אין עצם מסתיר על עצמו: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:
==מקור==
==מקור==
מקורו הראשון של טענה כלשונה הוא ב[[מאמר]] שאמר ה[[אדמו"ר הזקן]]:  
מקורו הראשון של טענה כלשונה הוא ב[[מאמר]] שאמר ה[[אדמו"ר הזקן]]:  
{{ציטוט|תוכן="ואמנם יובן למשכיל דלגבי עצמותו ית׳ אין בחינת מגן המבדיל דשם אלקים הבדלה והעלם אמתי, מאחר שהוא עצמו המעלים ומבדיל כו׳ ועיקר ענין ההבדלה וההעלמה הוא רק לנבראים בלבד כדי שיתקיימו במציאות יש ודבר כנ״ל, אבל לא לגבי עצמותו.
{{ציטוט|תוכן="ואמנם יובן למשכיל דלגבי עצמותו ית׳ אין בחינת מגן המבדיל דשם אלקים הבדלה והעלם אמתי, '''מאחר שהוא עצמו המעלים ומבדיל''' כו׳ ועיקר ענין ההבדלה וההעלמה הוא רק לנבראים בלבד כדי שיתקיימו במציאות יש ודבר כנ״ל, אבל לא לגבי עצמותו.
וזהו שאמר דקמיה כחשכה כאורה כו׳ וכמו שנתבאר במקום אחר. וזהו "כִּי הוי׳ הוּא הָאֱלֹקים" ית' דהבדלה דשם אלקים מתיחד בעצמותו ית׳ בתכלית היחוד ולזאת "אֵין עוֹד" (המשך הפסוק) שאין הנבראים תופסים מקום כלל, אפילו בדרך בחינת עוד ודבר טפל.."|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32915&st=&pgnum=73 מאמרי אדמו"ר הזקן - תקס"ד, עמוד סה.]}}
וזהו שאמר דקמיה כחשכה כאורה כו׳ וכמו שנתבאר במקום אחר. וזהו "כִּי הוי׳ הוּא הָאֱלֹקים" ית' דהבדלה דשם אלקים מתיחד בעצמותו ית׳ בתכלית היחוד ולזאת "אֵין עוֹד" (המשך הפסוק) שאין הנבראים תופסים מקום כלל, אפילו בדרך בחינת עוד ודבר טפל.."|מקור=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32915&st=&pgnum=73 מאמרי אדמו"ר הזקן - תקס"ד, עמוד סה.]}}


וכעין הדברים מובא בתורת חיים ל[[אדמו"ר האמצעי]] ([http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tch/s2/3/1/305a.htm שמות חלק ב, עמוד שה, א]): "ומאחר שהוא בעצמו ית' עשה בחי' המגן ונרתק זה דשם אלקי' כדי שיהי' בריאה בע"ג כו' א"כ אין זה הגבלה וצמצום כלל לגבי עצמותו רק למקבלים לבד כדי שיהי' במציאות יש וגבול כו'. ואדרבה שם אלקים זה מתייחד בעצמות א"ס ב"ה כמו שם הוי' קודם הבריאה שהי' הוא ושמו בלבד ממש גם עתה אחר הצמצום דשם אלקים הרי אין עוד זולתו ית' הגם שכבר נברא העולם וכמ"ש בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד28. והיינו מפני היחוד דשם הוי' ואלקי' בתכלית היחוד מאחר שמכח א[חד] דאח"פ שניהם מכח א'29 יצאו ביחוד גמור ואינ[ן] ב' הפכים כלל לגבי עצמותו ית' וכמ"ש אני הוי' לא שניתי30 בין קודם הבריאה שהי' הוא ושמו בלבד, כך אחר הבריאה הוא ושמו כו' שאין שם אלקי' מצמצם כלל וד"ל.."
וכעין הדברים מובא בתורת חיים ל[[אדמו"ר האמצעי]] ([http://chabadlibrary.org/books/adhaam/tch/s2/3/1/305a.htm שמות חלק ב, עמוד שה, א]): "ומאחר שהוא בעצמו ית' עשה בחינת המגן ונרתק זה דשם אלקי' כדי שיהי' בריאה בעל גבול כו' אם כן אין זה הגבלה וצמצום כלל לגבי עצמותו רק למקבלים לבד כדי שיהיו במציאות יש וגבול כו'. ואדרבה שם אלקים זה מתייחד בעצמות א"ס ב"ה כמו שם הוי' קודם הבריאה שהיה הוא ושמו בלבד ממש, גם עתה אחר הצמצום דשם אלקים הרי אין עוד זולתו ית' הגם שכבר נברא העולם וכמ"ש בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד. והיינו מפני היחוד דשם הוי' ואלקי' בתכלית היחוד מאחר שמכח א[חד] דאח"פ שניהם מכח אחד יצאו ביחוד גמור ואינ[ן] ב' הפכים כלל לגבי עצמותו ית' וכמ"ש אני הוי' לא שניתי בין קודם הבריאה שהיה הוא ושמו בלבד, כך אחר הבריאה הוא ושמו כו' שאין שם אלקי' מצמצם כלל וד"ל.."


ביאור התאחדות של הוי' ואלקים בעצמותו ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15919&st=&pgnum=208 במאמרי אדמור האמצעי דברים] ואולי שייך לכאן.
ביאור התאחדות של הוי' ואלקים בעצמותו ראה [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15919&st=&pgnum=208 במאמרי אדמור האמצעי דברים] ואולי שייך לכאן.
==תוכן הטענה==
==תוכן הטענה==
תוכנה של הטענה היא; שכשההסתרה על העצם באה מהעצם עצמו אין בכחה של הסתרה להסתיר הסתר אמתי על העצם. לפי שהסתר והגבלה אמתיים הם כשהמעלים והמסתיר הוא דבר הזולת ולא העצם עצמו. וסיבת הדבר (הוא כי כשהעלם בא ממנו עצמו הרי ברגע אחד יכול לבטלו ואם כן אינו אמתי{{מקור}}, וההסבר האמתי יותר) הוא שגם בשעת ההסתר אין כאן כלל הסתר ומאיר בו בגילוי.{{הבהרה|הרחבה והסברה}}  
תוכנה של הטענה היא; שכשההסתרה על העצם באה מהעצם עצמו אין בכחה של הסתרה להסתיר הסתר אמתי על העצם. לפי שהסתר והגבלה אמתיים הם כשהמעלים והמסתיר הוא דבר הזולת ולא העצם עצמו. וסיבת הדבר (הוא כי כשהעלם בא ממנו עצמו הרי ברגע אחד יכול לבטלו ואם כן אינו אמתי{{מקור}}, וההסבר האמתי יותר) הוא שגם בשעת ההסתר אין כאן כלל הסתר ומאיר בו בגילוי.{{הבהרה|הרחבה והסברה}}  
5,403

עריכות