←מקור המשל
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 7: | שורה 7: | ||
|תוכן= שמעתי מחכמי הפילוסופים - שאלו לגדול שבהם ואמרו לו: "הלא אנחנו מודים שהראשונים חכמו והשכילו יותר ממנו, והלא אנחנו מודים שאנו מדברים עליהם וסותרים דבריהם בהרבה מקומות, והאמת אתנו. היאך יכון הדבר הזה?!" | |תוכן= שמעתי מחכמי הפילוסופים - שאלו לגדול שבהם ואמרו לו: "הלא אנחנו מודים שהראשונים חכמו והשכילו יותר ממנו, והלא אנחנו מודים שאנו מדברים עליהם וסותרים דבריהם בהרבה מקומות, והאמת אתנו. היאך יכון הדבר הזה?!" | ||
השיבם אמר להם: "מי צופה למרחוק, הננס או הענק? הוי אומר - הענק, שעיניו עומדות במקום גבוה יותר מן הננס. ואם תרכיב הננס על צוארי הענק, מי צופה יותר למרחוק? הוי אומר - הננס, שעיניו גבוהות עכשיו יותר מעיני הענק. כך אנחנו - ננסים רוכבים על צוארי הענקים, מפני שראינו חכמתם ואנו מעניקים עליה, ומכח | השיבם אמר להם: "מי צופה למרחוק, הננס או הענק? הוי אומר - הענק, שעיניו עומדות במקום גבוה יותר מן הננס. ואם תרכיב הננס על צוארי הענק, מי צופה יותר למרחוק? הוי אומר - הננס, שעיניו גבוהות עכשיו יותר מעיני הענק. כך אנחנו - ננסים רוכבים על צוארי הענקים, מפני שראינו חכמתם ואנו מעניקים עליה, ומכח חכמתם חכמנו לומר כל מה שאנו אומרים. ולא שאנו גדולים מהם"}} | ||
משל זה מובא בשמו גם בספר "שבלי הלקט"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=36&hilite= בהקדמה].}}, וכן בספר "מגילת אסתר" על [[ספר המצוות לרמב"ם]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=11572&st=&pgnum=5 בהקדמה].}}. גם בעל ה"חוות דעת" רבי יעקב מליסא מביא משל זה בהקדמתו לספרו{{הערה|1=[הקדמת המחבר].}} (אם כי שם מוסיף ואומר שדורותינו אלו גרועים מאשר הננס שבמשל, כיוון שאנו חלושי ראות; ולכן אפילו על כתפי הענק קשה לנו לראות היטב). | משל זה מובא בשמו גם בספר "שבלי הלקט"{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8919&st=&pgnum=36&hilite= בהקדמה].}}, וכן בספר "מגילת אסתר" על [[ספר המצוות לרמב"ם]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=11572&st=&pgnum=5 בהקדמה].}}. גם בעל ה"חוות דעת" רבי יעקב מליסא מביא משל זה בהקדמתו לספרו{{הערה|1=[הקדמת המחבר].}} (אם כי שם מוסיף ואומר שדורותינו אלו גרועים מאשר הננס שבמשל, כיוון שאנו חלושי ראות; ולכן אפילו על כתפי הענק קשה לנו לראות היטב). |