ערב יום כיפור: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 860 בתים ,  27 בספטמבר 2017
מ (←‏חלוקת לעקאח: תיקון קישור)
שורה 50: שורה 50:


===טבילה במקווה===
===טבילה במקווה===
מלבד הטבילה בבוקר כמידי יום כפי הנהוג אצל חסידים{{הערה|אותה טובלים לאחר הכפרות ולפני התפילה (ראה בקובץ הלכה מאת הרב ברוין תשרי תשע"ז.}}, מוסיפים בערב יום כיפור טבילה מיוחדת שהיא טבילה של גירות ותשובה.
מלבד הטבילה בבוקר כמידי יום כפי הנהוג אצל חסידים{{הערה|אותה טובלים לאחר הכפרות ולפני התפילה (ראה בקובץ הלכה מאת הרב ברוין תשרי תשע"ז.}}, מוסיפים בערב יום כיפור טבילה מיוחדת.


שני טעמים הובאו לטבילה זו; משום טהרה מטומאת קרי, וכטבילה של גירות ותשובה.
ומפני הטעם הראשון בלבד היתה מספיקה טבילה במים שאובים בלבד (או אפילו בהורקה של שלשה דליים עם מים בשיעור של תשעה קבים), ובאופן שידוע לו שלא נטמא בקרי פטור מטבילה (ונשים שאינם נשאות ובמקרים שאין להם חשש מפני טומאה זו, פטורות). אולם בשל הטעם השני שהוא משום גירות יש צורך בטבילה במי גשמים, שלשה טבילות כגר המתגייר, ואף נשים שאינם נשואות חייבות בה{{הבהרה|מה המנהג בפועל? והמקור.}}.{{הערה|שולחן ערוך רבינו סימן תר"ו.}}
לפועל המנהג להקפיד בטבילה זו על חפיפת השערות ונקיון הגוף ביותר,{{מקור}} וטובלים ארבע פעמים: פעם אחת לשם טהרה מטומאת קרי, ועוד שלוש פעמים לשם גירות.{{מקור}} על פי פנימיות התורה ארבעת הטבילות הללו הם גם כנגד ארבעת האותיות בשם הוי'.{{מקור}}
נוהגים לערוך טבילה זו לאחר חצות היום ולפני תפילת מנחה.
נוהגים לערוך טבילה זו לאחר חצות היום ולפני תפילת מנחה.


היות וטבילה זו חשובה יותר מטבילה לשם טהרה ביום רגיל, מקפידים בטבילה זו על חפיפת השערות ונקיון הגוף, וטובלים ארבע פעמים: פעם אחת לשם טהרה מטומאת קרי, ועוד שלוש פעמים לשם גירות. על פי פנימיות התורה ארבעת הטבילות הללו הם גם כנגד ארבעת האותיות בשם הוי'.
במידת האפשר, נוהגים לטבול פעם נוספת לאחר סעודה מפסקת.{{הערה|שולחן ערוך רבינו סימן תר"ו סעיף יג.}}
 
במידת האפשר, נוהגים לטבול פעם נוספת לאחר סעודה מפסקת.


===מלקות===
===מלקות===
5,403

עריכות