קישינב: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 364 בתים ,  18 בדצמבר 2019
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
'''קישינב''' היא בירת מולדובה והעיר הגדולה ביותר בה. בעיר מוסדות חב"ד בראשותו ובהקמתו של השליח הרב [[זלמן אבלסקי]]. הרב הראשי לקישינב ומלדובה.
'''קישינב''' היא בירת מולדובה והעיר הגדולה ביותר בה. בעיר מוסדות חב"ד בראשותו ובהקמתו של השליח הרב [[זלמן אבלסקי]]. הרב הראשי לקישינב ומלדובה.


שליח הרבי ורבה הראשי של מולדובה הוא הרב [[זלמן טוביה אבלסקי]] הרב הראשי למולדובה, אביהם הרוחני של יהודי ויוצאי מולדובה, חלוץ הפעילות החב"דית והיהודית במדינות במדינות חבר העמים, השליח הראשון למדינות ברית המועצות.
שליח הרבי ורבה הראשי של מולדובה הוא הרב [[זלמן טוביה אבלסקי]], אביהם הרוחני של יהודי ויוצאי מולדובה, חלוץ הפעילות החב"דית והיהודית במדינות במדינות חבר העמים, השליח הראשון למדינות ברית המועצות.
   
   
השליח הרב זלמן הכהן אבעלסקי, מינה את נכדו השליח הרב מנחם מענדל זלמנוב, להמשיך את שליחותו ופעולות חייו, השליח הורה לנכדו כי רואה בנכדיו את ההמשכיות של שליחותו, ונכדי חמודי מענדי זלמנוב, מפקד בהצלחה רבה על כולם.
הרב זלמן אבעלסקי, מינה בחייו את נכדו הרב מנחם מענדל זלמנוב, להמשיך את שליחותו ופעולות חייו, השליח הורה לנכדו כי רואה בנכדיו את ההמשכיות של שליחותו.


בזמן השבעה ביקשו מנכדו השליח הרב מנחם מענדל זלמנוב שמכובד יותר ויצוגי למנות את הבן הרב יוסף יצחק הכהן אבלסקי, כממשיך דרכו, לצד השליח שמינה את נכדו היקר הרב מנחם מענדל זלמנוב, שימשיך את וינהל את השליחות ביתר שאת וביתר עוז, כפי שהורה סביו ובדרכי התקשרותו של השליח הרב זלמן הכהן אבעלסקי, הרב הראשי למולדובה ובירתה קישינב.
בזמן השבעה ביקשו מנכדו השליח הרב מנחם מענדל זלמנוב שמכובד ויצוגי יותר למנות את הבן הרב יוסף יצחק הכהן אבלסקי, כממשיך דרכו, וכך התמנו בנו ונכדו להמשיך לנהל את מפעל השליחות שהקים.  


ב(1903) התרחשו בעיר [[פרעות קישינב]] נגד היהודים.
ב(1903) התרחשו בעיר [[פרעות קישינב]] נגד היהודים.
שורה 26: שורה 26:


בעקבות הגעת כ300 סטודנטים יהודיים מישראל ללמוד באוניברסיטאות הרפואה של קישינב, הוקם בית חב"ד לסטודנט, הפועל עמם סביב ימות השנה ומועדי ישראל.
בעקבות הגעת כ300 סטודנטים יהודיים מישראל ללמוד באוניברסיטאות הרפואה של קישינב, הוקם בית חב"ד לסטודנט, הפועל עמם סביב ימות השנה ומועדי ישראל.
'''תהלוכת ל"ג בעומר הראשונה בחבר העמים''' התקיימה בשנת [[תש"נ]] בקישינב בירת מולדובה.


===מרכז הקהילות היהודיות חב"ד - מולדובה===
===מרכז הקהילות היהודיות חב"ד - מולדובה===
שורה 41: שורה 39:
לאלו ששרדו את [[השואה]], ציפתה התמודדות עם אימי השלטון הקומוניסטי, שדיכא כל פעילות יהודית. לאחר התפוררות ברית המועצות, הפך המצב האקונומי במדינה, קשה מנשוא. יהודים רבים סובלים גם הם מהמחסור בגשמיות, ולאלו מצטרפות עשרות שנות דיכוי רוחני.
לאלו ששרדו את [[השואה]], ציפתה התמודדות עם אימי השלטון הקומוניסטי, שדיכא כל פעילות יהודית. לאחר התפוררות ברית המועצות, הפך המצב האקונומי במדינה, קשה מנשוא. יהודים רבים סובלים גם הם מהמחסור בגשמיות, ולאלו מצטרפות עשרות שנות דיכוי רוחני.


=== ההכנות לתהלוכה ===
===תהלוכת ל"ג בעומר===
 
תהלוכת ל"ג בעומר הראשונה בחבר העמים התקיימה בשנת [[תש"נ]] בקישינב בירת מולדובה.
 
==== ההכנות לתהלוכה ====


תחייתה והגאווה היהודית של יהודי מולדובה, התרחשה לו במעט, בזכות תהלוכת ל"ג בעומר ברחובה של עיר, על ידי הרב הראשי הרב [[זלמן אבלסקי]] ורעייתו, שהחלו את פעילותיהם ב[[חג החנוכה]] בשלהי [[תש"נ]], כמו גם את יתר החגים, אך המיוחד מכולם לשנה זו, היה בהחלט התהלוכה הגדולה של ל"ג בעומר שלמעשה הייתה באותה שנה התהלוכה הראשונה והיחידה בכל מרחבי חבר העמים, זאת מכיוון שהפחד, שרר ברחובות, ואף אחד לא ידע מה צופן העתיד. למרות ההרגשה שכעת ישנו חופש דת והיהודים יכולים לקיים את מצוות דתם בחופשיות, הכל היה בזהירות והאנשים האחראים לכך ברמת השטח לא ממש ידעו כיצד עליהם לנהוג בהרבה מקרים, מכיוון שהדברים לא היו ברורים עד שנת [[תשנ"א]].
תחייתה והגאווה היהודית של יהודי מולדובה, התרחשה לו במעט, בזכות תהלוכת ל"ג בעומר ברחובה של עיר, על ידי הרב הראשי הרב [[זלמן אבלסקי]] ורעייתו, שהחלו את פעילותיהם ב[[חג החנוכה]] בשלהי [[תש"נ]], כמו גם את יתר החגים, אך המיוחד מכולם לשנה זו, היה בהחלט התהלוכה הגדולה של ל"ג בעומר שלמעשה הייתה באותה שנה התהלוכה הראשונה והיחידה בכל מרחבי חבר העמים, זאת מכיוון שהפחד, שרר ברחובות, ואף אחד לא ידע מה צופן העתיד. למרות ההרגשה שכעת ישנו חופש דת והיהודים יכולים לקיים את מצוות דתם בחופשיות, הכל היה בזהירות והאנשים האחראים לכך ברמת השטח לא ממש ידעו כיצד עליהם לנהוג בהרבה מקרים, מכיוון שהדברים לא היו ברורים עד שנת [[תשנ"א]].
שורה 53: שורה 55:
היה צריך פרסום ושכנוע מאסיבי במיוחד, כי אנשים הסכימו לקיים מצוות ולהגיע לבית הכנסת, אבל ברחוב, נשמע להם מופרך במיוחד, אך לאחר עבוד שטח רבה הצלחנו לשכנע את יהודי העיר, להגיע אם ילדיהם לתהלוכה, ואכן מאות הגיע.
היה צריך פרסום ושכנוע מאסיבי במיוחד, כי אנשים הסכימו לקיים מצוות ולהגיע לבית הכנסת, אבל ברחוב, נשמע להם מופרך במיוחד, אך לאחר עבוד שטח רבה הצלחנו לשכנע את יהודי העיר, להגיע אם ילדיהם לתהלוכה, ואכן מאות הגיע.


=== התהלוכה ===
==== התהלוכה ====


התהלוכה עברה דרך [[בית הכנסת]] המרכזי ברחוב חב"ד ליובאוויטש במרכז העיר קישינב והמשיכה דרך הרחוב הראשי: לנינה, כיום שטפן צ'למריי, עד לתחנת הרכבת בעיר, ומשם צעדו אל האולם הענק לכינוס צבאות השם.
התהלוכה עברה דרך [[בית הכנסת]] המרכזי ברחוב חב"ד ליובאוויטש במרכז העיר קישינב והמשיכה דרך הרחוב הראשי: לנינה, כיום שטפן צ'למריי, עד לתחנת הרכבת בעיר, ומשם צעדו אל האולם הענק לכינוס צבאות השם.