אבן מקיר תזעק: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
מ (החלפת טקסט – " לימוד התורה " ב־" לימוד התורה ")
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 14: שורה 14:


האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו [[יהודי]], שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!}}
האדמה שדורכים עליה, שאלפי שנים, מששת ימי בראשית, דרכו עליה בינתיים כמה ברואים בעלי חיים כו', עד שידרוך עליו [[יהודי]], שני יהודים, וידברו דבר תורה. ובאם לאו - אומרת היא: הרי אתה כמו בהמה!}}
|מקור=[[תבנית:היום יום/ט"ו אדר א'| היום יום ט"ו אדר א']]
|מקור=[[תבנית:היום יום/ט"ו אדר א'| היום יום ט"ו אדר א']]
|יישור= center }}
|יישור= center }}
יעוד זה הוא מהיעודים המתארים את מצב חומר הגשם בזמן הגאולה, ומעין היעודים שניבא הנביא ישעיהו: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה'"{{הערה|יא, ט}} "וְרָאוּ כָל-בָּשָׂר יַחְדָּו, כִּי פִּי ה' דִּבֵּר"{{הערה|שם מ, ה.}}, וכפי שמוסבר בתורת החסידות דיוקי הלשונות בנבואות אלו שב'ארץ' וב'בשר' עצמם יאיר הגילוי. לפי שיעודים אלו האחרונים הוא מתוכנם ועניינם של ימות המשיח וביאת המשיח, שבאותו הזמן יתגלה בעולם הזה התחתון מציאותו של הקב"ה, כחלק מהשלמת מטרת הבריאה לעשות לבורא [[דירה בתחתונים]]. ויוכר ויורגש בכל פרטי הבריאה כי כל קיומם והימצאותם הם על ה[[אור אין סוף|אור]] והכוח האלוקי. גילוי זה יחדור ויורגש גם בנבראים הנמוכים ביותר כדרגת ה[[דומם]].{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכ"ה ובהערה 7 (עמוד מה).}} שאותם הנבראים ששייכים להבנה יבינו אלקות ושאר הנבראים יראו וירגישו.{{הערה|אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/18/6959.htm חלק יח אגרת ו'תתקנ"ט].}} ולכן באותו הזמן מעשה הנוגד את רצונו של אלקים תסתור למציאות האבן עד שהאבן תזעק כנגדו. (משמעותה של הזעקה היא לא ששכל האדם ינגד באותו הזמן לפעולות שאסרה התורה, אלא הטבע עצמו ינגד לכך. כמו לדוגמה העובדה שהאדם אינו מכניס ידו לאש, שאין זה רק מפני הגיון שכלו, אלא שטבע חום האש גורם לאדם באופן '''טבעי''' שירחיק ידו ממנה. כך לעתיד לבוא טבע הבריאה מצד עצמה תרחיק את פעולות המנוגדות לרצון ה'.{{הערה|תורת מנחם חלק כה עמוד 225.}}).
יעוד זה הוא מהיעודים המתארים את מצב חומר הגשם בזמן הגאולה, ומעין היעודים שניבא הנביא ישעיהו: "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה'"{{הערה|יא, ט}} "וְרָאוּ כָל-בָּשָׂר יַחְדָּו, כִּי פִּי ה' דִּבֵּר"{{הערה|שם מ, ה.}}, וכפי שמוסבר בתורת החסידות דיוקי הלשונות בנבואות אלו שב'ארץ' וב'בשר' עצמם יאיר הגילוי. לפי שיעודים אלו האחרונים הוא מתוכנם ועניינם של ימות המשיח וביאת המשיח, שבאותו הזמן יתגלה בעולם הזה התחתון מציאותו של הקב"ה, כחלק מהשלמת מטרת הבריאה לעשות לבורא [[דירה בתחתונים]]. ויוכר ויורגש בכל פרטי הבריאה כי כל קיומם והימצאותם הם על ה[[אור אין סוף|אור]] והכוח האלוקי. גילוי זה יחדור ויורגש גם בנבראים הנמוכים ביותר כדרגת ה[[דומם]].{{הערה|ספר המאמרים מלוקט ב דיבור המתחיל ונחה עליו תשכ"ה ובהערה 7 (עמוד מה).}} שאותם הנבראים ששייכים להבנה יבינו אלקות ושאר הנבראים יראו וירגישו.{{הערה|אגרות קודש [http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/18/6959.htm חלק יח אגרת ו'תתקנ"ט].}} ולכן באותו הזמן מעשה הנוגד את רצונו של אלקים תסתור למציאות האבן עד שהאבן תזעק כנגדו. (משמעותה של הזעקה היא לא ששכל האדם ינגד באותו הזמן לפעולות שאסרה התורה, אלא הטבע עצמו ינגד לכך. כמו לדוגמה העובדה שהאדם אינו מכניס ידו לאש, שאין זה רק מפני הגיון שכלו, אלא שטבע חום האש גורם לאדם באופן '''טבעי''' שירחיק ידו ממנה. כך לעתיד לבוא טבע הבריאה מצד עצמה תרחיק את פעולות המנוגדות לרצון ה'.{{הערה|תורת מנחם חלק כה עמוד 225.}}).
שורה 29: שורה 29:
* [[אדמו"ר האמצעי]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=373 תורת חיים שמות חלק א דף קפה] ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=394 ראה פרק טז])''' דיבור המתחיל "תפול עליהם אימתה ופחד". הוצאת קה"ת, תשס"ג, ברוקלין נ"י.
* [[אדמו"ר האמצעי]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=373 תורת חיים שמות חלק א דף קפה] ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=39391&st=&pgnum=394 ראה פרק טז])''' דיבור המתחיל "תפול עליהם אימתה ופחד". הוצאת קה"ת, תשס"ג, ברוקלין נ"י.
* [[הרבי]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15980&st=&pgnum=94&hilite= לקוטי שיחות חלק ד עמוד 1092]''' ואילך שיחת פרשת ואתחנן, הוצאת קה"ת, תשס"ו, ברוקלין נ"י.
* [[הרבי]], '''[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15980&st=&pgnum=94&hilite= לקוטי שיחות חלק ד עמוד 1092]''' ואילך שיחת פרשת ואתחנן, הוצאת קה"ת, תשס"ו, ברוקלין נ"י.
* הרבי, '''[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/10/3175.htm אגרות קודש חלק י אגרת ג'קע"ה]''', הוצאת קה"ת, ברוקלין נ"י. באתר ספריית חב"ד.
* הרבי, '''[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/ig/10/3175.htm אגרות קודש חלק י אגרת ג'קע"ה]''', הוצאת קה"ת, ברוקלין נ"י. באתר ספריית חב"ד.  
* הרבי, '''[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/25/18/225.htm תורת מנחם חלק כ"ה עמוד 225]''', [[התוועדות]] אחרון של פסח תשי"ט, הוצאת קה"ת, ברוקלין נ"י, באתר ספריית חב"ד.
* הרבי, '''[http://www.chabadlibrary.org/books/admur/tm/25/18/225.htm תורת מנחם חלק כ"ה עמוד 225]''', [[התוועדות]] אחרון של פסח תשי"ט, הוצאת קה"ת, ברוקלין נ"י, באתר ספריית חב"ד.  
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}


14,699

עריכות