שינה: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,228 בתים ,  4 בנובמבר 2016
הרחבה. צריך להמשיך
מ (צריך הרבה שיפוץ)
(הרחבה. צריך להמשיך)
שורה 7: שורה 7:


מקובל מפי חסידים שלפני השינה מקפידים על סדר של [[מעשה דיבור ומחשבה]]: מכינים [[נטילת ידיים]] על יד המיטה - [[מעשה]], אומרים קריאת שמע שעל המיטה - [[דיבור]], ולאחר ברכת המפיל חושבים [[תניא בעל פה]] עד שנרדמים - [[מחשבה]].
מקובל מפי חסידים שלפני השינה מקפידים על סדר של [[מעשה דיבור ומחשבה]]: מכינים [[נטילת ידיים]] על יד המיטה - [[מעשה]], אומרים קריאת שמע שעל המיטה - [[דיבור]], ולאחר ברכת המפיל חושבים [[תניא בעל פה]] עד שנרדמים - [[מחשבה]].
וקימה בסדר של [[מחשבה דיבור ומעשה]]: כשמתעוררים, חושבים על כך ש[[מלך מלכי המלכים]] ניצב עליו{{הערה|[[שלחן ערוך]] סימן א.}} - [[מחשבה]], אומרים [[מודה אני]] - [[דיבור]], ו[[נוטלים ידיים]] - [[מעשה]].
וקימה בסדר של [[מחשבה דיבור ומעשה]]: כשמתעוררים, חושבים על כך ש[[מלך מלכי המלכים]] ניצב עליו{{הערה|[[שלחן ערוך]] סימן א.}} - [[מחשבה]], אומרים [[מודה אני]] - [[דיבור]], ו[[נוטלים ידיים]] - [[מעשה]].


שורה 25: שורה 26:
===דורמיטא בראש השנה===
===דורמיטא בראש השנה===
כחלק מתהליך ה[[נסירה]] שבו נעשית המלכות [[פנים בפנים]], חייבת להיות הסתלקות המוחין מזעיר אנפין על מנת שהמוחין דגבורות יבואו לספירת המלכות על ידי הבינה ושלא על ידי זעיר אנפין, ומצב זה נקרא דורמיטא. החזרת המוחין לתוך זעיר אנפין נעשית בהדרגה ב[[עשרת ימי תשובה]] המכוונת כנגד החזרת המוחין ל[[עשרת הספירות]] של זעיר אנפין.
כחלק מתהליך ה[[נסירה]] שבו נעשית המלכות [[פנים בפנים]], חייבת להיות הסתלקות המוחין מזעיר אנפין על מנת שהמוחין דגבורות יבואו לספירת המלכות על ידי הבינה ושלא על ידי זעיר אנפין, ומצב זה נקרא דורמיטא. החזרת המוחין לתוך זעיר אנפין נעשית בהדרגה ב[[עשרת ימי תשובה]] המכוונת כנגד החזרת המוחין ל[[עשרת הספירות]] של זעיר אנפין.
==סיבת השינה==
באחת ההתוועדויות הסביר הרבי כי הטעם לכך שהקב"ה עשה שהאדם יצטרך לישון בכל יום 7-8 שעות ובכך 'לבזבז' למעשה שליש מחייו, זה בכדי שבכל יום תהיה לו הזדמנות ואפשרות 'להתחיל מחדש'.
{{פסקה חסרה}}
==שינה במהלך היום==
לגבי השינה במהלך היום ישנם מקורות בספרות התורנית המצדדים לחיוב ולשלילה. הרבי באופן כללי מצדד לשלילה{{הערה|1=[http://chabad.org.il/_Uploads/files/hit1083r.pdf התקשרות גליון א'פג עמוד 10].}}, אם כי באופן פרטי הרבי הורה לחסידים מסויימים לנוח מעט במשך היום{{מקור}}.


==אצל הרבי==
==אצל הרבי==
ה[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר על הרבי, שמעולם אינו ישן ב-4 לפנות בוקר, או שעוד לא הלך לישון, או שכבר קם.
ה[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר על הרבי, שמעולם אינו ישן ב-4 לפנות בוקר, או שעוד לא הלך לישון, או שכבר קם{{הערה|ראו עדותו של רבי [[פנחס הירשפרונג]] בקובץ "סיומי הרמב"ם" (ברוקלין תשמ"ט) עמוד נ"ד.}}.
 
בהזדמנות מיוחדת התבטא הרבי על עצמו: "כאשר אני יודע שיהודים ממתינים לתשובותי - אינני יכול לישון"{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Daily/Item.asp?CategoryID=84&ArticleID=832&ArticleTitle=%EB%EA%20%E4%F8%E1%E9%20%E7%E9 אתר צעירי חב"ד].}}, וכאשר ניגשו אליו כמה מזקני החסידים וביקשו ממנו להקפיד יותר על שעות השינה לטובת בריאותו הגיב: "כיצד אני יכול לשון כשליהודי באוסטרליה אין פרנסה?!"{{הערה|1=[http://www.teshura.com/teshurapdf/Zaks-Ashkenazi%20-%20Shevat%2027%205771.pdf 'ראש בני ישראל' עמוד 30].}}, ובהזדמנות אחרת אמר לחסיד: "אני לא ישן כי אני דואג לך ולעוד יהודים, אבל מדוע אתה אינך ישן?"{{הערה|1=[http://www.col.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%97%D7%91%D7%93_%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%AA_%D7%94%D7%99%D7%95%D7%9D_5673.htmlדברי הרבי לאייב זקש].}}, וכאשר [[מנחם בגין]] שאל את הרבי מדוע הוא לא ישן השיב לו הרבי 'כי אחרים ישנים'{{הערה|כפר חב"ד גליון 685 עמוד 26.}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
31,176

עריכות