ליקוטי אמרים - פרק י': הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "==צילום דפוס התניא==" ב־"")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}
{{תניא}}
ב'''פרק י' בתניא''' מסביר אדמו"ר הזקן את הדרגות [[צדיק]] וטוב לו (צדיק גמור) וצדיק ורע לו (צדיק שאינו גמור)
'''פרק י - הצדיק'''


==הקדמה==
==הקדמה==
על פי מה שהסביר [[אדמו"ר הזקן]] בפרקים הקודמים את היותם של שתי נפשות ומהותם, מסביר [[אדמו"ר הזקן]] בפרק זה את מהותם של הדרגות שהוזכרו ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] בתניא: [[צדיק]] וטוב לו (צדיק גמור) וצדיק ורע לו (צדיק שאינו גמור).
אחרי שהוסברה מהות הנפש האלוקית{{הערה|בפרקים א-ה}}, הבהמית{{הערה|בפרקים ו-ח}} והמלחמה שביניהן{{הערה|בפרק הקודם}}, אפשר להבין את חמשת המדרגות שהוזכרו ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]]{{הערה|צדיק וטוב לו, צדיק ורע לו, רשע וטוב לו, רשע ורע לו ובינוני}}. בפרק זה יתבארו שתי המדרגות שבצדיקים, ושאר המדרגות בשני הפרקים הבאים.


==טקסט==
==טקסט==
שורה 9: שורה 9:


==סיכום==
==סיכום==
הצדיק הוא מי שהצליח להגביר את נפשו האלוקית עד שניצח במלחמה והכריע לגמרי את נפשו הבהמית.
מצד ה"עשה טוב" - שכלו, רגשותיו, מחשבתו, דיבורו ומעשיו הם אך ורק בתורה ומצוות, ומצד ה"סור מרע" - הוא מואס ושונא באמת כל דבר שאינו קדושה{{הערה|ואפילו דברים המותרים, שאין בהם שום צד איסור}}.
ובזה שתי מדרגות כלליות:
אם רק גרש וביטל את הנפש הבהמית, אך לא הפכה לטוב - נקרא צדיק ורע לו (או צדיק שאינו גמור).
אך אם הפך את נפשו הבהמית מרע לטוב (ואין בו רע אלא טוב בלבד) - נקרא צדיק וטוב ולו (או צדיק גמור).




1,625

עריכות