חשמל (בחסידות): הבדלים בין גרסאות בדף

הוסרו 2 בתים ,  13 בספטמבר 2016
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (←‏בספר יחזקאל: ראה בדף שיחה)
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 10: שורה 10:
על פי המוסבר בחז"ל, כותנות העור שהלביש הקב"ה את אדם וחוה היו גם הם בחינת לבוש החשמל. בתורת החסידות מוסבר שכמו שבגוף האדם יש בעור נקבוביות שמתוכם יוצאת הזיעה שהיא הפסולת של הגוף, כך גם מה'נקבוביות' שבלבוש החשמל שבין עולם האצילות לעולם הבריאה יוצאת ה'פסולת' לעולמות שלמטה ממנו והיא מפרידה בין האור האלוקי שלמעלה לאור האלוקי שלמטה, והיא עושה פעולה דומה לפעולת הנפה, אלא שבצורה הפוכה - הפסולת עוברת דרכה ויורדת למטה, והחלק המשובח נותר למעלה{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק א' עמוד רנד.}}.
על פי המוסבר בחז"ל, כותנות העור שהלביש הקב"ה את אדם וחוה היו גם הם בחינת לבוש החשמל. בתורת החסידות מוסבר שכמו שבגוף האדם יש בעור נקבוביות שמתוכם יוצאת הזיעה שהיא הפסולת של הגוף, כך גם מה'נקבוביות' שבלבוש החשמל שבין עולם האצילות לעולם הבריאה יוצאת ה'פסולת' לעולמות שלמטה ממנו והיא מפרידה בין האור האלוקי שלמעלה לאור האלוקי שלמטה, והיא עושה פעולה דומה לפעולת הנפה, אלא שבצורה הפוכה - הפסולת עוברת דרכה ויורדת למטה, והחלק המשובח נותר למעלה{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק א' עמוד רנד.}}.


במקומות אחרים בחסידות מוסבר על יסוד דברי הגמרא{{הערה|חגיגה יג, סוף עמוד א: "מאי חשמל? - אמר רב יהודה: חיות אש ממללות. במתניתא תנא: עתים חשות עתים ממללות. בשעה שהדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - חשות, ובשעה שאין הדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - ממללות".}} שתיבת 'חשמל' היא שדוגמת הלשון 'עתים '''חש'''ות עתים מ'''מל'''לות' שרומז על ב' ענינים: 'חשות' שהוא ענין השתיקה מורה על שורשה של דרגה זו בחיצוניות בינה של [[עולם האצילות]], שמאיר בה הארת הביטול של [[ספירת החכמה]] שענינה הוא שפלות וביטול, ואילו ענין ה'ממללות' רומז על הדרגה כפי שהיא יורדת למטה ונעשית לבוש לדרגות התחתונות של עולם האצילות{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו חלק א' עמוד קיא.}}. מאותה סיבה, המלאכים וחיות הקודש שמקבלות חיות מדרגה זו כאשר ניכר בהם הגילוי הם בביטול גמור ובבחינת 'חשות', וכאשר הגילוי האלוקי בהם הוא בהעלם - הם בבחינת 'ממללות' ואז הם שואגות ואומרות 'קדוש קדוש קדוש'{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/2/7b דרך מצוותיך עמוד 14].}}.
במקומות אחרים בחסידות מוסבר על יסוד דברי הגמרא{{הערה|חגיגה יג, סוף עמוד א: "מאי חשמל? - אמר רב יהודה: חיות אש ממללות. במתניתא תנא: עתים חשות עתים ממללות. בשעה שהדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - חשות, ובשעה שאין הדיבור יוצא מפי הקדוש ברוך הוא - ממללות".}} שתיבת 'חשמל' היא שדוגמת הלשון 'עתים '''חש'''ות עתים מ'''מל'''לות' שרומז על ב' ענינים: 'חשות' שהוא ענין השתיקה מורה על שורשה של דרגה זו בחיצוניות בינה של [[עולם האצילות]], שמאיר בה הארת הביטול של [[ספירת החכמה]] שענינה הוא שפלות וביטול, ואילו ענין ה'ממללות' רומז על הדרגה כפי שהיא יורדת למטה ונעשית לבוש לדרגות התחתונות של עולם האצילות{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ו חלק א' עמוד קיא.}}. מאותה סיבה, המלאכים וחיות הקודש שמקבלות חיות מדרגה זו כאשר ניכר בהם הגילוי הם בביטול גמור ובבחינת 'חשות', וכאשר הגילוי האלוקי בהם הוא בהעלם - הם בבחינת 'ממללות' ואז הם שואגות ואומרות 'קדוש קדוש קדוש'{{הערה|1=[http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/zz/dm/1/2/7b דרך מצוותיך עמוד 14].}}.


במספר מקומות בחסידות שה[[גימטריא]] של תיבת 'חשמל' מורה גם על מהותה - מלבוש{{הערה|אור התורה פרשת וישלח - בראשית חלק ה' עמוד 1756.}}.
במספר מקומות בחסידות שה[[גימטריא]] של תיבת 'חשמל' מורה גם על מהותה - מלבוש{{הערה|אור התורה פרשת וישלח - בראשית חלק ה' עמוד 1756.}}.
שורה 24: שורה 24:
בנוגע לקיום המצות מבואר בחסידות, שבכח 'לבוש החשמל' יכול האדם לעסוק בבירור הניצוצות הגשמיים שבעולם{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק ב' עמוד תקכב.}}, וכאשר אדם מקיים מצוות מעשיות הקשורות עם גשמיות העולם, כגון נתינה צדקה ולבישת ציצית, שענינם הוא [[קליפת נוגה]] שהתבררה על ידי מעשה המצווה - יוצר הוא לעצמו 'לבוש החשמל' ששורשו מבחינת [[עולם התהו]] שקדם ל[[עולם התיקון]] והוא נותן לאדם את הכח לעלות מעלה מעלה בלי שיעור{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי במדבר חלק ג', עמוד א'כט.}}.  
בנוגע לקיום המצות מבואר בחסידות, שבכח 'לבוש החשמל' יכול האדם לעסוק בבירור הניצוצות הגשמיים שבעולם{{הערה|מאמרי אדמו"ר הזקן תקס"ב חלק ב' עמוד תקכב.}}, וכאשר אדם מקיים מצוות מעשיות הקשורות עם גשמיות העולם, כגון נתינה צדקה ולבישת ציצית, שענינם הוא [[קליפת נוגה]] שהתבררה על ידי מעשה המצווה - יוצר הוא לעצמו 'לבוש החשמל' ששורשו מבחינת [[עולם התהו]] שקדם ל[[עולם התיקון]] והוא נותן לאדם את הכח לעלות מעלה מעלה בלי שיעור{{הערה|מאמרי אדמו"ר האמצעי במדבר חלק ג', עמוד א'כט.}}.  


טעם הדבר הוא מכיון שחשמל וקליפת נוגה חד הם, אלא שזה בקדושה וזה בטומאה, ונוגה היא חיצוניות חשמל, שהרי נוגה היא קליפה המסתרת את האלקות וחשמל היא לבוש המגלה אלקות, אלא שהתגלות זו היא באופן של לבוש ומסך המסתיר את הגילוי מעיני החיצונים{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/45&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדה"ז אתהלך לאזניא ע' כג.]}}. החשמל הוא לבוש באצילות בריאה ויצירה, בבחינת ממוצע המחבר, והנוגה היא מסך בין עשיה לקליפות, בבחינת ממוצע המפסיק{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566a/15/110&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדה"ז תקס"ו שם]}}. ואילו התורה היא לבוש החשמל שלמעלה מהאצילות{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/38/91b&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C ליקוטי תורה דרושים לשמ"ע צא ב]}}.
טעם הדבר הוא מכיון שחשמל וקליפת נוגה חד הם, אלא שזה בקדושה וזה בטומאה, ונוגה היא חיצוניות חשמל, שהרי נוגה היא קליפה המסתרת את האלקות וחשמל היא לבוש המגלה אלקות, אלא שהתגלות זו היא באופן של לבוש ומסך המסתיר את הגילוי מעיני החיצונים{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/bsht/kst/3/45&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדה"ז אתהלך לאזניא ע' כג.]}}. החשמל הוא לבוש באצילות בריאה ויצירה, בבחינת ממוצע המחבר, והנוגה היא מסך בין עשיה לקליפות, בבחינת ממוצע המפסיק{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/maamarei/566a/15/110&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C מאמרי אדה"ז תקס"ו שם]}}. ואילו התורה היא לבוש החשמל שלמעלה מהאצילות{{הערה|1=[http://www.chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaz/lkutey/38/91b&search=%D7%97%D7%A9%D7%9E%D7%9C ליקוטי תורה דרושים לשמ"ע צא ב]}}.


==בספר יחזקאל==
==בספר יחזקאל==