39,916
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 7: | שורה 7: | ||
א) באדם היהודי הרי זה [[עצם הנשמה]] שאינה מתלבשת בגוף אלא מקיפה עליו מלמעלה, והוא הנקרא "מזל" לאדם היהודי. וזהו פירוש המאמר: "אֵין מזל לישראל" (א' צרויה) - אַין, מזל לישראל (א' פתוחה), והיינו האין האלקי שהוא [[עצם הנשמה]] שאינו עפ"י טעם ודעת, ולמעלה מכל גדר וגבול, ולכן נקרא בשם "אין", והוא המזל ומקור החיות לנשמה. מקור הארה זאת היא במקיפין של ה[[צלם]] (ראה ערך). | א) באדם היהודי הרי זה [[עצם הנשמה]] שאינה מתלבשת בגוף אלא מקיפה עליו מלמעלה, והוא הנקרא "מזל" לאדם היהודי. וזהו פירוש המאמר: "אֵין מזל לישראל" (א' צרויה) - אַין, מזל לישראל (א' פתוחה), והיינו האין האלקי שהוא [[עצם הנשמה]] שאינו עפ"י טעם ודעת, ולמעלה מכל גדר וגבול, ולכן נקרא בשם "אין", והוא המזל ומקור החיות לנשמה. מקור הארה זאת היא במקיפין של ה[[צלם]] (ראה ערך). | ||
ולהיות שה[[נשמה]] למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה ה[[נשמה]] למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי. | ולהיות שה[[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה ה[[נשמה (חלק הנפש)|נשמה]] למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי. | ||
ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר [[הקב"ה]] רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל. | ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר [[הקב"ה]] רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל. |
עריכות