שיחה:כתב אדמו"ר הזקן: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 7: שורה 7:
:::::א. נכון. כל הרוצה לטעות יבוא ויטעה. אבל כל אדם אובייקטיבי שאין לו תפילין מסוג כזה או אחר, שתראה לו את ההתייחסויות מהרבי - ללא שום ספק יבין מעצמו מהי כוונת הרבי. הרבי אמנם לא פסק הלכה שצריך להשתמש '''רק''' בכתב אדמו"ר הזקן, אבל בהחלט עודד את השימוש בזה, (ובדעת תחתון הסיבה שלא אמר שישתמשו רק בכתב זה, הוא מכיון שאם כן אלפי חסידים היו רצים להחליף את התפילין, הוצאות שיכולות להגיע לאלפי דולרים למשפחה... ובכל אופן) להגיד שהרבי התנגד לשימוש בכתב זה - זו בדיחה. ב. מה שכתבת בנוגע לרב אשכנזי, זה ממש מצחיק. מאוד יכול להיות שמדובר במישהו שכבר כותב/התחיל ללמוד כתב האריז"ל, וכששמע על הפולמוס שאל את הרב אשכנזי האם הוא צריך לכתוב בכתב אדמו"ר הזקן, ובשביל זה להפסיד עוד כמה חודשים של עבודה וכו', והרב אשכנזי 'פסק' לו שהוא לא צריך לכתוב אדמו"ר הזקן... עכשיו הוספת ש"הוא העדיף כידוע", לי זה לא היה ידוע. ג. כשהתחיל הפולמוס עדיין לא היו ידועות כל ההתיחסויות מהרבי בנוגע לכתב, אבל כיום כשיש כל כך הרבה עדויות והתבטאויות, קשה להתפתל ולהסביר שהרבי לא רוצה שישתמשו דוקא בכתב זה. ד. אשמח אם תסביר לי את המובאות, ולא תגיד לי שיש אפשרות להסביר. אני מכיר את הפולמוס מקרוב כבר שנים רבות ועדין לא שמעתי/ראיתי תורה שלימה שמצליחה 'ליישב' את כל ההתיחסויות החיוביות מהרבי לשלילה... אדרבה. תחכימני. [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 06:02, 24 באוגוסט 2016 (UTC)
:::::א. נכון. כל הרוצה לטעות יבוא ויטעה. אבל כל אדם אובייקטיבי שאין לו תפילין מסוג כזה או אחר, שתראה לו את ההתייחסויות מהרבי - ללא שום ספק יבין מעצמו מהי כוונת הרבי. הרבי אמנם לא פסק הלכה שצריך להשתמש '''רק''' בכתב אדמו"ר הזקן, אבל בהחלט עודד את השימוש בזה, (ובדעת תחתון הסיבה שלא אמר שישתמשו רק בכתב זה, הוא מכיון שאם כן אלפי חסידים היו רצים להחליף את התפילין, הוצאות שיכולות להגיע לאלפי דולרים למשפחה... ובכל אופן) להגיד שהרבי התנגד לשימוש בכתב זה - זו בדיחה. ב. מה שכתבת בנוגע לרב אשכנזי, זה ממש מצחיק. מאוד יכול להיות שמדובר במישהו שכבר כותב/התחיל ללמוד כתב האריז"ל, וכששמע על הפולמוס שאל את הרב אשכנזי האם הוא צריך לכתוב בכתב אדמו"ר הזקן, ובשביל זה להפסיד עוד כמה חודשים של עבודה וכו', והרב אשכנזי 'פסק' לו שהוא לא צריך לכתוב אדמו"ר הזקן... עכשיו הוספת ש"הוא העדיף כידוע", לי זה לא היה ידוע. ג. כשהתחיל הפולמוס עדיין לא היו ידועות כל ההתיחסויות מהרבי בנוגע לכתב, אבל כיום כשיש כל כך הרבה עדויות והתבטאויות, קשה להתפתל ולהסביר שהרבי לא רוצה שישתמשו דוקא בכתב זה. ד. אשמח אם תסביר לי את המובאות, ולא תגיד לי שיש אפשרות להסביר. אני מכיר את הפולמוס מקרוב כבר שנים רבות ועדין לא שמעתי/ראיתי תורה שלימה שמצליחה 'ליישב' את כל ההתיחסויות החיוביות מהרבי לשלילה... אדרבה. תחכימני. [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 06:02, 24 באוגוסט 2016 (UTC)
::::::באשר לטענה אודות דעתו של הרב אשכנזי, הרי ששמעתי היום מאבי עדות מפורשת שהוא אמר לחד מידידיו הוותיקים של אבי: "אתה תקנה כתב חב"ד". ככלל, הייתי שמח לדעת מי המתנגדים לכתב מלבד הרב זילברשטרום. בינתיים השמות שראיתי שבעד: יוסף שמחה גינזבורג, יהושע מונדשיין, צירקינד, אהרונוב. [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 11:10, 26 באוגוסט 2016 (UTC)
::::::באשר לטענה אודות דעתו של הרב אשכנזי, הרי ששמעתי היום מאבי עדות מפורשת שהוא אמר לחד מידידיו הוותיקים של אבי: "אתה תקנה כתב חב"ד". ככלל, הייתי שמח לדעת מי המתנגדים לכתב מלבד הרב זילברשטרום. בינתיים השמות שראיתי שבעד: יוסף שמחה גינזבורג, יהושע מונדשיין, צירקינד, אהרונוב. [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 11:10, 26 באוגוסט 2016 (UTC)
:::::::'''להלן תגובה שקיבלתי בנוגע לכתב האר"י מא' הסופרים מאנ"ש.'''
:::::::כתב האר"י לא רק "עבר שינויים":
:::::::א. מחמת חוסר מסורת, ישנם כמה פרטים שסופרים שונים כותבים באופן שונה (צורת י' תחתון של א', צורת רגל פנימי של ה"א בשם הקודש ועוד).
:::::::ב. האר"י כתב לעשות כל השינויים רק בתפילין (ומסביר ע"פ קבלה מדוע השינויים שייכים רק שם, ובספרי המקובלים המאוחרים נחלקו האם השינויים צריכים להיות גם בר"ת וכו' או רק בתפילין רש"י) ואילו הסופרים היום עושים אותם גם בס"ת ומזוזות.
:::::::ב. סופרים רבים מאד מאד מזלזלים בפרטים שונים, ביניהם פרטים המובאים בהלכה, ועד פרטים כאלו שכתוב עליהם ששינוי בהם מעורר דינים (לדוגמא הקוצים שעל אותיות ה-ל').
:::::::ג. כמה פרטים בכתב האר"י שונו בדור האחרון עד כדי כך שהיום רוב הסופרים כותבים באופן שאין לו שום קשר לכתבי האר"י (לדוגמא צורת הד' רבתי דאחד, שתי הרגליים הפימיות בה' של שם הקודש שצריכות להיות צורת ו' קטנה ועושים אותן קוביה, ובעיקר השינוי ב-ה השניה שכתוב במפורש לא לעשות לה פסיעה מלבר (ששיך רק בבינה ולא במלכות) ורובם ככולם של הסופרים עושים).
:::::::ד. ולעומת כל השינויים והקלקולים שבכתב המתכנה ארי, הרי בכתב חב"ד הכל מדוייק להפליא, דהיינו - רק כתב חב"ד הוא כתב אר"י באמת.
:::::::ה. ולהעיר עוד, שמלבד שינויים בודדים (בעיקר באות ח, אך יש גם באות ל ועוד) הרי שכל השינויים שכותב האר"י הם גם בכתב ספרדי, וא"כ, הרי לכאורה עדיף כתב ספרדי מאשר זה המתכנה אר"י ומתהדר בנוצות לא לו.
:::::::'''סוף ציטוט.''' [[משתמש:להתראות|להתראות]] - [[שיחת משתמש:להתראות|שיחה]] 11:12, 26 באוגוסט 2016 (UTC)
31,558

עריכות