שיחה:נפש בהמית: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 3,859 בתים ,  16 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 13: שורה 13:
::::::מה אתה אתה שואל מידע נבואי? {{חיוך}} מנין לך שכולם יהיו יהודים? בדברי הנביאים מפורש שלא כך הם הדברים אלא אמנם יהיה "אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' ולעבדו בשכם אחד", (ישנה מן הנחה ותפיסה שכנראה השתרשה בשנות הגלות הארוכות שהגויים הם מחוץ לכל עניין אלוקי כלומר כל עניינים מצד יהדות הוא מושלל, דבר שכלל אינו נכון משום שהכוונה האלוקית היא שבני האדם ישרתו את הא-ל בעזרת שמירה וקיום העולם בצדק ויושר על ידי שבע מצוות בני נח כשעיקרן ויסודן הוא האמונה בא-ל, (האמור אינו שולל שהכוונה הפנימית בבריאה הוא עם ישראל וגם שבע המצוות שלהם עליהן לבוא על ידי יהודי) וזה אחת התפיסות אותה מחדיר הרבי שכל אדם באשר הוא הוא חלק מהכוונה, וממילא אין שום הכרח ויעד שהגויים ייעשו כיהודים.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 12:35, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
::::::מה אתה אתה שואל מידע נבואי? {{חיוך}} מנין לך שכולם יהיו יהודים? בדברי הנביאים מפורש שלא כך הם הדברים אלא אמנם יהיה "אז אהפך אל עמים שפה ברורה לקרא כלם בשם ה' ולעבדו בשכם אחד", (ישנה מן הנחה ותפיסה שכנראה השתרשה בשנות הגלות הארוכות שהגויים הם מחוץ לכל עניין אלוקי כלומר כל עניינים מצד יהדות הוא מושלל, דבר שכלל אינו נכון משום שהכוונה האלוקית היא שבני האדם ישרתו את הא-ל בעזרת שמירה וקיום העולם בצדק ויושר על ידי שבע מצוות בני נח כשעיקרן ויסודן הוא האמונה בא-ל, (האמור אינו שולל שהכוונה הפנימית בבריאה הוא עם ישראל וגם שבע המצוות שלהם עליהן לבוא על ידי יהודי) וזה אחת התפיסות אותה מחדיר הרבי שכל אדם באשר הוא הוא חלק מהכוונה, וממילא אין שום הכרח ויעד שהגויים ייעשו כיהודים.--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 12:35, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
:::::::'''מפורש''' בגמרא (אינני זוכר את המקור המדוייק) שירצו להתגייר, אלא שמאותה סיבה גופא נפסק שאין מקבלים גרים לימות המשיח (כמו שהי' בימי שלמה). כי באמת מי שהתעורר לכך רק לאחר שרואה את הגילויים של ימות המשיח הרי זה מראה שלא הי' בו אותו ניצוץ חבוי בשרשו. -- [[משתמש:ד. שטרן|דָּרַךְ כּוֹכָב]] • [[שיחת משתמש:ד. שטרן|שיחה]] • 12:58, ט"ו בחשוון, ה'תשע"ז ''<font size="1">(16 בנוב' למניינם)</font>'', [[בשורת הגאולה|ימות המשיח]] • '''<span style="color: indigo">יחי המלך המשיח!</span>'''
:::::::'''מפורש''' בגמרא (אינני זוכר את המקור המדוייק) שירצו להתגייר, אלא שמאותה סיבה גופא נפסק שאין מקבלים גרים לימות המשיח (כמו שהי' בימי שלמה). כי באמת מי שהתעורר לכך רק לאחר שרואה את הגילויים של ימות המשיח הרי זה מראה שלא הי' בו אותו ניצוץ חבוי בשרשו. -- [[משתמש:ד. שטרן|דָּרַךְ כּוֹכָב]] • [[שיחת משתמש:ד. שטרן|שיחה]] • 12:58, ט"ו בחשוון, ה'תשע"ז ''<font size="1">(16 בנוב' למניינם)</font>'', [[בשורת הגאולה|ימות המשיח]] • '''<span style="color: indigo">יחי המלך המשיח!</span>'''
הבנתי. ההסבר האחרון יותר מקל על ההבנה. הנחתי שהנפש הבהמית בטבעה תאווה לעשות את שטוב באותו הרגע ולכן מן הצפוי שבאחרית תרצה לדבוק יותר בקיום מצוות כי לא תהיה כמעט הפרדה בין רוח וגוף בייחוד אם בגויים חבויה נפש אלוקית. והרי למה לגוים לקיים רק 7 מצוות ולא 8 אם מקרב אותם לה'? מדוע להם לא לחזור בתשובה כמו יתר היהודים? ואם קיים בנפש הבהמית היכולות והן רק חבויות - פוטנציאלית היא יכולה ואמורה לרצות לחזור בתשובה.  
{{שבירה}}הבנתי. ההסבר האחרון יותר מקל על ההבנה. הנחתי שהנפש הבהמית בטבעה תאווה לעשות את שטוב באותו הרגע ולכן מן הצפוי שבאחרית תרצה לדבוק יותר בקיום מצוות כי לא תהיה כמעט הפרדה בין רוח וגוף בייחוד אם בגויים חבויה נפש אלוקית. והרי למה לגוים לקיים רק 7 מצוות ולא 8 אם מקרב אותם לה'? מדוע להם לא לחזור בתשובה כמו יתר היהודים? ואם קיים בנפש הבהמית היכולות והן רק חבויות - פוטנציאלית היא יכולה ואמורה לרצות לחזור בתשובה.  


גם אם אני מקבלת את התשובה האחרונה יש דברים שלא מתחברים כמו הסגולה של העם הזה ואולי המהות של עבודת ה'. הרי בוודאי שלא קיים הבדל בין יהודי ליהודי שהתגייר מבחינת מעלה - אחרי הכל רות הייתה מאויביה וממנה יצא בית דוד - אז נשאלת השאלה : אם פוטנציאלית כל אדם יכול להיות יהודי - וחלק מהגויים בוודאי טובים יותר מאתנו למשל מקימים טוב יותר את מצוות בין אדם לחברו טוב - מה מיוחד בנו? שהורנו עברו גיור ואלו לא? שאנחנו אומרים בפה מלא שאנחנו מנסים לקיים מצוות והם לא? יכול להיות שגוים רבים מקיימים מצוות רבות בלי לדעת שאלו מצוות "יהודיות"; האם זו החותמת שחסרה?
גם אם אני מקבלת את התשובה האחרונה יש דברים שלא מתחברים כמו הסגולה של העם הזה ואולי המהות של עבודת ה'. הרי בוודאי שלא קיים הבדל בין יהודי ליהודי שהתגייר מבחינת מעלה - אחרי הכל רות הייתה מאויביה וממנה יצא בית דוד - אז נשאלת השאלה : אם פוטנציאלית כל אדם יכול להיות יהודי - וחלק מהגויים בוודאי טובים יותר מאתנו למשל מקימים טוב יותר את מצוות בין אדם לחברו טוב - מה מיוחד בנו? שהורנו עברו גיור ואלו לא? שאנחנו אומרים בפה מלא שאנחנו מנסים לקיים מצוות והם לא? יכול להיות שגוים רבים מקיימים מצוות רבות בלי לדעת שאלו מצוות "יהודיות"; האם זו החותמת שחסרה?


היה קל יותר לקבל את ההנחה שיש ביהודים סוג מסוים של "חומר" שאין בגוים כך שההפרדה היא לכאורה מוחלטת ופיזית; ולמעשה גוים לא יכולים לקיים מצוות גם אם ממש רוצים ; ומי שחוזר בתשובה, הוא מי שהינו יהודי בדורות דורות קודמים רק אינו יודע זאת או רעיון אחר...
היה קל יותר לקבל את ההנחה שיש ביהודים סוג מסוים של "חומר" שאין בגוים כך שההפרדה היא לכאורה מוחלטת ופיזית; ולמעשה גוים לא יכולים לקיים מצוות גם אם ממש רוצים ; ומי שחוזר בתשובה, הוא מי שהינו יהודי בדורות דורות קודמים רק אינו יודע זאת או רעיון אחר...{{אנונימי}}
:אכן, על ציורך בעניין קירוב הנפש והגוף, איך שלא נכנה את זיכוך החומר והגילוי האלוקי לעתיד כל זה מרומז בשון הפסוק שציטטתי "אז אהפך..". בנוע לפרשנות למה לקיים 7 אם אפשר 8, התשובה כי אכן לקיים 8 הוא טכני אבל לאמתו של דבר להיות יהודי הוא דבר מהותי יותר.
 
:ההסבר לכך הוא בהכרח ארוך, וכולל ריבוי פרטים, שאלתך נוגעת במהותם של ישראל, במהותן של התורה והמצוות ומהותם של אומות העולם. אבל כמדומה אם נבחין היטב בפרדוקסליות שבמעלת ישראל, מחד קיום המצוות (פעולות תכניות לכאורה) ומאידך רוממות האמונה והנשמה (עניינים יותר מהותיים), נבין שהאחד משפיע בשני, וקיום המצוות על ידי היהודי אינו מעשה טכני, אלא מעשה הנובע מציווי '''אלוקי''' וחיות הנשמה '''האלוקית'''. כלומר, מעשה זה ייחשב כ'''מעשה אלוקי''' כביכול, בניגוד לאותם מעשים עצמם ממש כאשר ייעשו על ידי אדם שלא הצטווה על כך מאלוקים ואין לא את ה"חלק האלוק ממעל" בנשמתו שמעשיו יישבו כמעשה '''נברא''' שריחוק הנברא מהבורא הוא לאין ערוך.
 
:מכך מובן שגם אדם מאומות העולם החפץ להיות יהודי לא יוכל לעשות את המעבר ללא שיש לו מכבר שייכות לעם הזה. ובמילים אחרות, לבעל חיים לעולם לא יהיה רצון להיות אדם.. והסיבה לכך, היות ושניהם מסוג אחר שאין לבעל חיים אפשרות להשיג מעלת האדם כלל. כן הוא גם במעלת נשמה של יהודי שאין אפשרות לגוי להשגה בכך שהרי ההבדל ביניהם הוא מהותי ולאין ערוך (כאמור, נברא ובורא). ולכן גוי שהשיג פירושו שהניצוץ האלוקי שהיה חבוי בו הוא מהניצוץ היהודי ונפשל לגלות (ואכן מבואר שלכן נקרא הוא בן אברהם היות וגם נשמתו נמשכה על ידי אברהם אבינו כידוע בעניין הנשמות ששייכותם לאבות ראה תניא פרק יח) ואכן בעניין הגויים לעתיד אריכות רבה ומבואר שגם אז ישארו הם קליפות אף שבכללות יתבררו לעתיד כמבואר בתחילת דבריי.
 
:לשלמות העניין אני מציין כאן קישור בספר הערכים [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30545&st=&pgnum=137 ערך אומות העולם] ו[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30545&st=&pgnum=173 כאן] הוא מפסקה הדנה בהם לעתיד לבוא, וזאת למודעי שספר זה הוא סיכום לעשרות ומאות ספרי חסידות, והבנת הדברים תלויה במידה הכי גדולה בהכרת המושגים, למרות זאת כדי לחוש את רוח הדברים ולנסות להבנין ולעיין בדברים ציינתי אליהם. עוד בעניין ההבדל בין אומות העולם ליהודי יש במאמר הרבי דיבור המתחיל [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/mlukat/3/20/index.htm ביום עשתי עשר תשל"א] (מתבאר בו שההבדל ביניהם הוא לכאורה רציונאלי אבל נובע מנשמתם וחיותם).--[[משתמש:הנחה|הנחה]] - [[שיחת משתמש:הנחה|שיחה]] 19:29, 16 בנובמבר 2016 (UTC)
5,403

עריכות