ליקוטי אמרים - פרק ב': הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות "
מ (החלפת טקסט – "נשמה " ב־"נשמה ")
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (החלפת טקסט – "נשמות " ב־"נשמות ")
שורה 1: שורה 1:
{{תניא}}'''פרק ב''' של [[ספר התניא]] עוסק לראשונה ב[[נפש האלוקית]] שיש בכל אדם מישראל, תוך הדגשה שמדובר בנפש "[[ממש]]". בפרק זה מבואר כי כל נשמות ישראל נמשכות מן [[חכמה עילאה]] ועל ידי כך קשורות ומאוחדות עם הקב"ה גם בהיותם בעולם הזה הגשמי.
{{תניא}}'''פרק ב''' של [[ספר התניא]] עוסק לראשונה ב[[נפש האלוקית]] שיש בכל אדם מישראל, תוך הדגשה שמדובר בנפש "[[ממש]]". בפרק זה מבואר כי כל [[נשמה|נשמות]] ישראל נמשכות מן [[חכמה עילאה]] ועל ידי כך קשורות ומאוחדות עם הקב"ה גם בהיותם בעולם הזה הגשמי.


==הקדמה==
==הקדמה==
ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מביא [[אדמו"ר הזקן]] את מה שכתב [[רבי חיים ויטאל]] בשער הקדושה, שלכל איש בישראל, הן [[צדיק]] והן [[רשע]], יש שתי נשמות. ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מבואר על הנפש הראשונה, ה[[נפש הבהמית]], שהיא מצד הקליפה ו[[סטרא אחרא]], והיא המתלבשת בגוף האדם להחיותו, וממנה באות המדות הרעות מ[[ארבע יסודות]] הרעים שבה. בפרק ב' יבואר על הנפש השנית בישראל, ה[[נפש אלוקית]], שהיא חלק אלוקה ממעל ממש.
ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מביא [[אדמו"ר הזקן]] את מה שכתב [[רבי חיים ויטאל]] בשער הקדושה, שלכל איש בישראל, הן [[צדיק]] והן [[רשע]], יש שתי נשמות. ב[[ליקוטי אמרים - פרק א'|פרק א]] מבואר על הנפש הראשונה, ה[[נפש הבהמית]], שהיא מצד הקליפה ו[[סטרא אחרא]], והיא המתלבשת בגוף האדם להחיותו, וממנה באות המדות הרעות מ[[ארבע יסודות]] הרעים שבה. בפרק ב' יבואר על הנפש השנית בישראל, ה[[נפש אלוקית]], שהיא חלק אלוקה ממעל ממש.


ה[[נפש האלוקית]] נבדלת מן ה[[נפש הבהמית]] בכך שהיא נמשכת מתוכיותו ופנימיותו של הקב"ה, כמו שנאמר "ויפח באפיו נשמת חיים". בפרק יבואר כיצד יתכן שכל נשמות ישראל, ואף הנמוכות שבהם, קשורות בקשר זה עם הקב"ה.
ה[[נפש האלוקית]] נבדלת מן ה[[נפש הבהמית]] בכך שהיא נמשכת מתוכיותו ופנימיותו של הקב"ה, כמו שנאמר "ויפח באפיו נשמת חיים". בפרק יבואר כיצד יתכן שכל [[נשמה|נשמות]] ישראל, ואף הנמוכות שבהם, קשורות בקשר זה עם הקב"ה.


==טקסט==
==טקסט==
שורה 12: שורה 12:
לכל יהודי יש [[נפש אלוקית]], [[חלק אלו-ה ממעל]]. ה[[נפש האלקית]] מקורה באלוקות ממש, כמו נפיחה היוצאת מן ה[[לב]] וכמו אב המוליד בנים.
לכל יהודי יש [[נפש אלוקית]], [[חלק אלו-ה ממעל]]. ה[[נפש האלקית]] מקורה באלוקות ממש, כמו נפיחה היוצאת מן ה[[לב]] וכמו אב המוליד בנים.


הנשמות בכל הדורות מתחלקות לפי מעלתן. בדורות הראשונים היו נשמות מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים הנשמות בבחינת [[עקב]]. גם בכל דור מתחלקות הנשמות לנשמות שבבחינת ראש - הם ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור, ונשמות שבבחינת עקב - עמי ארצות. כשם שבגוף האדם העקב צריך להיות קשור לראש כדי לחיות כך דורות הראשונים צריכים להיות קשורים לדורות האחרונים, ובפרט - כל היהודים צריכים להיות קשורים ל[[נשיא הדור]], נשמת הראש של הדור. דרך נשמת נשיא הדור מתגלה בכל נשמות הדור הארת [[חכמה עילאה]], איך ש[[ישראל עלו במחשבה]]. נשמות העקביים הן חלק אלו-ה ממעל גם אם אינם קשורות לראש, שכן הם [[בן|בנים]] ל[[הקב"ה|ה']], אך אז הן מקבלות את חיותן מבחינת [[אחוריים]].
ה[[נשמה|נשמות]] בכל הדורות מתחלקות לפי מעלתן. בדורות הראשונים היו [[נשמה|נשמות]] מעולות שבבחינת [[ראש]], ואילו בדורות האחרונים ה[[נשמה|נשמות]] בבחינת [[עקב]]. גם בכל דור מתחלקות ה[[נשמה|נשמות]] ל[[נשמה|נשמות]] שבבחינת ראש - הם ה[[צדיק|צדיקים]] שבכל דור, ו[[נשמה|נשמות]] שבבחינת עקב - עמי ארצות. כשם שבגוף האדם העקב צריך להיות קשור לראש כדי לחיות כך דורות הראשונים צריכים להיות קשורים לדורות האחרונים, ובפרט - כל היהודים צריכים להיות קשורים ל[[נשיא הדור]], נשמת הראש של הדור. דרך נשמת נשיא הדור מתגלה בכל [[נשמה|נשמות]] הדור הארת [[חכמה עילאה]], איך ש[[ישראל עלו במחשבה]]. [[נשמה|נשמות]] העקביים הן חלק אלו-ה ממעל גם אם אינם קשורות לראש, שכן הם [[בן|בנים]] ל[[הקב"ה|ה']], אך אז הן מקבלות את חיותן מבחינת [[אחוריים]].


כל זה לגבי מעלת ה[[נשמה]] בעצמה, להבדיל מ[[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] שתלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]] של אביו ואמו. על ידי לבוש זה מקיימים את ה[[מצוות]] בפועל, וע"י מקבלים [[שפע]] מן השמים.
כל זה לגבי מעלת ה[[נשמה]] בעצמה, להבדיל מ[[לבוש|לבושי]] ה[[נשמה]] שתלויים ב[[קדושה|קדושת]] ה[[זיווג]] של אביו ואמו. על ידי לבוש זה מקיימים את ה[[מצוות]] בפועל, וע"י מקבלים [[שפע]] מן השמים.
14,699

עריכות