אין עצם מסתיר על עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 12: שורה 12:
==תוכן הטענה==
==תוכן הטענה==
תוכנה של הטענה היא; שכשההסתרה על העצם באה מהעצם עצמו אין בכחה של הסתרה להסתיר הסתר אמתי על העצם. לפי שהסתר והגבלה אמתיים הם כשהמעלים והמסתיר הוא דבר הזולת ולא העצם עצמו. וסיבת הדבר (הוא כי כשהעלם בא ממנו עצמו הרי ברגע אחד יכול לבטלו ואם כן אינו אמתי{{מקור}}, וההסבר האמתי יותר) הוא שגם בשעת ההסתר אין כאן כלל הסתר ומאיר בו בגילוי.{{הבהרה|הרחבה והסברה}}  
תוכנה של הטענה היא; שכשההסתרה על העצם באה מהעצם עצמו אין בכחה של הסתרה להסתיר הסתר אמתי על העצם. לפי שהסתר והגבלה אמתיים הם כשהמעלים והמסתיר הוא דבר הזולת ולא העצם עצמו. וסיבת הדבר (הוא כי כשהעלם בא ממנו עצמו הרי ברגע אחד יכול לבטלו ואם כן אינו אמתי{{מקור}}, וההסבר האמתי יותר) הוא שגם בשעת ההסתר אין כאן כלל הסתר ומאיר בו בגילוי.{{הבהרה|הרחבה והסברה}}  
באמת, יתכן שמהעצם יתגלו שני תנועות וכוחות מנוגדות זו לזו, כמו תנועת גילוי (חסד) שסותרת לתנועת העלם וההסתר (גבורה), אולם זאת בתנאי ששני התנועות הם שני [[קוים]] שונים ונפרדים. בשעה שהתנועות הם עצם אחד בהכרח שהתנועה של העלם אינה מנגדת וסותרת לגילוי, וגם במקום ההסתר מאירה בגילוי ונמצאת תנועת הגילוי כמקודם.


בביאור העניין בפרטיות ישנם ספרי החסידות שני מהלכים כלליים:
בביאור העניין בפרטיות ישנם ספרי החסידות שני מהלכים כלליים:
שורה 19: שורה 17:
* התאחדות שני הקוים מצד '''מטרת הצמצום''' - מכיוון שהצמצום הוא חלק מתהליך הגילוי לכן אינו מעלים על הגילוי ובו ומצד המתגלה הוא נמצא בו בגילוי גם כשמתעלם מהמקבל. (כמדומה שכן הוא מהלך הדברים בוידעת מוסקווה, וכן הוא המשמעות במאמר להבין בלקו"ת אות ה אף כי שלא במפורש ממש)
* התאחדות שני הקוים מצד '''מטרת הצמצום''' - מכיוון שהצמצום הוא חלק מתהליך הגילוי לכן אינו מעלים על הגילוי ובו ומצד המתגלה הוא נמצא בו בגילוי גם כשמתעלם מהמקבל. (כמדומה שכן הוא מהלך הדברים בוידעת מוסקווה, וכן הוא המשמעות במאמר להבין בלקו"ת אות ה אף כי שלא במפורש ממש)


ביאור הא' אינו שלם שהרי למרות שמצד העצם מהות שניהם אחד כשבאים בגילוי ומתגלה ציורם (והוא העיקר) הרי הם סותרים ומנגדים זה לזה בתכלית שזה גילוי וזה העלם. ומבואר בחסידות{{מקור|וידעת מסקווה}} שב' הביאורים עניינם אחד שהיות ושני הקווים שרשם הוא אחד לכן בהתגלותם הם גם אחד שמטרת ותוכן ההעלם הוא גילוי, ולכן לגבי המשפיע אינו כלל העלם ואף לגבי המקבלים סוף סוף הוא גילוי.
אופן הא' (התאחדותם בשורשם בעצמות) אינו מספק. היות והתאחדות הכוחות בעצם אינו מחייב שגם כשהתנועות יבואו בהתגלות הם יהיו מאוחדים, שהרי למרות שמצד העצם מהות שניהם אחד כשבאים בגילוי ומתגלה ציורם הפרטי הם סותרים ומנגדים זה לזה בתכלית, שזו תנועת גילוי (חסד) וזו תנועת העלם וההסתר (גבורה). אולם באופן הב' ההתאחדות של שני התנועות היא גם בהתגלותם, כי ניגודם של שני הקווים מותנה בכך שהם יהיו שני [[קוים]] שונים ונפרדים בלי שייכות זה לזה{{הערה|כלומר יתכן כי העצם יחליט מטעמים השמורים עמו להעלים עצמו לגמרי ללא שום גילוי (ואז לא יהיה בהעלם גילוי).}}. אולם כשכל תנועת הצמצום באה למטרת גילוי התאחדות הקווים היא גם בהתגלותם, משום שכל תוכן ומהות תנועת הצמצום הוא למטרת וחלק מתנועת הגילוי. אולם מבואר בחסידות{{הערה|1=ראה מאמר וידעת מסקווה [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31674&st=&pgnum=55 ספר המאמרים תרנ"ז עמוד מח].}} שלולי התאחדות שני הקווים מצד שרשם לא היו באים מתאחדים גם בהתגלותם, והתאחדות התנועות בהתגלותם ושילובם זה בזה הוא רק מצד שבשרשם מהותם אחד.


==משלים==
==משלים==
5,403

עריכות