מים אחרונים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 598 בתים ,  27 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "מלח " ב־"מלח ")
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה}}
'''מים אחרונים''' היא מצוה מדרבנן שתקנו לנקות את ה[[אצבעות]] ואת ה[[שפתים]] לפני [[ברכת המזון]]. בחומרתם של מים אחרונים אנו מוצאים בדברי חז"ל ביטויים חמורים ביותר.
==אופן המצוה==
לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים {{הערה|1= היום יום ד' כסליו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן.
לפני [[ברכת המזון]] נוטלים קצה האצבעות, ואחר כך מעבירים אותם, כשהם לחים עדיין, על השפתיים {{הערה|1= היום יום ד' כסליו.}} וזהו הנקרא מים אחרונים. ואין מברכין עליהן.
 
==טעם המצוה==
מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערת שוליים|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו מים ראשונים, והייתם קדשים - אלו מים אחרונים.
מים אחרונים מצוה משום קדושה להתקדש לברך ה' על ה[[מזון]] שהידים שהן מזוהמות מלכלוך המאכל הן פסולות לברכה.{{הערת שוליים|שו"ע אדמו"ר הזקן סימן קפא סעיף א.}} במסכת ברכות (נג, ב): והתקדשתם - אלו מים ראשונים, והייתם קדשים - אלו מים אחרונים.


במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין.  
במסכת עירובין (יז, ב): מים אחרונים חובה מפני החשש שמא על ידיו של הסועד נמצא '[[מלח]] סדומית' שעלול לגרום לפגיעה בראייה כאשר בא במגע עם העין.  
==עניינה==
עניין מצווה זו ופרטיה: הסיבה שנקראו חובה, הטעם שאין מברכין עליהן, וההבדל בין מים אחרונים ל'מים ראשונים' התבאר בספר הזוהר, בקבלה ובתורת החסידות כי הוא נעוץ בכך שהמים אחרונים נותנים לסטרא אחרא את חלקה במזון, מה שמונע ממנה לינוק מצד הקדושה.


עניין מצווה זו ופרטיה: הסיבה שנקראו חובה, הטעם שאין מברכין עליהן, וההבדל בין מים אחרונים ל'מים ראשונים' התבאר בספר הזוהר, בקבלה ובתורת החסידות.
בזוהר נאמר: {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=לבתר דאכיל בר נש ואתענג, אצטריך למיהב חולקא דתמצית לההוא סטרא, ומאן איהו, מים אחרונים, ההוא זוהמא דידין, דאצטריך למיהב לההוא סטרא חולקא דאיצטריך ליה, ועל דא ודאי אינון חובה, חובה אינון, ובאתר דחובה שריין, ואיהו חיובא על בר נש למיהב ליה חולקא דא, ועל דא לא איצטריך לברכא כלל, דהא ברכה לאו איהו בההוא סטרא". [תרגום: לאחר שהאדם אוכל ומתענג צריך לתת חלק ותמצית לסיטרא אחרא, וזאת במים אחרונים, השופכים את זוהמת הידים שצריכים לתת לסיטרא אחרא את חלקו הזקוק לו, ולכן הם חובה ושורים במקום חובה, וחובה על האדם לתת את חלקו ולכן אין צורך לברך כלל, שכן אין ברכה בצד ההוא].|מקור=זוה"ק ח"ב קנד, ב}}
 
בזוהר (חלק ב דף קנד, ב) נאמר: "לבתר דאכיל בר נש ואתענג, אצטריך למיהב חולקא דתמצית לההוא סטרא, ומאן איהו, מים אחרונים, ההוא זוהמא דידין, דאצטריך למיהב לההוא סטרא חולקא דאיצטריך ליה, ועל דא ודאי אינון חובה, חובה אינון, ובאתר דחובה שריין, ואיהו חיובא על בר נש למיהב ליה חולקא דא, ועל דא לא איצטריך לברכא כלל, דהא ברכה לאו איהו בההוא סטרא". [תרגום: לאחר שהאדם אוכל ומתענג צריך לתת חלק ותמצית לסיטרא אחרא, וזאת במים אחרונים, השופכים את זוהמת הידים שצריכים לתת לסיטרא אחרא את חלקו הזקוק לו, ולכן הם חובה ושורים במקום חובה, וחובה על האדם לתת את חלקו ולכן אין צורך לברך כלל, שכן אין ברכה בצד ההוא].


ו"על דא כתיב (ויקרא יא מד) והתקדשתם והייתם קדושים, והתקדשתם אלו מים ראשונים, ואינון אתקרון מיין עלאין, והייתם קדושים אלין מיין תתאין, ואקרון מים אחרונים" (חלק ב דף רסה, ב).
במקום אחר מובא בזוהר הקדוש: "על דא כתיב (ויקרא יא מד) והתקדשתם והייתם קדושים, והתקדשתם אלו מים ראשונים, ואינון אתקרון מיין עלאין, והייתם קדושים אלין מיין תתאין, ואקרון מים אחרונים" (חלק ב דף רסה, ב).


וכל טנופא וכל לכלוכא סליקו ליה לסטרא אחרא דהא סטרא אחרא מהאי טנופא ולכלוכא אתזן ועל דא מים אחרונים חובה (חלק ג דף קפו, ב).
וכל טנופא וכל לכלוכא סליקו ליה לסטרא אחרא דהא סטרא אחרא מהאי טנופא ולכלוכא אתזן ועל דא מים אחרונים חובה (חלק ג דף קפו, ב).
שורה 20: שורה 22:
* '''מים אחרונים''' - הרב יוסף קרסיק, השבת בקבלה ובחסידות, חלק ב פרק טז, עמ' 536.
* '''מים אחרונים''' - הרב יוסף קרסיק, השבת בקבלה ובחסידות, חלק ב פרק טז, עמ' 536.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:אורח חיים]]
[[קטגוריה:ברכת המזון]]
39,916

עריכות