מותנים: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 22 בתים ,  13 באוקטובר 2016
מ
החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן"
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "אדה"ז" ב־"אדמו"ר הזקן")
שורה 2: שורה 2:


==בחסידות==
==בחסידות==
באגרת הקודש{{הערה|פרק א}} כותב אדה"ז, פירוש מאמרו [[שלמה המלך]] ב"אשת חיל" חגרה בעוז מתניה, שמכך אנו לומדים שמעמדה של השכינה הקדושה היא על ידי בחינה הנקראת מתנים.
באגרת הקודש{{הערה|פרק א}} כותב אדמו"ר הזקן, פירוש מאמרו [[שלמה המלך]] ב"אשת חיל" חגרה בעוז מתניה, שמכך אנו לומדים שמעמדה של השכינה הקדושה היא על ידי בחינה הנקראת מתנים.


אדה"ז מבאר כי כמו שבגשמיות המתנים הם דבר המעמיד כל הגוף עם הראש הנצב ועומד עליהם. והם המוליכים ומביאים אותו למחוז חפצו. כך הוא בבחינת רוחניות ה[[נפש האלהית]], ה[[אמונה]] האמיתית בה' אחד [[אין סוף ברוך הוא]] שהוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]] ולית אתר פנוי מיניה למעלה עד אין קץ ולמטה עד אין תכלית וכן לארבע הרוחות בבחינת אין סוף ממש. וכן בבחינת [[שנה]] ו[[נפש]] כנודע. [[אמונה]] זו נקראת בשם בחינת מתנים דבר המעמיד ומקיים את הראש הוא השכל המתבונן ומעמיק דעת בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] בבחינת [[עולם שנה נפש]].  
אדמו"ר הזקן מבאר כי כמו שבגשמיות המתנים הם דבר המעמיד כל הגוף עם הראש הנצב ועומד עליהם. והם המוליכים ומביאים אותו למחוז חפצו. כך הוא בבחינת רוחניות ה[[נפש האלהית]], ה[[אמונה]] האמיתית בה' אחד [[אין סוף ברוך הוא]] שהוא [[ממלא כל עלמין]] ו[[סובב כל עלמין]] ולית אתר פנוי מיניה למעלה עד אין קץ ולמטה עד אין תכלית וכן לארבע הרוחות בבחינת אין סוף ממש. וכן בבחינת [[שנה]] ו[[נפש]] כנודע. [[אמונה]] זו נקראת בשם בחינת מתנים דבר המעמיד ומקיים את הראש הוא השכל המתבונן ומעמיק דעת בגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] בבחינת [[עולם שנה נפש]].  


וכמו במשל, שכוחם של המותנים נשאב מהמוח, כך בנמשל: מי הוא הנותן כח ועוז לבחינת מתנים להעמיד ולקיים הראש והזרועות? הוא עסק ולימוד הלכות ב[[תורה שבעל פה]] שהיא בחינת גילוי רצון העליון, כי [[אורייתא מחכמה נפקת]], כלומר התורה היא מספירת החכמה, אבל מקורה ושרשה הוא למעלה מעלה מבחינת חכמה והוא הנקרא בשם [[רצון העליון]] ברוך הוא, וכמו שכתוב כצנה רצון תעטרנו כעטרה שהיא על המוחין שבראש וכנודע ממה שכתוב על פי אשת חיל עטרת בעלה. וכל השונה הלכות בכל יום כו'.  
וכמו במשל, שכוחם של המותנים נשאב מהמוח, כך בנמשל: מי הוא הנותן כח ועוז לבחינת מתנים להעמיד ולקיים הראש והזרועות? הוא עסק ולימוד הלכות ב[[תורה שבעל פה]] שהיא בחינת גילוי רצון העליון, כי [[אורייתא מחכמה נפקת]], כלומר התורה היא מספירת החכמה, אבל מקורה ושרשה הוא למעלה מעלה מבחינת חכמה והוא הנקרא בשם [[רצון העליון]] ברוך הוא, וכמו שכתוב כצנה רצון תעטרנו כעטרה שהיא על המוחין שבראש וכנודע ממה שכתוב על פי אשת חיל עטרת בעלה. וכל השונה הלכות בכל יום כו'.