תבנית:ספר התניא/אגרת התשובה - פרק ה': הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " ב"ה" ב־" ברוך הוא"
מ (החלפת טקסט – " עד"מ " ב־" על דרך משל ")
מ (החלפת טקסט – " ב"ה" ב־" ברוך הוא")
שורה 1: שורה 1:
'''פרק ה והנה''' המשכת וירידת הנפש האלקית ל[[עולם הזה]] להתלבש בגוף האדם נמשכה מבחי' פנימי' ומקור הדיבור הוא הבל העליון המרומז באות [[ה"א תתאה]] כנ"ל, וכמו שכתוב ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה ומאן דנפח וכו'. וזהו שכתוב כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו פי' כמו חבל על דרך משל שראשו אחד קשור למעלה וקצהו למטה. כי הנה פשט הכתוב מ"ש ויפח הוא להורות לנו כמו שעל דרך משל כשהאדם נופח לאיזה מקום, אם יש איזה דבר חוצץ ומפסיק בינתיים אין הבל הנופח עולה ומגיע כלל לאותו מקום, ככה ממש אם יש דבר חוצץ ומפסיק בין גוף האדם לבחינת הבל העליון. אך באמת אין שום דבר גשמי ורוחני חוצץ לפניו יתברך, כי הלא את השמים ואת הארץ אני מלא ומלא כל הארץ כבודו, ולית אתר פנוי מיניה בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ואיהו ממלא כל עלמין וכו', אלא כמו שכתוב בישעיה כי אם עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלקיכם. והטעם לפי שהם נגד רצון העליון ברוך השם המחיה את הכל, כמו שכתוב כל אשר חפץ ה' עשה בשמים ובארץ (וכמש"ל שהוא מקור השפעת שם הויה ונרמז בקוצו של יו"ד). וזהו ענין הכרת. שנכרת ונפסק חבל ההמשכה משם הויה ב"ה שנמשכה מה"א תתאה כנ"ל. וכמו שכתוב בפ' אמור ונכרתה הנפש ההיא מלפני אני ה'. מלפני דייקא. ובשאר עבירות שאין בהן כרת, על כל פנים הן פוגמין הנפש כנודע. ופגם הוא מלשון פגימת הסכין, והוא על דרך משל מחבל עב שזור מתרי"ג חבלים דקים, ככה חבל ההמשכה הנ"ל כלול מ[[תרי"ג מצוות]], וכשעובר ח"ו על אחת מהנה נפסק חבל הדק וכו'. אך גם בחייב כרת ומיתה נשאר עדיין בו הרשימו מנפשו האלקית, ועל ידי זה יכול לחיות עד נ' או ס' שנה ולא יותר (ומה שאיתא בשם [[האריז"ל]] שנכנסה בו בחינת ה[[מקיף]] וכו' אינו ענין לחיי גשמיות הגוף, ומיירי עד נ' שנה או בזמן הזה כדלקמן):
'''פרק ה והנה''' המשכת וירידת הנפש האלקית ל[[עולם הזה]] להתלבש בגוף האדם נמשכה מבחי' פנימי' ומקור הדיבור הוא הבל העליון המרומז באות [[ה"א תתאה]] כנ"ל, וכמו שכתוב ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה ומאן דנפח וכו'. וזהו שכתוב כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו פי' כמו חבל על דרך משל שראשו אחד קשור למעלה וקצהו למטה. כי הנה פשט הכתוב מ"ש ויפח הוא להורות לנו כמו שעל דרך משל כשהאדם נופח לאיזה מקום, אם יש איזה דבר חוצץ ומפסיק בינתיים אין הבל הנופח עולה ומגיע כלל לאותו מקום, ככה ממש אם יש דבר חוצץ ומפסיק בין גוף האדם לבחינת הבל העליון. אך באמת אין שום דבר גשמי ורוחני חוצץ לפניו יתברך, כי הלא את השמים ואת הארץ אני מלא ומלא כל הארץ כבודו, ולית אתר פנוי מיניה בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד, ואיהו ממלא כל עלמין וכו', אלא כמו שכתוב בישעיה כי אם עוונותיכם היו מבדילים ביניכם לבין אלקיכם. והטעם לפי שהם נגד רצון העליון ברוך השם המחיה את הכל, כמו שכתוב כל אשר חפץ ה' עשה בשמים ובארץ (וכמש"ל שהוא מקור השפעת שם הויה ונרמז בקוצו של יו"ד). וזהו ענין הכרת. שנכרת ונפסק חבל ההמשכה משם הויה ברוך הוא שנמשכה מה"א תתאה כנ"ל. וכמו שכתוב בפ' אמור ונכרתה הנפש ההיא מלפני אני ה'. מלפני דייקא. ובשאר עבירות שאין בהן כרת, על כל פנים הן פוגמין הנפש כנודע. ופגם הוא מלשון פגימת הסכין, והוא על דרך משל מחבל עב שזור מתרי"ג חבלים דקים, ככה חבל ההמשכה הנ"ל כלול מ[[תרי"ג מצוות]], וכשעובר ח"ו על אחת מהנה נפסק חבל הדק וכו'. אך גם בחייב כרת ומיתה נשאר עדיין בו הרשימו מנפשו האלקית, ועל ידי זה יכול לחיות עד נ' או ס' שנה ולא יותר (ומה שאיתא בשם [[האריז"ל]] שנכנסה בו בחינת ה[[מקיף]] וכו' אינו ענין לחיי גשמיות הגוף, ומיירי עד נ' שנה או בזמן הזה כדלקמן):
<noinclude>[[קטגוריה:תבניות ספר התניא|ג]]</noinclude>
<noinclude>[[קטגוריה:תבניות ספר התניא|ג]]</noinclude>
39,916

עריכות