נס פך השמן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 227 בתים ,  23 בדצמבר 2016
מ
שורה 26: שורה 26:
ולכן מוכרחים לומר שהכוונה ב"חצרות קודשך" איננה לנרות המנורה, אלא לנרות של שמחה והודיה לה'{{הערה|על פי לשון הפסוק ב[[ספר ישעיה]] כד, טו (ובתרגום ורש"י שם) – "באורים כבדו ה'".}} שהדליקו ברחבי העזרות והר הבית, ועד לכל העיר{{הערה|כמו שמביא ה[[אבודרהם]] (בסדר תפלות חנוכה) מהפסוק "בחצרות קדשי" ([[ספר ישעיה]] סב, ט), שהמשמעות היא על כל העיר ירושלים.}}; אבל את המנורה עצמה הדליקו במקומה שבתוך ההיכל{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כה שיחה לחנוכה סעיפים א-ג.}}.
ולכן מוכרחים לומר שהכוונה ב"חצרות קודשך" איננה לנרות המנורה, אלא לנרות של שמחה והודיה לה'{{הערה|על פי לשון הפסוק ב[[ספר ישעיה]] כד, טו (ובתרגום ורש"י שם) – "באורים כבדו ה'".}} שהדליקו ברחבי העזרות והר הבית, ועד לכל העיר{{הערה|כמו שמביא ה[[אבודרהם]] (בסדר תפלות חנוכה) מהפסוק "בחצרות קדשי" ([[ספר ישעיה]] סב, ט), שהמשמעות היא על כל העיר ירושלים.}}; אבל את המנורה עצמה הדליקו במקומה שבתוך ההיכל{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק כה שיחה לחנוכה סעיפים א-ג.}}.


==אופן הנס==
==שאלת הבית יוסף==
הבית יוסף{{הערה|על הטור בסימן עת"ר.}} מקשה מפני מה חוגגים את הנס במשך שמונה ימים, אם הנס של מציאת השמן היה רק ביום הראשון?


באופן כללי ישנם ב' אופנים לבאר את הנס:
ובאופן כללי ישנם ב' אופנים לבאר את הנס:


א. הנס היה באופן של הוספה ב'''כמות''' השמן. דהיינו, שלאחר שמילאו את הנרות, הפך התמלא בחזרה; או שלמחרת מצאו את הנרות מלאים שמן{{הערה|כמו ב' התירוצים בבית יוסף על הטור סימן עת"ר.}}.
א. הנס היה באופן של הוספה ב'''כמות''' השמן. דהיינו, שלאחר שמילאו את הנרות, הפך התמלא בחזרה; או שלמחרת מצאו את הנרות מלאים שמן{{הערה|כמו ב' התירוצים בבית יוסף על הטור סימן עת"ר.}}.