מתיבתא דרקיעא: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 4 בתים ,  23 בספטמבר 2016
מ
החלפת טקסט – "ספירת הבינה " ב־"ספירת הבינה "
מ (החלפת טקסט – "האבות " ב־"האבות ")
מ (החלפת טקסט – "ספירת הבינה " ב־"ספירת הבינה ")
שורה 6: שורה 6:
הפסוק אומר{{הערה|יחזקאל א, כב.}}: "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח". חיות אלו מחולקות לשתי קטגוריות: חיות עליונות ותחתונות. התחתונות - ה[[מרכבה]] דבי"ע, מחנה מיכאל ומחנה גבריאל; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[מלכות דאצילות]]. והעליונות - [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב, שהם [[חג"ת]] דאצילות; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[ספירת הבינה]].
הפסוק אומר{{הערה|יחזקאל א, כב.}}: "ודמות על ראשי החיה רקיע כעין הקרח". חיות אלו מחולקות לשתי קטגוריות: חיות עליונות ותחתונות. התחתונות - ה[[מרכבה]] דבי"ע, מחנה מיכאל ומחנה גבריאל; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[מלכות דאצילות]]. והעליונות - [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב, שהם [[חג"ת]] דאצילות; והרקיע שעל ראשיהם הוא [[ספירת הבינה]].


ספירת הבינה מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, [[מים]] ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים.
[[ספירת הבינה]] מכונה "רקיע", מכיוון שהכינוי לשלושת הספירות כתר, [[חכמה]] ובינה; הוא: אור, [[מים]] ורקיע. או באופן אחר, שלושת מצבי הצבירה האפשריים: גז, נוזל וקרח. והרקיע הוא "מיא אגלידו"{{הערה|תוספתא לזהר פרשת בשלח (נ, ב). וראה אור התורה קרח ע' תרצז.}} - קיפאון של מים.


וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן.
וההסברה בזה: הכתר והחכמה - האור והמים, אינם ניתפסים באופן מוגדר בידי האדם, ועל כן הם יכולים להיות מוטים לכאן ולכאן (שהמים ניידי); אבל הבינה - הקרח, הוא מוצק, ולכן אי אפשר לשנותו ולהטותו. אך מצד שני, דווקא כך ניתן לתופסו באופן מורגש וברור. ולכן נאמר "ונהר יוצא מעדן להשקות את הגן", כיוון שדווקא לאחר שהאור (כתר וחכמה) נמשך בבינה שייך שהוא יאיר ויתקבל אצל ה[[נשמה|נשמות]] שבגן עדן.