ברכת המזון: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 2,278 בתים ,  27 באוקטובר 2016
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


ישנו ספק ב[[הלכה]] אם [[נשים]] מחויבות בברכת המזון מהתורה, מכיון שאין שייך בהם חלק מההודיה של ברכת המזון {{ציטוטון|ועל [[ברית מילה|בריתך]] שחתמת בבשרינו, ועל [[תורה|תורתך]] שלמדתנו}}, ולכן מספק אינם יכולים להוציא גברים ידי חובה בברכת המזון.
ישנו ספק ב[[הלכה]] אם [[נשים]] מחויבות בברכת המזון מהתורה, מכיון שאין שייך בהם חלק מההודיה של ברכת המזון {{ציטוטון|ועל [[ברית מילה|בריתך]] שחתמת בבשרינו, ועל [[תורה|תורתך]] שלמדתנו}}, ולכן מספק אינם יכולים להוציא גברים ידי חובה בברכת המזון.
==ברכת הזימון==
{{ערך מורחב|ערך=[[ברכת הזימון]]}}
כאשר שלושה גברים יהודים אוכלים לחם ביחד, או אפילו אם רק שניים אכלו לחם ואחד אכל שאר מאכלים, אזי כאשר הם מברכים [[ברכת המזון]], הם לא אומרים רק את הברכות שכסדר, אלא אחד מהם מזמין את שני חבריו להצטרף אליו לברכה, באומרו "'''הב לן ונבריך'''" או "'''רבותי נברך'''". ואצל האשכנזים "'''רבותי מיר וועלן בענטשן'''". האחרים עונים "'''יהי שם ה' מבורך מעתה ועד עולם'''". והוא חוזר על הפסוק ואומר "'''ברשות מרנן ורבנן ורבותי נברך שאכלנו משלו'''", וכולם אומרים "'''ברוך שאכלנו משלו ובטובו חיינו'''", ולאחר שהוא חוזר על זה מתחילים לברך את ברכת הזן.
באם היו עשרה שאכלו יחד לחם, או אפילו שבעה שאכלו לחם ושלושה משאר מאכלים, כאשר הוא מזמין אותם לברך הוא אומר "'''נברך אלקינו שאכלנו משלו'''", וכולם עונים "'''ברוך אלקינו שאכלנו משלו'''". במשנה{{הערה|ברכות ז, ג.}} מובאת מחלוקת בין רבי יוסי הגלילי לבין רבי עקיבא: שרבי יוסי הגלילי מפרט איך שמוסיפים לומר עוד שם של ה' במאה ובאלף וכו', אולם רבי עקיבא סובר שזה כמו בבית הכנסת, שברגע שיש מניין, זה לא משנה כמה יהיו, תמיד יתפללו באותו נוסח, וכן גם כאן.
כאשר אדם שלא אכל נקלע למקום שבו מזמנים עליו לענות גם כן: "'''ברוך ומבורך שמו תמיד לעולם ועד'''". ובאם היה זה זימון בעשרה, עליו לומר "'''ברוך אלקינו ומבורך'''".
מאז שהמזמן מתחיל לברך עד שהוא מסיים את הברכה הראשונה, אסור לכולם לדבר ולעשות שום דבר (כולל להתעסק עם האוכל), אלא לשתוק ולהקשיב למזמן.


==רצה והחליצנו==
==רצה והחליצנו==
39,916

עריכות