מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==הגדרות ומאפיינים== | ==הגדרות ומאפיינים== | ||
היולי מקביל למושג [[חומר]], ומתאר את גדר מציאותו של ה"חומר הראשון" שאינו מצויר בשום [[צורה]], | היולי מקביל למושג [[חומר]], ומתאר את גדר מציאותו של ה"חומר הראשון" שאינו מצויר בשום [[צורה]], ועליו ובו יצטיירו לאחר מכן ריבוי צורות. | ||
שלב | שלב זה קיים הן בהמצאת ה[[יש הגשמי]] מ[[אין]] הן בהמצאת ה[[יש דבי"ע]] מ[[דבר ה']] מ[[מלכות דאצילות]], הן בהמשכת ה[[כלים]] ו[[ספירות דאצילות]] הן בהמשכת הכוחות מ[[עצם הנפש]] שב[[אדם]], הן בהמשכת [[כח הצומח]] מהארץ וכיוצא בזה. באופן כללי הוא שלב הקיים בכל המשכה והתהוות של דבר מזולתו, שתחילה הוא עדיין בגדר "היולי" וחומר פשוט לכל מיני צורות ודברים, ורק בשלב מאורח יותר הוא מצטייר בצורה פרטית מסוימת. | ||
;פשיטות | ;פשיטות | ||
שורה 13: | שורה 13: | ||
;אינו מציאות ממש | ;אינו מציאות ממש | ||
בשל כך (שאינו מצוייר) מציאות היולי אינה מציאות ממשית, שכן לא יתכן הימצאות של חומר ללא שיהיה לה איזשהו צורה.{{מקור| | בשל כך (שאינו מצוייר) מציאות היולי אינה מציאות ממשית,{{הערה|ברמב"ן שם "יסוד דק מאד, אין בו ממש...כי התוהו אחר האפס, ואיננו דבר.."}} שכן לא יתכן הימצאות של חומר ללא שיהיה לה איזשהו צורה.{{מקור|רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ד' הלכה ז'}} אם זאת מציאותו קיימת במובן שהיא ה[[כח]] והבסיס לכל מיני ואופני הצורות שיצטיירו בחומר וכח זה, ולכשיצטייר יהיו מציאות גלויה וממשית.{{הערה|ברמב"ן "..אבל הוא כוח ממציא, מוכן לקבל הצורה ולצאת מן הכוח אל הפועל.." }} (אולם לא כ[[כח]] שעניינו לפעול, אלא כחומר הנושא עליו את צורת הדבר לכשיצטייר{{הערה|שם=ראב"ד|1=ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14434&st=&pgnum=6&hilite= הקדמת הראב"ד לספר יצירה].}}) | ||
ועל שם זה נקרא היולי "אפשרי המציאות"{{מקור}} היות ועדיין אינו מציאות ממש שהרי הוא מציאות ללא הגדרות (וכל נמצא בהכרח שיהיו לו הגדרות בהם מוגדרת הימצאותו). | |||
כן הוא גם בכוחות הנמשכים ממקורם (למעלה באלקות או למטה בנפש האדם) שמציאותם הממשית מתחלת בעת היותם מצוירים בציור כח מסוים ופרטי (וכל עוד אין הגדרה ברורה למהות הכח, לא יתכן לומר כי ישנו כח) | כן הוא גם בכוחות הנמשכים ממקורם (למעלה באלקות או למטה בנפש האדם) שמציאותם הממשית מתחלת בעת היותם מצוירים בציור כח מסוים ופרטי (וכל עוד אין הגדרה ברורה למהות הכח, לא יתכן לומר כי ישנו כח) | ||
;היולי - יש | ;היולי - יש | ||
מאידך גיסא היות ולפניו גם לא היה כלל אפשרי המציאות ורק כשהתחדשה מציאות החומר -היולי שוב נעשתה אפשרות לכל סוגי ומיני המציאויות שיומשכו ממנה לכן עיקר החידוש ופעולת הבריאה יש מאין היא בבריאת כח וחומר היולי (ואילו הדברים שנמשכים ממנה אינם אלא [[יש מיש]] - הלבשת צורה לחומר קיים). | מאידך גיסא היות ולפניו גם לא היה כלל אפשרי המציאות ורק כשהתחדשה מציאות החומר -היולי שוב נעשתה אפשרות לכל סוגי ומיני המציאויות שיומשכו ממנה לכן עיקר החידוש ופעולת הבריאה [[יש מאין]] היא בבריאת כח וחומר היולי{{הערה|ברמב"ן שם "אבל הוציא מן האפס הגמור המוחלט.."}} (ואילו הדברים שנמשכים ממנה אינם אלא [[יש מיש]] - הלבשת צורה לחומר קיים). | ||
* אפילו אוא"ס מושלל מהיולי היוס וסו"ס שורש והיולי לכספירות -גדרים ומציאות (כי עמך ס"ו, שבועות רנ"ט, ועוד) | * אפילו אוא"ס מושלל מהיולי היוס וסו"ס שורש והיולי לכספירות -גדרים ומציאות (כי עמך ס"ו, שבועות רנ"ט, ועוד) | ||
שורה 23: | שורה 25: | ||
תער"ב חלק ב' עמוד תרנו. | תער"ב חלק ב' עמוד תרנו. | ||
==דוגמאות בסדר השתלשלות== | |||
באופן כללי היולי מופיע בשלשה מקומות עיקריים{{הערה|בהתאם שלשת הסדרים של בריאה יצירה עשיה הקיימים, בי"ע דכללות בי"ע הפרטיים, ובי"ע של היש הגשמי.}}: | באופן כללי היולי מופיע בשלשה מקומות עיקריים{{הערה|בהתאם שלשת הסדרים של בריאה יצירה עשיה הקיימים, בי"ע דכללות בי"ע הפרטיים, ובי"ע של היש הגשמי.}}: | ||
:א) בראשית האצלת ה[[ספירות]] ([[כלים]]) של [[עולם האצילות]] | :א) בראשית האצלת ה[[ספירות]] ([[כלים]]) של [[עולם האצילות]] | ||
שורה 39: | שורה 41: | ||
:*[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/541.htm אגרות קודש ג' תקמ"א]. | :*[http://chabadlibrary.org/books/admur/ig/3/541.htm אגרות קודש ג' תקמ"א]. | ||
==משלים מענייני העולם== | |||
*כוחות הכלולים בנפש | *כוחות הכלולים בנפש | ||
*כח השכל | *כח השכל | ||
*כח התנועה | *כח התנועה | ||
*כח הצומח | *כח הצומח | ||
==ראו גם== | |||
*[[ד' יסודות]] | |||
*[[בריאה יצירה עשיה]] | |||
{{הערות שוליים}} | |||
==מ"מ== | ==מ"מ== | ||
*רנ"ט צאינה וראינה | *רנ"ט צאינה וראינה | ||
*עטר"ת שבעות המאמר הג' (ושם במאמר כמדומה לחג הפסח) | *עטר"ת שבעות המאמר הג' (ושם במאמר כמדומה לחג הפסח) |