השגחה פרטית: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 1,621 בתים ,  11 ביולי 2017
הרחבה
(הרחבה)
שורה 14: שורה 14:


מלשונו של "ספר החינוך" אנו למדים שבזמנו לא היתה ידועה בעולם היהודי שיטה שסברה כי ההשגחה הפרטית חלה על כל פרט ופרט מהבריאה.
מלשונו של "ספר החינוך" אנו למדים שבזמנו לא היתה ידועה בעולם היהודי שיטה שסברה כי ההשגחה הפרטית חלה על כל פרט ופרט מהבריאה.
גם לשיטות הסוברות שהשגחת ה' על הדומם-צומח-חי היא כללית - כאשר מדובר על פרט מפרטי בדומם צומח חי שיש לו יחס לאדם, מודים הם שישנה עליו השגחה פרטית. לדוגמא: אף שה' אינו משגיח על הדגים מי יחיה ומי ימות, משגיח הוא על האדם המתפרנס מהם, ולכן על דגים אלו תהיה השגחה פרטית. כך גם בנוגע לממונו של האדם שה' משגיח על כל פרט ממנו, אם ימות שורו או ישבר כדו{{הערה|שומר אמונים (לר"י אירגס) [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=45212&st=&pgnum=121&hilite= סימן פא].}}.


==שיטת תורת החסידות==
==שיטת תורת החסידות==
שורה 31: שורה 33:


הרבי מביא לכך דוגמא מכך שרואים אצל עקרת בית מוצלחת: לא רק שכל החפצים בביתה נמצאים בסדר ובתכנון מדוייק, אלא שלכל אחד מהם יש מטרה ותכלית עבור הנהגת הבית, ואין אף פריט חסר או מיותר{{הערה|שם=חל|1=לקוטי שיחות חלק ל', [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/30/8/1/index.htm שיחה א' לפרשת וישלח].}}.
הרבי מביא לכך דוגמא מכך שרואים אצל עקרת בית מוצלחת: לא רק שכל החפצים בביתה נמצאים בסדר ובתכנון מדוייק, אלא שלכל אחד מהם יש מטרה ותכלית עבור הנהגת הבית, ואין אף פריט חסר או מיותר{{הערה|שם=חל|1=לקוטי שיחות חלק ל', [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/lkus/30/8/1/index.htm שיחה א' לפרשת וישלח].}}.
מהסבר זה מובן, שהחידוש של השגחה פרטית לפי הבעל שם טוב אינו רק לגבי דומם-צומח-חי אלא גם לגבי האדם. כי לפי ההסברים הקודמים, ההשגחה הפרטית על האדם היא מצד מעלתו, שהוא דוקא משלים את תכלית הבריאה; ולכן, ככל שהפרט השייך לאדם הוא נעלה יותר, ונוגע יותר לכוונת הבריאה - כך ההשגחה עליו תהיה גלויה יותר. אמנם לפי הבעל שם טוב, כל פרט ופרט נוגע לכללות הבריאה, ולכן ההשגחה היא על כל פרט הנוגע לאדם באותה מידה{{הערה|1= לקוטי שיחות חלק כ"ג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16034&st=&pgnum=179&hilite=שיחת יב-יג תמוז, סעיף יא].}}.


==חידושו של הרבי בהבנת השיטת השונות==
==חידושו של הרבי בהבנת השיטת השונות==
שורה 56: שורה 60:
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר{{הערה|1=תורה אור וירא [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/4/14d.htm יד, ד ד"ה ארדה נא]. וראה גם [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15999&st=&pgnum=187&hilite= מאמרי אדמו"ר האמצעי בראשית ע' קפד]. ועוד.}}, שהביאור לכך הוא בשתים: ידיעת ה' אינה כדעתנו, ולכן השגחתו על פרטי הנבראים אינה באופן שהוא מתלבש בתוכם כדי לדעת אותם, אלא הכל ידוע לו - כלשון חז"ל "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם". ובנוסף לכך, ישנה בחינה אלוקית היורדת ומתלבשת בתוך פרטי הנבראים ומשגיחה עליהם, והיא על ידי התלבשות ה[[אורות]] ב[[כלים]] שהם מחולקים לריבוי; אך אף על פי כן הם בטלים לאור המלובש בהם. ועל בחינה זו של הכלים נאמר{{הערה|זכריה ד, י.}} "עיני ה' המה משוטטים בכל הארץ", וכן{{הערה|דה"ב טז, ט.}} "כי ה' עיניו משוטטות בכל הארץ".
[[אדמו"ר הזקן]] מבאר{{הערה|1=תורה אור וירא [http://www.chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/4/14d.htm יד, ד ד"ה ארדה נא]. וראה גם [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15999&st=&pgnum=187&hilite= מאמרי אדמו"ר האמצעי בראשית ע' קפד]. ועוד.}}, שהביאור לכך הוא בשתים: ידיעת ה' אינה כדעתנו, ולכן השגחתו על פרטי הנבראים אינה באופן שהוא מתלבש בתוכם כדי לדעת אותם, אלא הכל ידוע לו - כלשון חז"ל "גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם". ובנוסף לכך, ישנה בחינה אלוקית היורדת ומתלבשת בתוך פרטי הנבראים ומשגיחה עליהם, והיא על ידי התלבשות ה[[אורות]] ב[[כלים]] שהם מחולקים לריבוי; אך אף על פי כן הם בטלים לאור המלובש בהם. ועל בחינה זו של הכלים נאמר{{הערה|זכריה ד, י.}} "עיני ה' המה משוטטים בכל הארץ", וכן{{הערה|דה"ב טז, ט.}} "כי ה' עיניו משוטטות בכל הארץ".


==מקורות לעיון==
==לקריאה נוספת==


*ליקוטי-שיחות חלק ח' עמ' 277 ואילך.
*ליקוטי-שיחות חלק ח' עמ' 277 ואילך.
*ליקוטי-שיחות חלק י"ח שיחה ב' לפרשת קרח.
*ליקוטי-שיחות חלק י"ח שיחה ב' לפרשת קרח.
==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.chabad.info/images/update/395.pdf קונטרס ההשגחה האלוקית בעולם], [[ישבעם סגל]], [[תש"ע]]. {{אינפו}} {{PDF}}
*[http://www.chabad.info/images/update/395.pdf קונטרס ההשגחה האלוקית בעולם], [[ישבעם סגל]], [[תש"ע]]. {{אינפו}} {{PDF}}