←הרקע לועידה
מ (החלפת טקסט – "כ"ק " ב־"") |
|||
(33 גרסאות ביניים של 18 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
בשנת | בשנת [[תר"ג]] נערכה ב[[פטרבורג]] '''אסיפת רבנים''' מטעם ממשלת [[רוסיה]] בהשתתפות אדמו"ר ה'[[צמח צדק]]', במהלכה ניסו ה[[משכילים]] בשיתוף פעולה עם הממשלה הרוסית להכריח את הרבנים לחתום על מסמך המאשר הכנסת תיקונים בחוקי ומצוות התורה, ולהכריח להכניס לימודי מקצועות חול במוסדות הלימוד היהודיים. | ||
==הרקע לועידה== | ==הרקע לועידה== | ||
[[קובץ:אדמור הצמח צדק - תמונה קטנה.jpg|ממוזער|שמאל| אדמו"ר הצמח צדק]] | |||
[[קובץ:אוברוב.jpg|ממוזער|השר [[סרגיי אוברוב]] שיזם יחד עם שר הפנים הרוסי את האסיפה]] | |||
הועידה בשנת תר"ג הייתה מלחמה על יסודות היהדות. הממשלה הרוסית תכננה להכניס 'תיקונים' בדת ישראל על פי דרישות ה[[משכילים]]. | |||
אל הועידה לא הוזמנו רבנים רבים, אלא רק רב מייצג אחד מכל זרם | את הועידה יזמו שר ההשכלה והפנים הרוסיים, והוא הזמין לועידה מנהיגים מכל הזרמים ביהדות, ושאף להכריח את כל המשתתפים באסיפה לחתום על הסכמתם לבצע שינויים מהותיים בחוקים הנוגעים לעם היהודי, כמו איסור מוחלט על [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]], הטלת חובה על הילדים היהודיים ללמוד לימודים כלליים לפי תוכנית ממשלתית ועוד. | ||
אל הועידה לא הוזמנו רבנים רבים, אלא רק רב מייצג אחד מכל זרם מיהודי רוסיה : [[אדמו"ר הצמח צדק]] - מהזרם החסידי, רבי [[יצחק מוולוז'ין]] - מהזרם ה[[ליטאים|ליטאי]], מר בצלאל שטרן מנהל בית ספר באודסה - נציג ה[[משכילים]], ומר ישראל הלפרין נציג הסוחרים. ההשתפות בועידה לא הייתה ענין של רשות, אלא חובה{{הערה|1=אדמו"ר הצמח צדק אולץ לבוא לועידה נגד רצונו.}}. | |||
בנוסף לעמדות הרשמיות של ממשלת [[רוסיה]], היותה הועידה גם נסיון להכשיל את אדמו"ר הצמח צדק, ולגרום לו לצאת בגלוי נגד הממשל הרוסי, ובכך להפליל אותו ולהאשימו כמורד במלכות, זאת בעקבות פעילותו הרבה לסכל את [[גזירת הקנטוניסטים]]. | בנוסף לעמדות הרשמיות של ממשלת [[רוסיה]], היותה הועידה גם נסיון להכשיל את אדמו"ר הצמח צדק, ולגרום לו לצאת בגלוי נגד הממשל הרוסי, ובכך להפליל אותו ולהאשימו כמורד במלכות, זאת בעקבות פעילותו הרבה לסכל את [[גזירת הקנטוניסטים]]. | ||
שורה 13: | שורה 16: | ||
כהכנה לועידה, כתב [[אדמו"ר הצמח צדק]] את הספר '[[דרך אמונה (ספר)|דרך אמונה]]' (נקרא גם בשם '[[ספר החקירה (ספר)|ספר החקירה]]'), בו כתב מספר ענינים בענינים [[אמונה]], בעניני [[קבלה]] ובעניני חסידות, כשהכל ערוך באופן של שאלות ותשובות, על מנת שהספר ישמש כמענה לשאלות ולחקירות הקנטרניות הצפויות לעלות במהלך הועידה. | כהכנה לועידה, כתב [[אדמו"ר הצמח צדק]] את הספר '[[דרך אמונה (ספר)|דרך אמונה]]' (נקרא גם בשם '[[ספר החקירה (ספר)|ספר החקירה]]'), בו כתב מספר ענינים בענינים [[אמונה]], בעניני [[קבלה]] ובעניני חסידות, כשהכל ערוך באופן של שאלות ותשובות, על מנת שהספר ישמש כמענה לשאלות ולחקירות הקנטרניות הצפויות לעלות במהלך הועידה. | ||
בנוסף לכך, לפני שהגיע לפטרבורג, נסע | בנוסף לכך, לפני שהגיע לפטרבורג, נסע ל[[עיירה]] [[ליאזנא]], והשתטח על ציון אמו [[הרבנית דבורה לאה]], שם גם קיבל הוראות שמיימיות מה[[בעל שם טוב]] כיצד עליו לנהוג בועידה, וביניהם - חזרה על [[אותיות]] מה[[חמשה חומשי תורה]], מה[[תהלים]] ומה[[תניא]]. | ||
בתור מלווים, לקח עמו הצמח צדק לאסיפה את בנו רבי [[יהודה לייב שניאורסון (בן הצמח צדק)|יהודה לייב שניאורסון]] שהיה נחשב לתלמיד חכם מופלא הן בתורת ה[[נגלה]] והן בתורת ה[[חסידות]]. ואת הרב [[שמריה פייטלסון]], שהיה מבין גדול בעניני העולם, ובנימוסי הממשלה הרוסית, והיה בעל קשרים טובים עם אנשי הממשל הרוסי. | בתור מלווים, לקח עמו הצמח צדק לאסיפה את בנו רבי [[יהודה לייב שניאורסון (בן הצמח צדק)|יהודה לייב שניאורסון]] שהיה נחשב לתלמיד חכם מופלא הן בתורת ה[[נגלה]] והן בתורת ה[[חסידות]]. ואת הרב [[שמריה פייטלסון]], שהיה מבין גדול בעניני העולם, ובנימוסי הממשלה הרוסית, והיה בעל קשרים טובים עם אנשי הממשל הרוסי. | ||
אדמו"ר הצמח צדק יצא לפטרבורג, כשבאמתחתו עשרות ספרי [[הלכה]] ו[[חסידות]] ואף ניירות רבים, על מנת שיוכל לנצל את זמנו במשך התקופה בה ישהה בפטרבורג. {{הערה|1=גם רבי יצחק מוולוז'ין, חשש מהתנכלות של השלטונות כלפיו, והביא עמו לפטרבורג אדרת כבשים, למקרה וישלח לגלות ב[[סיביר]] הקפואה.}}. | אדמו"ר הצמח צדק יצא לפטרבורג, כשבאמתחתו עשרות ספרי [[הלכה]] ו[[חסידות]] ואף ניירות רבים, על מנת שיוכל לנצל את זמנו במשך התקופה בה ישהה בפטרבורג.{{הערה|1=גם רבי יצחק מוולוז'ין, חשש מהתנכלות של השלטונות כלפיו, והביא עמו לפטרבורג אדרת כבשים, למקרה וישלח לגלות ב[[סיביר]] הקפואה.}}. | ||
בנוסף להכנות האישיות שנעשו על ידי הצמח צדק עצמו, הוקם ועד מיוחד בעיר ויטבסק שנוהל על ידי כל הזרמים החרדים, במטרה להתכונן כראוי לאסיפה הגורלית. | בנוסף להכנות האישיות שנעשו על ידי הצמח צדק עצמו, הוקם ועד מיוחד בעיר ויטבסק שנוהל על ידי כל הזרמים החרדים, במטרה להתכונן כראוי לאסיפה הגורלית. | ||
שורה 24: | שורה 27: | ||
הועידה החלה לאחר [[חג השבועות]] [[תר"ג]] (יוני 1843) ונמשכה עד [[חודש אלול]] (ספטמבר){{הערה|מלכתחילה תוכננה האסיפה להימשך שבועיים בלבד, אך בעקבות הפעמים הרבות שאסרו את אדמו"ר הצמח צדק, התארך זמנה מעבר למתוכנן, והיא נמשכה במשך שלוש חודשים. (אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ז' עמ' קמב).}}. | הועידה החלה לאחר [[חג השבועות]] [[תר"ג]] (יוני 1843) ונמשכה עד [[חודש אלול]] (ספטמבר){{הערה|מלכתחילה תוכננה האסיפה להימשך שבועיים בלבד, אך בעקבות הפעמים הרבות שאסרו את אדמו"ר הצמח צדק, התארך זמנה מעבר למתוכנן, והיא נמשכה במשך שלוש חודשים. (אגרות קודש אדמו"ר הריי"צ, חלק ז' עמ' קמב).}}. | ||
אדמו"ר ה'צמח צדק' עמד על דעתו בתוקף לכל אורך האסיפה. כאשר מצב היחסים בין הרבנים לבין השלטונות החריף | אדמו"ר ה'צמח צדק' עמד על דעתו בתוקף לכל אורך האסיפה. כאשר מצב היחסים בין הרבנים לבין השלטונות החריף והייתה סכנה גדולה שיתנכלו להם, חשש הרב יצחק מוולוז'ין ואמר לצמח צדק: "כל דבר יש לעשותו על פי תורה, והיכן מצינו בתורה שצריכים למסור את הנפש ממש כשמדובר בעניני השכלה?", אך הצמח צדק לא קיבל את דעתו, וטען שאכן "[[מסירות נפש]] אין אנו מוצאים בתורה ואילו קידוש השם כן, וקידוש השם אין לו שיעור". | ||
לאורך הועידה, הוכיח הצמח צדק בראיות ברורות, שעל פי הדת היהודית חל איסור מוחלט לערוך תיקונים בחוקי התורה, והבהיר את החיוב וההכרח | לאורך הועידה, הוכיח הצמח צדק בראיות ברורות, שעל פי הדת היהודית חל איסור מוחלט לערוך תיקונים בחוקי התורה, והבהיר את החיוב וההכרח שב[[לימוד החסידות|לימוד תורת החסידות]]. | ||
למרות ההסברים וההוכחות שהוצגו בפני הועידה, שר הפנים הרוסי קיבל שוחד רב מהצד של המשכילים, ועמד לצידם, ובשל כך - דרש בתוקף שכל הרבנים יצביעו ויחתמו פה אחד על הפרוטוקול שהכינה הממשלה, אך [[אדמו"ר הצמח צדק]] התנגד לכך בתוקף רב, ונאסר בשל כך מספר פעמים. באחת מההזדמנויות שאל אותו שר הפנים הרוסי: הרי התנהגותך היא מרידה במלכות?! השיב לו הצמח צדק: מורד במלכות חייב מיתה בגוף, לעומת זאת מורד במלכות שמים, חייב בנפש. ואיזו היא מרידה גדולה יותר?! | למרות ההסברים וההוכחות שהוצגו בפני הועידה, שר הפנים הרוסי קיבל שוחד רב מהצד של המשכילים, ועמד לצידם, ובשל כך - דרש בתוקף שכל הרבנים יצביעו ויחתמו פה אחד על הפרוטוקול שהכינה הממשלה, אך [[אדמו"ר הצמח צדק]] התנגד לכך בתוקף רב, ונאסר בשל כך מספר פעמים. באחת מההזדמנויות שאל אותו שר הפנים הרוסי: הרי התנהגותך היא מרידה במלכות?! השיב לו הצמח צדק: מורד במלכות חייב מיתה בגוף, לעומת זאת מורד במלכות שמים, חייב בנפש. ואיזו היא מרידה גדולה יותר?! | ||
שורה 34: | שורה 37: | ||
היהודים ברחבי [[רוסיה]] הביעו הזדהות עם עמדתו, ובכל הקהילות היהודיות ב[[רוסיה]] התאספו לתעניות ציבור. הדבר עורר סערה גדולה בעולם היהודי וכתוצאה מכך שר הפנים נסוג מכל הצעותיו ב"תיקונים", לימוד [[תורת החסידות]] הותר כפי שהיה בתחילה וגם גזירת הלימודים הכלליים לילדי ישראל בוטלה. | היהודים ברחבי [[רוסיה]] הביעו הזדהות עם עמדתו, ובכל הקהילות היהודיות ב[[רוסיה]] התאספו לתעניות ציבור. הדבר עורר סערה גדולה בעולם היהודי וכתוצאה מכך שר הפנים נסוג מכל הצעותיו ב"תיקונים", לימוד [[תורת החסידות]] הותר כפי שהיה בתחילה וגם גזירת הלימודים הכלליים לילדי ישראל בוטלה. | ||
בתקופת שהותו של | בתקופת שהותו של הצמח צדק בעיר פטרבורג לצורך הועידה, עמדו לצידו החסידים [[חיים מאשייעוו]] ו[[יצחק רובשוב]] (סבו של הפרזידנט, מר [[שז"ר]]). | ||
==תוצאות הועידה== | ==תוצאות הועידה== | ||
מלבד סיכול מזימותיהם של המשכילים | מלבד סיכול מזימותיהם של המשכילים בהכנסת תיקונים בעניני היהדות, העסקנות הרבה סביב הועידה גרמה לקירוב הדעת בין הפלגים החסידים והליטאיים, והביאה לרגיעה [[התנגדות לחסידות|במחלוקת שהחלה בדור הראשון של החסידות]]. | ||
עם סיום הועידה, ביקשו השלטונות להשאיר את [[אדמו"ר הצמח צדק]] לצמיתות להתגורר בפטרבורג, על מנת להרחיק אותו מהקהילות היהודיות (שלא יכלו להתגורר בסמיכות לערים המרכזיות כגון פטרבורג, בגלל גזירת [[תחום המושב]]), ובכך להפחית את השפעתו על היהודים. | עם סיום הועידה, ביקשו השלטונות להשאיר את [[אדמו"ר הצמח צדק]] לצמיתות להתגורר בפטרבורג, על מנת להרחיק אותו מהקהילות היהודיות (שלא יכלו להתגורר בסמיכות לערים המרכזיות כגון פטרבורג, בגלל גזירת [[תחום המושב]]), ובכך להפחית את השפעתו על היהודים. | ||
שורה 53: | שורה 56: | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[ | *[https://www.hebrewbooks.org/43245 קונטרס אדמו"ר הצמח צדק ותנועת ה"השכלה"], [[אדמו"ר הריי"צ]] {{PDF}} | ||
*[[אברהם חנוך גליצנשטיין]], '[ | *[[שלום בער לוין]], [https://chabadlibrary.org/books/arum/chabad-russia-czarit/5/5.htm#_ftnref381 ועידת הרבנים בפטרבורג], מתוך [[תולדות חב"ד ברוסיה הצארית]] {{ספרייה}} | ||
*[[אברהם חנוך גליצנשטיין]], '[https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=30467&st=&pgnum=21 אסיפת פטרבורג בשנת תר"ג]', '[[אהלי ליובאוויטש (גליון)|אהלי ליובאוויטש]]' גליון שלישי תמוז תשנ"ה, עמוד 21. {{PDF}} | |||
{{מסעות רבותינו נשיאינו}} | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אדמו"ר הצמח צדק]] | [[קטגוריה:אדמו"ר הצמח צדק]] | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:ועידות]] | ||
[[קטגוריה:מסעות רבותינו נשיאינו]] |