12,050
עריכות
מ (החלפת טקסט – "הקב"ה " ב־"הקב"ה ") |
מ (החלפת טקסט – "ה' אחד" ב־"ה' אחד") |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
התואר 'יחיד' פירושו שאין דבר, אלא הוא היחידי. בניגוד לתואר 'אחד' המסמן את הדבר כאחד שאפשרי שינו שני אליו שיספר כשתיים. אולם לעומת יחיד אחד מבטא את איחוד כל הפרטים שבו. לדוגמה, כשאומרים על מציאות מסוימת שהיא אחת, כוונת התיאור הוא לומר שדבר זה כולו מציאות אחת. | התואר 'יחיד' פירושו שאין דבר, אלא הוא היחידי. בניגוד לתואר 'אחד' המסמן את הדבר כאחד שאפשרי שינו שני אליו שיספר כשתיים. אולם לעומת יחיד אחד מבטא את איחוד כל הפרטים שבו. לדוגמה, כשאומרים על מציאות מסוימת שהיא אחת, כוונת התיאור הוא לומר שדבר זה כולו מציאות אחת. | ||
זו הסיבה שתוארו של [[הקב"ה]] בפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד" הוא אחד ולא יחיד. למרות שהתואר יחיד מבטא יותר את בלעדיותו שאין עוד. מכיוון שעיקר הדגשה הוא לומר שהוא מאחד את העולמות אתו (למרות שנראים ומרגישים 'נפרדים') הם מציאות אחת אתו. כלומר שגם הם בטלים אליו וכל קיום מציאותם הוא ממנו. | זו הסיבה שתוארו של [[הקב"ה]] בפסוק "שמע ישראל ה' אלוקינו [[ה' אחד]]" הוא אחד ולא יחיד. למרות שהתואר יחיד מבטא יותר את בלעדיותו שאין עוד. מכיוון שעיקר הדגשה הוא לומר שהוא מאחד את העולמות אתו (למרות שנראים ומרגישים 'נפרדים') הם מציאות אחת אתו. כלומר שגם הם בטלים אליו וכל קיום מציאותם הוא ממנו. | ||
אכן בחסידות מבואר{{מקור}} שדרגה זו (אחד) היא כפי ש[[הקב"ה]] צמצם עצמו להחיות את העולם. בדרגות אלו שייך לתארו שהוא אחד - שהעולמות אינם מהווים ריבוי ואינם נפרדים, אלא הם מאוחדים אתו. אולם באלוקות כפי שהיא מצד עצמה מובדלת מהעולמות שם התואר הוא יחיד - שמצד רוממותו מהעולם אינם תופסים מקום כלל וכאינם קיימים. | אכן בחסידות מבואר{{מקור}} שדרגה זו (אחד) היא כפי ש[[הקב"ה]] צמצם עצמו להחיות את העולם. בדרגות אלו שייך לתארו שהוא אחד - שהעולמות אינם מהווים ריבוי ואינם נפרדים, אלא הם מאוחדים אתו. אולם באלוקות כפי שהיא מצד עצמה מובדלת מהעולמות שם התואר הוא יחיד - שמצד רוממותו מהעולם אינם תופסים מקום כלל וכאינם קיימים. |