4,699
עריכות
(35 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 5: | שורה 5: | ||
*כשרות החפצים בהם האדם מתעסק - סביבתו של האדם צריכה להיות "כשירה". על היהודי להקפיד לראות ולשמוע דברים המותרים על פי התורה. | *כשרות החפצים בהם האדם מתעסק - סביבתו של האדם צריכה להיות "כשירה". על היהודי להקפיד לראות ולשמוע דברים המותרים על פי התורה. | ||
*הכשרות בעניני [[אכילה]] ו[[שתיה]] - על המאכל אותו רוצה ה[[יהודי]] לאכול, להיות "כשר". היינו, שהוא מותר לאכילה על פי חוקי התורה בענייני מאכל ומשקה. | *הכשרות בעניני [[אכילה]] ו[[שתיה]] - על המאכל אותו רוצה ה[[יהודי]] לאכול, להיות "כשר". היינו, שהוא מותר לאכילה על פי חוקי התורה בענייני מאכל ומשקה. | ||
== כשרות החפצים והסביבה == | == כשרות החפצים והסביבה == | ||
המישור השני עוסק, בכשרות החפצים בהם האדם מתעסק, מה שה[[אדם]] רואה או שומע, האווירה הסובבת את האדם במשך חייו צריכה להיות כשרה, היינו מותאמת לפי [[תורה]]. חפצים שהיה בהם שימוש ל[[עבודה זרה]] אסורים בשימוש והנאה. | המישור השני עוסק, בכשרות החפצים בהם האדם מתעסק, מה שה[[אדם]] רואה או שומע, האווירה הסובבת את האדם במשך חייו צריכה להיות כשרה, היינו מותאמת לפי [[תורה]]. חפצים שהיה בהם שימוש ל[[עבודה זרה]] אסורים בשימוש והנאה. | ||
ב[[שיחת קודש]] ביום [[ | ב[[שיחת קודש]] ביום [[כ' חשון]] [[תשד"מ]], הקדיש [[הרבי]] זמן נרחב בהסברת הבעייתיות שבתמונות חיות לא כשרות וכדומה, ועל ההשפעה שיש בהם בחיי האדם, ובפרט על ילדים קטנים{{הערה|שיחה זו הוגהה על ידי הרבי ונדפסה בהוספות ל[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ה.}}. | ||
== כשרות האכילה == | == כשרות האכילה == | ||
[[קובץ:דיוק בצניעות.jpg|ממוזער|[[מענות קודש|מענה הרבי]] אודות דיוק ב[[כשרות]] ובצניעות: '''דיוק בכשרות האכילה ושתיה{{ש}}דיוק בעניני צניעות (ועד ש"כמופת" תהיה לרבות)''']] | |||
[[קובץ:כשרות.jpg|ממוזער|אזכיר [[אוהל אדמו"ר הריי"צ|על הציון]]{{ש}} [[לימוד החסידות]] מוכרח הוא וכמבואר בכמה וכמה מקומות{{ש}} הלימוד ב[[חברותא]] - מתנאי קנין התורה ומועיל לכמה וכמה ענינים{{ש}} בנידון דידן - ירבה בלימוד מאמרי עבודה{{ש}} [[מחשבות זרות]] בנוגע ל[[אמונה]] באות לעתים קרובות - מחסרון דיוק הדרוש באכילה ושתיה כשרות. תפילין, ציצית בדוקות{{ש}} לצדקה לפני שחרית (וגם מנחה) בלי נדר]] | |||
בכשרות האכילה פרטים רבים, המתחלקים לסוג המאכל או המשקה: | בכשרות האכילה פרטים רבים, המתחלקים לסוג המאכל או המשקה: | ||
שורה 30: | שורה 31: | ||
'''א'''. סנפיר - אבר, בצד הדג העוזר לו בשחיה | '''א'''. סנפיר - אבר, בצד הדג העוזר לו בשחיה | ||
'''ב'''. קשקשת - שכבה מחוספסת על עור הדג, לפעמים הקשקשים נושרים, אך הדג בכל זאת כשר. | '''ב'''. קשקשת - שכבה מחוספסת על [[עור]] הדג, לפעמים הקשקשים נושרים, אך הדג בכל זאת כשר. | ||
כל דג בעל קשקשת נושא גם סנפיר. | כל דג בעל קשקשת נושא גם סנפיר. | ||
שורה 56: | שורה 57: | ||
*'''שמיטה''' - בשנת השמיטה ישנה קדושה מיוחדת בפירות, ולכן אסור לעשות בהם מסחר, אלא אם כן הוא מ"אוצר בית דין", שאז מותר למכור, וגם לכסף יש דין של "קדושת שביעית". | *'''שמיטה''' - בשנת השמיטה ישנה קדושה מיוחדת בפירות, ולכן אסור לעשות בהם מסחר, אלא אם כן הוא מ"אוצר בית דין", שאז מותר למכור, וגם לכסף יש דין של "קדושת שביעית". | ||
:קדושת שביעית פירושה - שאסור להשליך את הפירות בביזיון, ואסור לתת מאכל אדם | :קדושת שביעית פירושה - שאסור להשליך את הפירות בביזיון, ואסור לתת מאכל אדם ל[[בהמה]] וכדומה. | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[שנת השמיטה]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[שנת השמיטה]]}} | ||
שורה 63: | שורה 64: | ||
=== שתיה === | === שתיה === | ||
בשתיה ישנם כמה בעיות: | בשתיה ישנם כמה בעיות: | ||
*'''יין''' - יין שנוסך לעבודה זרה נאסר בשתיה ובהנאה כדין תקרובת [[עבודה זרה]], חכמים גזרו גם על "{{מונחון|'''סתם יינם'''|יין שלא ידוע האם ניסכו אותו, וכן האם הגוי בכלל עובד עבודה זרה}}" שיהא אסור כיין שנוסך. ולכן אם גוי נוגע ביין או רואהו, היין נהפך ליין נסך שאסור לשתותו וכו', ולכן מאוד נזהרים שגוי לא יראה ולא יגע ביין. | *'''יין''' - [[יין]] שנוסך לעבודה זרה נאסר בשתיה ובהנאה כדין תקרובת [[עבודה זרה]], חכמים גזרו גם על "{{מונחון|'''[[סתם יינם]]'''|יין שלא ידוע האם ניסכו אותו, וכן האם הגוי בכלל עובד עבודה זרה}}" שיהא אסור כיין שנוסך. ולכן אם גוי נוגע ביין או רואהו, היין נהפך ליין נסך שאסור לשתותו וכו', ולכן מאוד נזהרים שגוי לא יראה ולא יגע ביין. | ||
ישנם ב' דרכים שהיין לא יהפך ליין נסך: 1. אם היין חתום בשתי חותמות - פקק שעם וכיסוי עליו. 2. אם היין בושל עד לרתיחה, שאז יין זה שוב אינו ראוי לניסוך וממילא לא חוששים. ישנם הטוענים שפיסטור דינו כבישול אך רוב הרבנים פסקו שצריך דוקא בישול. | ישנם ב' דרכים שהיין לא יהפך ליין נסך: 1. אם היין חתום בשתי חותמות - פקק שעם וכיסוי עליו. 2. אם היין בושל עד לרתיחה, שאז [[יין]] זה שוב אינו ראוי לניסוך וממילא לא חוששים. ישנם הטוענים שפיסטור דינו כבישול אך רוב הרבנים פסקו שצריך דוקא בישול. | ||
*'''חלב''' - כל חלב שחלבו גוי ו[[יהודי]] גדול לא היה לידו בשעת החליבה נקרא "חלב נכרי". חלב זה נאסר בעקבות חששות שמא החליף את החלב בחלב בהמה טמאה או עירבו בתוכו. מפעם לפעם מתפרסמים סיפורים על דרכים שונות שיכול להיות חלב בהמה טמאה גם בבקבוקי חלב פרה{{הערה|ראה מאמרו של הר' ירמיהו כהן בקובץ [[צרפת - פרצת]] מד (יצא לאור ליו"ד י"א שבט תשע"ג).}}. | *'''[[חלב ישראל]]''' - כל חלב שחלבו גוי ו[[יהודי]] גדול לא היה לידו בשעת החליבה נקרא "חלב נכרי". חלב זה נאסר בעקבות חששות שמא החליף את החלב בחלב [[בהמה]] טמאה או עירבו בתוכו. מפעם לפעם מתפרסמים סיפורים על דרכים שונות שיכול להיות חלב [[בהמה]] טמאה גם בבקבוקי חלב פרה{{הערה|ראה מאמרו של הר' ירמיהו כהן בקובץ [[צרפת - פרצת]] מד (יצא לאור ליו"ד י"א שבט תשע"ג).}}. | ||
:[[הרבי]] מורה להקפיד על חלב עכ"ם גם כלפי ילדים קטנים, אפילו במקרה של 'חשש דחשש'. | :[[הרבי]] מורה להקפיד על חלב עכ"ם גם כלפי ילדים קטנים, אפילו במקרה של 'חשש דחשש'. | ||
שורה 73: | שורה 74: | ||
:[[הרבי הריי"צ]] כותב על "חלב עכו"ם": {{ציטוטון|חלב עכו"ם והדומה, הוא ה{{מונחון|כלי זיין|נשק}} של [[היצר הרע]], אשר יורים את חיציהם מרחוק, וממיתים רחמנא ליצלן, או שעושים את האדם לבעל מום ב[[רוחניות]]}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15799&st=&pgnum=63 ספר המאמרים אידיש עמוד 57], בתרגום חופשי מאידיש.}}. | :[[הרבי הריי"צ]] כותב על "חלב עכו"ם": {{ציטוטון|חלב עכו"ם והדומה, הוא ה{{מונחון|כלי זיין|נשק}} של [[היצר הרע]], אשר יורים את חיציהם מרחוק, וממיתים רחמנא ליצלן, או שעושים את האדם לבעל מום ב[[רוחניות]]}}{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15799&st=&pgnum=63 ספר המאמרים אידיש עמוד 57], בתרגום חופשי מאידיש.}}. | ||
*עם התקדמות הטכנולוגיה והמצאת דרכים שונות להכנת משקאות קלים ומוגזים, צריך לבדוק את מרכיבי המאכל, כיון שבין חומרי הטעם הריח וצבעי המאכל נמצאים גם כאלו המופקים מן החי (ולא תמיד הוא מבעלי חיים כשרים), ומן | *עם התקדמות הטכנולוגיה והמצאת דרכים שונות להכנת משקאות קלים ומוגזים, צריך לבדוק את מרכיבי המאכל, כיון שבין חומרי הטעם הריח וצבעי המאכל נמצאים גם כאלו המופקים מן החי (ולא תמיד הוא מבעלי חיים כשרים), ומן ה[[צומח]] (ויתכן שיש לו את הבעיות של ערלה ותרומות וכו'). | ||
*'''מיצי פירות''' (טבעי) - 1. לעיתים המיץ מוכן באותו מפעל יחד עם מיץ ענבים טבעי, וישנה בעיה של "יין נסך". 2. לעיתים מכניסים חומרים משמרים ועוד לתוך המיץ, וצריך לבדוק את כשרותם. | *'''מיצי פירות''' (טבעי) - 1. לעיתים המיץ מוכן באותו מפעל יחד עם [[מיץ ענבים]] טבעי, וישנה בעיה של "יין נסך". 2. לעיתים מכניסים חומרים משמרים ועוד לתוך המיץ, וצריך לבדוק את כשרותם. | ||
== חשיבות שמירת הכשרות == | == חשיבות שמירת הכשרות == | ||
[[הרבי]] מבאר{{הערה|{{מקור}}, מובא גם בספרים רבים.}}, שההקפדה בכשרות האכילה ושתיה נובעת מכך שהמאכל וה[[משקה]] נהפכים לדם ובשר של האדם, וממילא הם משפיעים על האדם את אותן התכונות שיש להם. ולכן איננו אוכלים מאכלים מחיות טורפות - טמאות, כיון שעל ידי האכילה האסורה מקבל האדם האוכל את טבע האכזריות של הבהמות הטורפות וכיוצא בזה. | |||
[[הרבי]] מבאר{{הערה|{{מקור}}, מובא גם בספרים רבים.}} | |||
כמו כן בנוגע | כמו כן בנוגע לחלב נכרי התבטא הרבי, כי יש להקפיד על הימנעות משתייתו, מפני שגורם לספקות ב[[אמונה]]. | ||
בספרים{{מקור}} מובא משל בנוגע לחשיבות שמירת הכשרות: אדם פשוט אוכל מאכלים גסים, ואינם מזיקים לו כלל, אך בן למשפחת המלוכה שרגיל לאכול מאכלים משובחים ועדינים, אם הוא יאכל מאכל גס - המאכל יזיק לו. וככל שאדם יותר נעלה, גם מאכלו יותר עדין ומשובח. | בספרים{{מקור}} מובא משל בנוגע לחשיבות שמירת הכשרות: אדם פשוט אוכל מאכלים גסים, ואינם מזיקים לו כלל, אך בן למשפחת המלוכה שרגיל לאכול מאכלים משובחים ועדינים, אם הוא יאכל מאכל גס - המאכל יזיק לו. וככל שאדם יותר נעלה, גם מאכלו יותר עדין ומשובח. כך גם בני ישראל שהינם בנים של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, אינם יכולים לאכול מאכלים אסורים, אלא הינם מוכרחים לאכול רק מאכלים כשרים, על מנת שלא יזיקו להם. וככל שאדם יותר גבוה ונעלה, צריך יותר להקפיד על שמירת כשרות המאכלים שמכניס לפיו, דבר המתבטא בחומרות נוספות והידורים שונים. | ||
משל זה מופיע באופן מעט שונה בפירוש [[רש"י]]{{הערה|על פרשת שמיני, ממדרש תנחומא}}: משל לשני חולים, אחד שיש לו סיכוי להבריא ולשני אין סיכוי. והרופא אומר לזה שיש סיכוי שיאכל רק דברים מסוימים שלא יזיקו לו, אך לשני אומר שיאכל ככל אוות נפשו, כיון שבין כך אין לו סיכוי. | |||
בספרי חסידות מובא גם על הפסוק "ונטמתם בם"{{הערה|שנאמר בקשר לכשרות האכילה}} - שהסיבה שלא נאמר עם אל"ף (ונטמאתם), היא מכיון שאוכל לא כשר מטמטם את ליבו ומוחו של האדם. | |||
הרבי התבטא כי הסיבה לכך שעל פי מחקרי הרואפים יהודים סובלים מבעיות קיבה יותר מאשר אינם יהודים, מכיון שכבר 30 דורות, שלושת אלפים שנה שיהודים נזהרים בכשרות והקיבה שלהם התרגלה למאכלים אלו, והדבר עובר בירושה מאב לבן, וכאשר מתחילים לאכול אוכל אחר שאינו כשר, קשה לקיבה להסתגל לשינויים{{הערה|שבועון בית משיח גליון 1240 עמוד 29.}}. | |||
===האחריות של נשות ישראל=== | |||
מתוקף תפקידה של האשה כעקרת הבית עליה מושתת היסוד של הנהגת הבית, בין תפקידיה נמנה ההקפדה על שמירת הכשרות, המשפיע על כל המשפחה ועל כללות עם ישראל. | |||
מלבד אחריותה של האשה על שמירת כשרות המאכלים בבית, יש בכוחה להשפיע על בני המשפחה גם בנוגע לאכילתם מחוץ לבית, היות וכאשר בני הבית אוכלים בבית אוכל כשר, הוא משפיע על הלך מחשבתם, ונעשה קל יותר להשפיע עליהם שיקפידו על מאכלים כשרים גם מחוץ לבית, ובנוסף, לאחר שהם מתרגלים למאכלים כשרים, קל להם לשמר את ההרגל{{הערה|שיחות קודש תשל"ה חלק ב' עמוד 311.}}. | |||
== גופי כשרות == | == גופי כשרות == | ||
בעידן התעשיה המודרנית, בה רוב המאכלים מיוצרים, או עוברים, במפעלי תעשיה גדולים נדרשת השגחה קפדנית משך כל תהליך יצירת המאכלים. לצורך כך הוקמו גופי כשרות, האחראים לכשרות במאכלים השונים, כל מפעל וגוף הכשרות המיוחד לו הוא נותן את האחריות. | בעידן התעשיה המודרנית, בה רוב המאכלים מיוצרים, או עוברים, במפעלי תעשיה גדולים נדרשת השגחה קפדנית משך כל תהליך יצירת המאכלים. לצורך כך הוקמו גופי כשרות, האחראים לכשרות במאכלים השונים, כל מפעל וגוף הכשרות המיוחד לו הוא נותן את האחריות. | ||
בגופי הכשרות הגדולים בארץ, הנחשבים כמהודרים במיוחד נמצאים מערכת הכשרות של [[העדה החרדית]] ומערכת הכשרות שבפיקוח [[ | בגופי הכשרות הגדולים בארץ, הנחשבים כמהודרים במיוחד נמצאים מערכת הכשרות של [[העדה החרדית]] ומערכת הכשרות שבפיקוח [[חיים יצחק אייזיק לנדא|הרב לנדא]] - [[מרא דאתרא|רב העיר]] [[בני ברק]]. | ||
[[בית דין רבני חב"ד]] | [[בית דין רבני חב"ד]] העניק בהוראת הרבי חותמת כשרות על היינות של '[[יקבי ירושלים]]' (יקב של 'שר המשקים' [[יונה מנדלסון]]). לאחר פטירתו של הרב [[זאב דב סלונים]] בתשע"ח '''הופסק''' ההכשר מטעם הבית דין (לאחר מכן נתן [[ברוך בועז יורקוביץ|הרב יורקוביץ]] הכשר של [[היכל ליובאוויטש (בד"ץ)|היכל ליובאוויטש]] ליקב){{הערה|https://chabad.info/news/492238/}}. | ||
רבני חב"ד נוספים נותנים השגחה על מוצרים שונים, כמו [[מרדכי שמואל אשכנזי|הרב אשכנזי]] - רבה של [[כפר חב"ד]], [[ברוך בועז יורקוביץ|הרב יורקוביץ]] - רב [[שיכון חב"ד לוד|שיכון חב"ד בלוד]] ו[[מרדכי ביסטריצקי|הרב ביסטריצקי]] - [[ | כיום בית דין רבני חב"ד לא מעניק כלל חותמת כשרות ליין או כל מוצר שתיה חריפה{{הערה|https://chabad.info/news/474836/}}. | ||
{{ש}} | |||
רבני חב"ד נוספים נותנים השגחה על מוצרים שונים, כמו [[מרדכי שמואל אשכנזי|הרב אשכנזי]] - רבה של [[כפר חב"ד]], [[ברוך בועז יורקוביץ|הרב יורקוביץ]] - רב [[שיכון חב"ד לוד|שיכון חב"ד בלוד]] ו[[מרדכי ביסטריצקי|הרב ביסטריצקי]] - [[צפת|רב קהילת חב"ד בצפת]] המעניקים כשרות למוצרים שונים, והרב [[גרשון מענדל גרליק]] שליח הרבי ורב קהילת חב"ד באיטליה המעניק כשרות ליין של חברת 'ברטנורא'. | |||
גוף כשרות גדול נוסף, הפועל בעיקר בשאר חלקי העולם, בבעלות וניהול חב"דית נקרא [[ארגון הכשרות OK]]. | גוף כשרות גדול נוסף, הפועל בעיקר בשאר חלקי העולם, בבעלות וניהול חב"דית נקרא [[ארגון הכשרות OK]]. | ||
בשנת [[תשע"ג]] הוקם מטעם [[מרכז רבני אירופה]] ארגון ה[[כשרות EK]], הפועל בתחומי אירופה בשיתוף עם כלל הקהילות היהודיות. | בשנת [[תשע"ג]] הוקם מטעם [[מרכז רבני אירופה]] ארגון ה[[כשרות EK]], הפועל בתחומי [[אירופה]] בשיתוף עם כלל הקהילות היהודיות. | ||
גופי הכשרות השונים, נעזרים ב[[שליח|שלוחי חב"ד]] הפזורים ברחבי העולם, על מנת לפקח על כשרותם של מפעלי מזון בארצות נידחות. | גופי הכשרות השונים, נעזרים ב[[שליח|שלוחי חב"ד]] הפזורים ברחבי העולם, על מנת לפקח על כשרותם של מפעלי [[מזון]] בארצות נידחות. | ||
==מבצע כשרות== | ==מבצע כשרות== | ||
שורה 111: | שורה 119: | ||
במסגרת המבצע יוצאים [[חסידי חב"ד]] לבתי ישראל, מכשירים את כלי המטבח ומפרידים בין [[בשר וחלב|בשר לחלב]]. בעת פתיחת המבצע פתח הרבי קרן מיוחדת, המסבסדת 50% מהוצאות ההכשרה וקניית כלים חדשים. | במסגרת המבצע יוצאים [[חסידי חב"ד]] לבתי ישראל, מכשירים את כלי המטבח ומפרידים בין [[בשר וחלב|בשר לחלב]]. בעת פתיחת המבצע פתח הרבי קרן מיוחדת, המסבסדת 50% מהוצאות ההכשרה וקניית כלים חדשים. | ||
==ראו גם== | |||
*[[שחיטה]] | |||
*[[שחיטת ליובאוויטש]] | |||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== | ||
*[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%92-%D7%94%D7%9B%D7%A9%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%93%D7%A6-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A2%D7%93%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%AA/ הברכה לנציג הכשר הבד"צ של העדה החרדית] - | *[http://chabad.info/video/rebbe/%D7%9E%D7%AA%D7%97%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D-%D7%99%D7%95%D7%9D/%D7%94%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%9C%D7%A0%D7%A6%D7%99%D7%92-%D7%94%D7%9B%D7%A9%D7%A8-%D7%94%D7%91%D7%93%D7%A6-%D7%A9%D7%9C-%D7%94%D7%A2%D7%93%D7%94-%D7%94%D7%97%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%AA/ הברכה לנציג הכשר הבד"צ של העדה החרדית] - הוידאו היומי, {{אינפו}} | ||
*[http://old2.ih.chabad.info/newvideo/video.php?id=384 ערוץ 2: הרב גינזבורג הסביר על כשרות ● וידאו] - {{וידפו|}} | |||
*[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=36973 זאת החיה אשר תאכלו ● סיפורים מבית חב"ד] - הרב [[יעקב שמולביץ]], בית משיח - {{אינפו}} | *[http://old2.ih.chabad.info/#!g=1&url=article&id=36973 זאת החיה אשר תאכלו ● סיפורים מבית חב"ד] - הרב [[יעקב שמולביץ]], בית משיח - {{אינפו}} | ||
*'''[https://chabad.info/video/rebbe/dailyvideo/668485/ רבי יומי: כשרות המאכלים משפיעה על נפש האדם]''' {{וידפו}} | |||
*'''[https://col.org.il/news/134817 לאכול נכון: הכשרות וחשיבותה בחיי היהודי]''' {{וידאו}}{{COL}} | |||
*הרב ירוסלבסקי, '''[https://chabad.info/wp-content/uploads/2022/02/06-02-2022-00-48-46-%D7%91%D7%99%D7%AA-%D7%94%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%90%D7%94-14-E.pdf פיקוח ראוי לכשרות]''', בתוך גליון 'מבית ההוראה' 14, אדר א' תשפ"ב | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:מושגים כלליים]] | [[קטגוריה:מושגים כלליים]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | |||
[[קטגוריה:כשרות|*]] |
עריכות