שיחה:יצחק פייוויש גינזבורג/ארכיון 1: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 139: שורה 139:
:למעשה, יש להניח שכל הבעיות שלכם נובעות מכך שאין אתם אומרים [[לחיים]]. ואף אם כן, מן הסתם אומרים אתם על [[פראסטע]] ולא על [[ריינע]]... עכ"פ, לחיים!!! '''<span class="mw-userlink">[[משתמש:שף ויתיב|שף ויתיב]]</span>''' • '''[[שיחת משתמש:שף ויתיב|קאנפרענץ רום]]''' 13:24, 27 בנובמבר 2017 (UTC)
:למעשה, יש להניח שכל הבעיות שלכם נובעות מכך שאין אתם אומרים [[לחיים]]. ואף אם כן, מן הסתם אומרים אתם על [[פראסטע]] ולא על [[ריינע]]... עכ"פ, לחיים!!! '''<span class="mw-userlink">[[משתמש:שף ויתיב|שף ויתיב]]</span>''' • '''[[שיחת משתמש:שף ויתיב|קאנפרענץ רום]]''' 13:24, 27 בנובמבר 2017 (UTC)
::אין מבדילים בין יהודים. אבל מבדילים ומבדילים בין קודש לחול, בין רצוי לדחוי, בין מצוה לעברה, בין קדושה לטומאה.
::אין מבדילים בין יהודים. אבל מבדילים ומבדילים בין קודש לחול, בין רצוי לדחוי, בין מצוה לעברה, בין קדושה לטומאה.
== מחאת הרב גינזבורג ==
אני שמח לראות שהביקורת הפכה להיות עניינית יותר.
לגבי עצם סגנונו של הרב, בשילוב קבלה וגימטריות וחידושים רבים אחרים בלימוד חסידות, יש להתחשב בכך שאת המחשבה להוציא את חידושיו בספר, הציע הרבי ב"אתערותא דלעילא" לגמרי. עבודה זו מלמדת אותנו ללגיטמיות שהרבי נתן לצורת הלימוד.
אני יצטט גם ממכתב של הרבי לגבי קבלתו של הרב גינזבורג למוסד מסויים "יודעים גם כן דעתי, שהבעתי כמה וכמה פעמים, בעניין ההכרח לנצל את הכוחות שחונן בהם כל או"א במילואם, ובנוגע למוסדות לנצל כח אדם המתאים במילואו". אין ספק שהרבי נותן מקום לדרך לימוד זו. אך אין זה אומר שכעת כל אחד ואחד צריך ללמוד דווקא את זה. פשוט שיותר חשוב ללמוד חסידות של הרביים דווקא.
ולכן אפשר לשנות את הפיסקא הראשונה מסגנונו ושיטתו אינם מקובלים על חסידי חב"ד, ל"אינם מקובלים" או "אינם רגילים" '''בקרב''' חסידי חב"ד.
לגבי כך שהרב גינזבורג אינו מוחה בתלמידיו שאומרים שהוא משיח, הדבר אינו נכון. הרב לא נותן לכך פומבי. אך בפירוש הרב דואג "לרסן" את תלמידיו בנושא הזה, כמו גם בנושא ההתקשרות ל"רבי".
אני לכך מספר דוגמאות (להם הייתי עד):
א. פעם היה שבת בכפר חב"ד שהתלמידים ערכו לו התוועדות יום הולדת, כשהרב נכנס הם התחילו לשיר "יחי אדוננו" במנגינה המוכרת, הרב העיף מבט חודר בתלמידיו, והשירה פסקה מיד.
ב. אחד פתח אתר אינטרנט בשם ה"דור השמיני", בו הוא ניסה לקדם את הרב כ.., משהובא הדבר לידיעת הרב, הורה לו הרב לסגור את האתר לאלתר. לצערי הלה ציפצף בתחלה, אך בהמשך ירד לגמרי מהעץ, והלך לחפש משיח אחר.
ג. בכינוס בבנייני האומה שהופץ פשקוויל על הכתרה וכו', הדבר נעשה על ידי עסקן מסויים שרצה לפגוע בהתוועדות, ולגרום לחלק מהמתוועדים לא להגיע, מה ששיחרר באופן חד פעמי, מחאה פומבית. באימייל שנשלח לכל תלמידי הרב ביום ההתוועדות כתב איתיאל גלעדי:
הבהרה: אנשים שמנסים לפגוע באירוע הערב הפיצו בזדוניות שמועות מטופשות וחסרות בסיס (על "הכתרה" וכיו"ב). כמובן, אין לנו כל קשר לדברים והם רק הסבו לרב עגמת נפש.
אני מסכים בהחלט שישנם אנשים שמצד שגיונות ליבם, הסגנון והצורה מתפרשים אצלם בצורה שבה הם בוחרים, סוף סוף לא ניטלה הבחירה החפשית.
בהתבוננות קלה, אפשר להבין שלו רצה הרב גינזבורג להיות אדמו"ר, וכו', היה באפשרותו לעשות זאת ולהצליח. אך למרות ידיעותיו, כשרונותיו ופקחותו, הרב גינזבורג בחר לציית באין ספור תחנות בדרכו לנשיא הדור הרבי מלך המשיח. הדוגמא הכי מובהקת לכך היא מקום מגוריו בכפר חב"ד, שהרבי שליט"א הורה לו כמה פעמים שלא לעזוב וזהו מקומו, וכך זה עד היום.
עד כמה שידוע לי רובם המוחלט של התלמידים מחזיקים את הרב גינזבורג כמשפיע גדול וכצדיק וחסיד, כדוגמת החסיד המופרסם ר' הלל, שכידוע אמרו עליו שהוא היה "חצי חסיד", ואילו החצי השני "רבי". אני לא מתיימר לומר שזו לא בעייה בהתקשרות, אבל אני חושב שיש לנו בתוך חב"ד בעיות יותר מהותיות בהתקשרות, ואת השנאה המפעפעת של בני הנעורים כדאי להקדיש ליצר הרע ולשלל הפתויים של הדור השביעי.
לגבי התנועה דרך חיים. הרב גינזבורג מספר שהרבי אישר בסוף הממי"ם תחלת הנוני"ם תנועה דומה שהיתה תחת השם "חי וקיים". מי שמקשר את התנועה לציונות, הרי שאחד מן השתים או שהוא אינו יודע מהי ציונות, או שהוא אינו יודע על מה מבוססת ומושתת תנועת דרך חיים.
גילוי נאות: מטעמי התקשרות, אני נמנע מלהצטרף לתנועה שלדעתי היא פוליטית, ותפקידנו כחסידי חב"ד הם להיות לא פוליטיים.
אך לו היה ניתן להצביע לתנועה זו, פשוט לי שהם המפלגה הכי חרדית שיש. יסודות התנועה בנויים על כך שהכל מוכרח להתנהל ע"פ התורה, ושמבנה השלטון היהודי הינו מלוכני, כלומר בראש המדינה עומד מלך.
מדוע אין זו ציונות? כי הבעיה של הציונות בעיקר הוא האמונה בכוחי ועוצם ידי, אבל כידוע שלו היו מנצלים את העת של הקמת המדינה, משיח היה בא.
במילים אחרות: מכיוון שאנו חיים במדינה מסויימת שההנהגה שלה היא יהודית, פשוט שצריך לדאוג לכך שהכל יהיה על פי תורה, ולא מתוך מחשבה שבכוחנו לפעול את העניין לבד לגמרי, אלא להיפך, אנו נעשה כל אשר ביכולתנו כדי להביא את הגאולה במציאות החיים היום יומית, ובזכות זה נזכה למשיח שיבוא וישלים את השאר.
מוסכם עלי שהפרשנות הזו ל"עשו כל אשר ביכולתכם", די זרה לציבור החבד"י, אך זוהי הפרשנות של הרב גינזבורג, ואצל תלמידיו שרובם באים מרקע דתי לאומי, הרעיונות האלה מתקבלים יפה.
תנועה זו לא נושאת את שם חב"ד, ואף אם השותפות בתנועה מפלגתית אינו מתאים לחסידי חב"ד, אין זו סיבה לקרוא לזה ציונות.
תכלס' לדעתי גם כאן צריך לעדן את הביקורת, ובמקום להצמיד תוית "ציונות", להסביר למה כחסידי חב"ד לא שייך להצטרף לתנועה מפלגתית איזו שתהיה.
לא שינתי את הערך בפנים. אני משאיר למערכת את הזכות.--[[משתמש:יהודה ל.|יהודה ל.]] - [[שיחת משתמש:יהודה ל.|שיחה]] 08:18, 26 בנובמבר 2017 (UTC)
2,973

עריכות