דוד צבי הילמן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,312 בתים ,  7 במאי 2018
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרב דוד צבי הילמן בן ר' אשר ומרים-דבורה הילמן. אימו היא ביתו של הרב [[דוד צבי חן]]<ref>במקום אחר כתוב שהיא בת ר' יהושע דוברסקין שרעייתו בת הרד"צ חן, וצריך לבדוק</ref>.
הרב דוד צבי הילמן בן ר' אשר ומרים-דבורה הילמן. אימו היא ביתו של הרב [[יהושע דוברסקין]] ואימו דבורה היא בתו של הרב [[דוד צבי חן]].


==תולודות חיים==
==תולודות חיים==
נולד כחודשיים אחר פטירת הרב [[דוד צבי חן]] ונקרא על שם סבו<ref>דודו הרב [[שלום שלמה שניאורסון]] שהיה נשוי גם כן לבתו של הרד"צ חן, היה אחיו של רבי [[לוי יצחק שניאורסון]] אביו של הרבי.</ref>.  
נולד כחודשיים אחר פטירת הרב [[דוד צבי חן]] ונקרא על שם סבו<ref>דודו הרב [[שלום שלמה שניאורסון]] שהיה נשוי גם כן לבתו של הרד"צ חן, היה אחיו של רבי [[לוי יצחק שניאורסון]] אביו של הרבי.</ref>.  


בצעירותו למד אצל  המשפיע הרב [[חיים שאול ברוק]] בישיבת [[אחי תמימים תל אביב]]. זמן קצר לאחר ייסוד ישיבת פוניבז', נכנס ללמוד בישיבה בהשפעת הרב יהושע יגל, ונמנה עם עשרים הבחורים הראשונים שלה.
אביו שהיה חסיד של הרבי מהוריי"צ התייעץ עם הרבי בשנת תרצ"ז אודות אופני חינוכו של הילד דוד צבי, והרבי<ref>אגרות קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"ד ע' ב-ג. </ref> כותב<ref>יתכן כמענה על השאל האם יכול לשולחו לללמוד בישיבת פאנוויז במקום בישיבת חב"ד.</ref>: אם כי כל הדברים האמורים במכתבו וטעמיהם נכונים המה, אבל עיקר העקרים היא ההדרכה הטובה ולתת מזון להרגש החסידותי הנוזל בדמי עורקיו. - היינו כבן למשפחה חב"דית מפוארת כל כך מהראוי שימשיך ללמוד בישיבות חב"ד.
 
בשנת תש"ח ביקש אביו אצל הרבי לכתוב אל בנו, ומענה של הרבי הוא<ref>אגרות קודש שלו ח"ב ע' רפ. </ref>: כשתהי' הזדמנות הראוי' אכתוב לבנו שי' ביחוד, ולעת עתה מטובו לפרוש שלומו.
 
 
בצעירותו ביקר הרבה המשפיע הרב [[חיים שאול ברוק]] .בצעירותו ישיבת פוניבז', ונמנה עם עשרים הבחורים הראשונים שלה.


היה תלמיד של הגאון הרב [[חיים נאה]] שאף מצטט אותו, וכתב לו מכתבי ידידות, אך כשחש שסטה מדרך חסידות חב"ד לדרך המתנגדים, גער בו שאין דרך חסידים לדבר בשבח ובמעלות עצמו.
היה תלמיד של הגאון הרב [[חיים נאה]] שאף מצטט אותו, וכתב לו מכתבי ידידות, אך כשחש שסטה מדרך חסידות חב"ד לדרך המתנגדים, גער בו שאין דרך חסידים לדבר בשבח ובמעלות עצמו.
שורה 10: שורה 15:
עם השנים התקרב יותר ויותר לחוגי ה[[חזון איש]] ועזב את דרך החסידות ואף נהפך להיות שונא לדרך החסידים.
עם השנים התקרב יותר ויותר לחוגי ה[[חזון איש]] ועזב את דרך החסידות ואף נהפך להיות שונא לדרך החסידים.


הרבי התבטא עליו שכואב לו שיהודי שמגיע מגזע חסידים לא לומד חסידות.
הרבי התבטא עליו ועל הרב  שלמה ברמן שכואב לו שיהודי שמגיע מגזע חסידים לא לומד חסידות.


היה בעל כשרונות גדולים ונחשב לחריף ובקי עצום. אך עיקר כוחו וגדולתו של בההדרת כת"י ובענייני גרסאות ומנהגים ולשונות ספרים וכדומה. היה נוהג להגיה מסברא ולהשלים חסרונות שנשמטו מפני הדומות. היינו ששני משפטים סמוכים המסתיימים באותה מילה, המעתיק/מדפיס השמיט בשגגה אחד מהם, בד"כ מפני שהדמיון הטעהו לחשוב במבט ראשון שמשפט אחד שנכפל יש לפניו, וכך דילג עליו הבחור הזעצער הלאה, והרבה הגהה מפני סברתו.
היה בעל כשרונות גדולים ונחשב לחריף ובקי עצום. אך עיקר כוחו וגדולתו של בההדרת כת"י ובענייני גרסאות ומנהגים ולשונות ספרים וכדומה. היה נוהג להגיה מסברא ולהשלים חסרונות שנשמטו מפני הדומות. היינו ששני משפטים סמוכים המסתיימים באותה מילה, המעתיק/מדפיס השמיט בשגגה אחד מהם, בד"כ מפני שהדמיון הטעהו לחשוב במבט ראשון שמשפט אחד שנכפל יש לפניו, וכך דילג עליו הבחור הזעצער הלאה, והרבה הגהה מפני סברתו.
על אף שזנח דרך החסידים, יש אומרים ששמר על נוסח התפלה של אדמו"ר הזקן.


==הוצאה לאור==
==הוצאה לאור==
שורה 29: שורה 36:


כנ"ל, סוגיית הגניזה החרסונית פיתחה אצלו רגש של מלחמה של ממש נגד הרבי, ואף שנים לאחר מכן, לא נרגע וקידש את המלחמה ברבי על רקע מעשה זה.
כנ"ל, סוגיית הגניזה החרסונית פיתחה אצלו רגש של מלחמה של ממש נגד הרבי, ואף שנים לאחר מכן, לא נרגע וקידש את המלחמה ברבי על רקע מעשה זה.
כאשר ביקשו ממנו לפרסם בקובץ אור ישראל ממונסי שנערך על ידי הרב [[גדליה אובערלנדער]] ומכניס גם מחסידי מחב"ד, התבטא שאינו יכול לשתתף בו שכן זה יותר מדאי חב"די עבורו.
6,031

עריכות