אלקות. עולם היצירה הוא התגלות של מה שהיה בהעלם ב[[עולם הבריאה]], לעומת [[עולם העשיה]] שהוא התהוות של דבר חיצוני ומחודש. משום כך, [[עולם הבריאה]] הוא בבחינה של [[מחשבה]], לעומת עולם היצירה שהוא בבחינה של [[דיבור]], והרי ה[[מחשבה]] מגיעה לידי גילוי והתבטאות ב[[דיבור]], אולם רחוק הוא הדבר מ[[מעשה]], שהוא כנגד [[עולם העשיה]] שהוא בגדר של התהוות דבר חדש לגמרי.
לעומת זאת, ביחס ל[[עולם העשיה]], שהוא עולם הנמוך ביותר מבין עולמות [[אבי"ע]], עולם היצירה הוא עדיין בבחינה של גילוי אלקות. עולם היצירה הוא התגלות של מה שהיה בהעלם ב[[עולם הבריאה]], לעומת [[עולם העשיה]] שהוא התהוות של דבר חיצוני ומחודש. משום כך, [[עולם הבריאה]] הוא בבחינה של [[מחשבה]], לעומת עולם היצירה שהוא בבחינה של [[דיבור]], והרי ה[[מחשבה]] מגיעה לידי גילוי והתבטאות ב[[דיבור]], אולם רחוק הוא הדבר מ[[מעשה]], שהוא כנגד [[עולם העשיה]] שהוא בגדר של התהוות דבר חדש לגמרי.
שורה 26: שורה 26:
==עשר ספירות של עולם היצירה==
==עשר ספירות של עולם היצירה==
עשר הספירות של עולם היצירה הם בבחינת מציאות, מה
עשר הספירות של עולם היצירה הם בבחינת מציאות, מה
[[מלכות דאצילות]] מתלבשת בעולם היצירה ב[[מט"ט]] הנקרא שרו של עולם. [[ו' קצוות]] של עולם היצירה נקרא בחינת [[סנד"ל]] ועליו נאמר ברייתות של [[שיעור קומה]]. השגת התנאים בעלי [[רוח הקודש]] שנכנסו לפרדס היה בעולם היצירה, לעומת ה[[נביא|נביאים]] שהשיגו ב[[עולם הבריאה]].
[[מלכות דאצילות]] מתלבשת בעולם היצירה ב[[מט"ט]] הנקרא שרו של עולם. [[ו' קצוות]] של עולם היצירה נקרא בחינת [[סנד"ל]] ועליו נאמר ברייתות של שיעור קומה. השגת התנאים בעלי [[רוח הקודש]] שנכנסו לפרדס היה בעולם היצירה, לעומת ה[[נביא|נביאים]] שהשיגו ב[[עולם הבריאה]].


הנהגת העולם בארץ ישראל היא על פי [[ו' קצוות]] של עולם הבריאה, אך בחו"ל היא על פי [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]].
הנהגת העולם בארץ ישראל היא על פי [[ו' קצוות]] של עולם הבריאה, אך בחו"ל היא על פי [[ו' קצוות]] של [[עולם העשיה]].


==[[נשמה|נשמות]] ו[[מלאכים]] של עולם היצירה==
==נשמות ומלאכים של עולם היצירה==
מבחינת התגלות הספירות של עולם האצילות בעולמות [[אבי"ע]], נאמר כי "[[שית ספירין מקננין ביצירה]]", כלומר כי ששת ה[[מידות]] של עולם האצילות שורות בעולם היצירה. משום כך, ענינו של עולם היצירה ושל ה[[נשמה|נשמות]] וה[[מלאכים]] של עולם היצירה היא עבודה בבחינת המידות, כלומר עבודה במידות טבעיים. משום כך עולם היצירה בכללותו נקרא בשם "[[עולם המלאכים]]", שכן העבודה בדחילו ורחימו טבעיים היא עיקר עבודתם של המלאכים, ולכן עיקר מקום ה[[מלאכים]] הוא בעולם זה.
מבחינת התגלות הספירות של עולם האצילות בעולמות [[אבי"ע]], נאמר כי "[[שית ספירין מקננין ביצירה]]", כלומר כי ששת ה[[מידות]] של עולם האצילות שורות בעולם היצירה. משום כך, ענינו של עולם היצירה ושל ה[[נשמה|נשמות]] וה[[מלאכים]] של עולם היצירה היא עבודה בבחינת המידות, כלומר עבודה במידות טבעיים. משום כך עולם היצירה בכללותו נקרא בשם "עולם המלאכים", שכן העבודה בדחילו ורחימו טבעיים היא עיקר עבודתם של המלאכים, ולכן עיקר מקום ה[[מלאכים]] הוא בעולם זה.


ה[[מלאכים]] של עולם היצירה נקראים בשם [[חיות]]. ענינם הוא עבודת בבחינת המידות, ולכן יש בהם התפעלות ושינוי, וכמו שנאמר "והחיות רצוא ושוב", שעבודם היא ב[[רצוא ושוב]]. ואף שכתוב בחיות "בעמדם תרפינה כנפיהם", מכל מקום עמידה זו היא מצד הגילוי של בחינת ממעל לרקיע, שנמשך בהם הארת אור מהמוחין, אבל מצד עצמם יש בהם שינויים.
ה[[מלאכים]] של עולם היצירה נקראים בשם [[חיות]]. ענינם הוא עבודת בבחינת המידות, ולכן יש בהם התפעלות ושינוי, וכמו שנאמר "והחיות רצוא ושוב", שעבודם היא ב[[רצוא ושוב]]. ואף שכתוב בחיות "בעמדם תרפינה כנפיהם", מכל מקום עמידה זו היא מצד הגילוי של בחינת ממעל לרקיע, שנמשך בהם הארת אור מהמוחין, אבל מצד עצמם יש בהם שינויים.