מלאכת לש: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 119 בתים ,  20 בספטמבר 2016
שורה 24: שורה 24:


==חידושי הצמח צדק==
==חידושי הצמח צדק==
בגמרא (שבת קמ, א) מובא: איתמר חרדל שלשו מערב שבת למחר אמר רב ממחו בכלי אבל לא ביד, אמר ליה שמואל ביד אטו כל יומא ממחו ליה ביד מאכל חמורים הוא אלא אמר שמואל ממחו ביד ואינו ממחו בכלי אתמר רבי אלעזר אמר אחד זה ואחד זה אסור, ורבי יוחנן אמר אחד זה ואחד זה מותר אביי ורבא דאמרי תרוייהו אין הלכה כרבי יוחנן קם רבי יוחנן בשיטתיה דרבי אלעזר קם רבי אלעזר בשיטתיה דשמואל". להלכה פוסקים כי בחרדל - שאין בגיבולו איסור מהתורה מותר לשנות על ידי שינוי,
בגמרא (שבת קמ, א) מובא: איתמר [[חרדל]] שלשו מ[[ערב שבת]], למחר אמר [[רב (אמורא)|רב]] ממחו בכלי אבל לא ביד, אמר ליה [[שמואל (אמורא)|שמואל]] ביד אטו כל יומא ממחו ליה? ביד מאכל [[חמור]]ים הוא! אלא אמר שמואל: ממחו ביד ואינו ממחו בכלי. אתמר [[רבי אלעזר בן פדת|ר"א]] אמר אחד זה ואחד זה אסור, ו[[רבי יוחנן]] אמר אחד זה ואחד זה מותר. [[אביי]] ו[[רבא]] דאמרי תרוייהו אין הלכה כרבי יוחנן".


הצמח צדק{{הערה|בחידושיו למסכת שבת פרק כ' ע' 114}} מבאר כי כל זה רק לדעת המקילים ופוסקים כרבי יהודה ברבי יוסי, אך לפי דעת רש"י שההלכה היא כרבי, אם כן ברור שאין תועלת באופן השינוי בגיבול שהרי העבירה הוא בעצם המים, ולכן חייב לעשות את השינוי בעצם יציקת המים דהיינו שתהיה בלילה רכה, או באופן שכבר יצק בו משקים מערב שבת (בהדגשת הצ"מ שמדובר באופן שכבר התחילה הבלילה ולא רק כמה טיפות).
הצמח צדק{{הערה|בחידושיו למסכת שבת פרק כ' ע' 114}} מבאר כי כל זה רק לדעת המקילים ופוסקים כרבי יהודה ברבי יוסי, אך לפי דעת רש"י שההלכה היא כרבי, אם כן ברור שאין תועלת באופן השינוי בגיבול שהרי העבירה הוא בעצם המים, ולכן חייב לעשות את השינוי בעצם יציקת המים דהיינו שתהיה בלילה רכה, או באופן שכבר יצק בו משקים מערב שבת (בהדגשת הצ"מ שמדובר באופן שכבר התחילה הבלילה ולא רק כמה טיפות).
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
{{לט מלאכות|}}
[[קטגוריה:מלאכות שבת]]
[[קטגוריה:מלאכות שבת]]
39,916

עריכות