שיטת הלימוד של הרבי מליובאוויטש: הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 39: שורה 39:


===לימוד רמב"ם===
===לימוד רמב"ם===
בתוך השיחות הרבות שנשא הרבי בהלכה ובחסידות, הביא פעמים רבות את דברי הרמב"ם וביאר אותם לעומקם. העיסוק בדברי הרמב"ם גבר בשבועות של [[בין המיצרים]] בהן עסק הרבי באופן מיוחד בלימוד הלכות בית הבחירה של הרמב"ם על פי [[לימוד הלכות בית הבחירה בימי בין המצרים|תקנתו]], וביתר שאת לאחר [[תקנת לימוד הרמב"ם היומי|שתיקן את לימוד הרמב"ם היומי]] בשנת [[תשמ"ד|תשד"מ]], אז החל לבאר הלכה ברמב"ם בכל התוועדות כשבסך הכל כוללים ביאורים למעלה מאלף הלכות פרטיות{{הערה|במהדורת הרמב"ם בהוצאת [[חז"ק הוצאה לאור]] נסמנו במדור 'עיטורי מלך' כל ההלכות שהתבארו על ידי הרבי.}}, מהם עולים כללים רבים על פיהם ניתן להבין ריבוי הלכות אחרות.


מביאורים אלו, נלקטו עשרות כללים שיטתיים בלימוד הרמב"ם, שקובצו בספר [http://www.hebrewbooks.org/30462 כללי הרמב"ם] על ידי הרב [[מרדכי מנשה לאופר]]{{הערה|וקודם לכן במאמרו של הרב [[אברהם ברוך פבזנר]] ב[[שבועון כפר חב"ד]] גליון 31, ועל ידי הרב כהן בקובץ 'הר המלך' חלק ב' עמודים קה-קט.}}, כאשר שיטת הלימוד עצמה נחקרה על ידי ד"ר יעקב גוטליב והתפרסמה בספרו 'שכלתנות בלבוש חסידי'.
בין הכללים בשיטת לימוד זו:
*דיוק בסדר ההלכות ברמב"ם{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלק י"ז עמוד 225, חלק כ"א עמוד 238, חלק ל' עמוד 53, חלק ל"ב עמוד 127, חלק ל"ז עמוד 48, חלק ל"ט עמוד 22.}}, בצורה בה הציג את המצוות בראש כל קבוצת הלכות{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלק ל"ט עמוד 22.}}, בפסוקים שהביא בראש הספרים{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלק ל"ב עמוד 129.}} ובסוף כל קבוצת הלכות{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלק ל"ז עמוד 48.}}, ועל פי זה להסביר שאלות מהותיות ברמב"ם עליהם עמדו גדולי מפרשיו, מתוך הנחה פשוטה שהרמב"ם דייק לא רק בניסוח שלו אלא גם בסדר הדברים.
*כל פרט המופיע בספרו הוא הלכה פסוקה{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלק כ"ח עמוד 131 בנוגע לתפילה שמביא בספרו ("מהרה יגלה אכי"ר"), חלק כ' עמוד 16 וחלק כ"ט עמוד 72 בנוגע לתיאורים היסטוריים.}}, כולל הכותרות שהעניק להלכות{{הערה|ראו לדוגמא: לקוטי שיחות חלב י"ב עמוד 160.}}.


==גדולי ישראל על דרך לימודו של הרבי==
==גדולי ישראל על דרך לימודו של הרבי==
31,176

עריכות