בוצינא דקרדוניתא: הבדלים בין גרסאות בדף

כתיבה מחדש
(זקוק לעריכה)
(כתיבה מחדש)
שורה 1: שורה 1:
{{עריכה}}
'''בוצינא דקרדוניתא''' - ביטוי מספר ה[[זוהר]] המובא רבות בספרי [[חסידות]] ופרושו '''קו המידה''' - היינו שתפקידו למדודד ולצמצם את ה[[אור אין סוף]], ועל ידו מתאפשר ל[[אור]] לרדת ולהתלבש ב[[עולמות]].
'''בוצינא דקרדוניתא''' הוא לשון הזוהר בו נתכנה קו המידה, שהוא שורש הצמצומים והגבורות. מבואר בפרטות שהוא בבחינת [[ה' גבורות]] של [[חכמה סתימאה]] של [[אריך אנפין]]. שרשו הוא בבחינת [[גבורה דעתיק]], ספירת ה[[גבורה]] של [[עתיק יומין]].
 
==פירוש מילולי==
פירוש המילה '''בוצינא''' הוא נר. לגבי פירוש המילה '''קורדוניתא''' ישנם כמה אופנים לפרש:
* מלשון "חיטי קרדנייתא{{הערה|פסחים ז,א. כא, ב.}}" דהיינו (חיטים) קשים וחזקים, ופירושו נר חזק.
* מלשון  "קדרות ושחרות"{{הערה|תורה אור מקץ, לט, שם מובא בחדא מחתא גם הפירוש הקודם.}} דהיינו חושך, ופרושו נר של חושך.
* מלשון "מקדרים בהרים{{הערה|עירובין נה, א.}}" דהיינו מלשון מדידה{{הערה| פירוש דרך האמת על הוזהר בתחילתו. אך פירוש זה לא מובא בחסידות למרות היותו הכי קרוב לפרוש ענינו: קו המידה.}}.
 
ברוב הפעמים בהם מובא ב[[מאמרי חסידות]] ענין "בוצינא דקרדוניתא" לא מוסבר תרגומו המילולי אלא ענינו, שהוא "קו המידה" ללא הסבר איך מתקשר לפירוש הפשוט של המילים.


==ענינו==
==ענינו==
כדי שיאיר אור רב מ[[אור אין סוף]] הוא על ידי [[יצחק]] דווקא שהוא שורש ה[[גבורות]], שהוא קו המידה.
במאמר הפותח את ספר הזוהר כתוב: "[[בריש הורמנותא דמלכא|בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו בטהירו עילאה בוצינא דקרדוניתא]]" [= בתחילת (לפני) רצונו של המלך, חקק חקיקה באור העליון, (ועשהו) קו המידה].


פירוש בוצינא דקרדוניא הוא מלשון "חיטי קרדנייתא" שהוא ענין קדרות ושחרות, שצריך להיות מידה וגבול, עד כאן ספירת ה[[חכמה]], עד כאן ספירת ה[[בינה]], שכל זה הוא ענין חושך.  
דהיינו כאשר [[הקב"ה]] ברא את העולם, ע"י השפעת האור שלו להחיות את העולמות העליונים והתחתונים, הוצרך (כביכול) לצמצם את אורו הגדול המכונה [[אור אין סוף]], על מנת שיוכל להצתמצם ולרדת להיות דרגה פחותה, ולאחר מכן להצתמצם ולרדת עוד להיות דרגה עוד יותר פחותה, וכן הלאה כל [[סדר השתלשלות]] עד שאחרי ירידות וצמצומים רבים נברא העולם הזה הגשמי.


==שורשו==
הכח הזה המצמצם את האור נקרא "בוצינא דקרדוניתא" שכנ"ל פירושו המילולי (העיקרי) הוא נר החושך. היינו שמטרתו לקבוע היכן נגמר האור ומתחיל החושך.
בחינת בוצינא דקרדוניתא מפורשת במאמר הזוהר "[[בריש הורמנותא דמלכא]]" ומבואר שם כי "בריש הורמנותא דמלכא גליף גליפו ב[[טהירו עילאה]] בוצינא דקרדוניתא".


==בבחינת קו המידה==
==השורש הראשון למידת הגבורה==
וענין קו המדה הוא המודד ושוקל את כל ה[[עשר ספירות]] של [[עולם האצילות]] בשיעור ובמידה, כמה יהיה התפשטות של [[ספירת החסד]], וכמה יהיה התפשטות של [[ספירת הגבורה]], ואיך שיתחלקו בבחינת [[קו הימין]] ו[[קו השמאל]], ובד' רוחות ובמעלה ומטה, שהוא [[ו' קצוות]] של [[זעיר אנפין]]. ולכן נקראו הספירות בשם מידות, על שם שנמדדו. ומדה זו היא בבחינת [[גבורה]] ו[[צמצום]] לצמצם שיהיה ההמשכה בשיעור ובמידה.
אל אף שבמקורו נאמר הביטוי "בוצינא דקרדוניתא" על הצמצום וקו המידה שב[[אור אין סוף]], בחסידות מובא בדרך כלל כ"[[גבורה]] ([[ה' גבורות]]) ד[[עתיק יומין]]" (או גבורה עילאה דעתיק יומין) היינו כח המצמצם וקו המידה שב[[כתר]] (בכתר ישנם שתי בחינות: חיצוניות הכתר - [[אריך אנפין]] ופנימיות הכתר - [[עתיק יומין]]){{הערה|תניא[[שער היחוד והאמונה]] פרק ד'}}.


וזה הוא קו המידה שמודד את הספירות, ומקו המידה נמשך הקצבה לכל הבירורים של [[מים נוקבין]] ו[[מים דוכרין]] כמה יתברר וכו'. וכן מקו המידה נמשך כל פרטי דקדוקי הדינים שבכל [[מצוה]] ומצוה כמו אורך ה[[ציצית]] י"ב גודלין וה[[תפילין]] אצבעיים ומרובעות דווקא, וזהו לפי שנמשכו על ידי גבורה וקו המידה.
כל הספירות שבכתר הינם שורש ומקור לאותם [[ספירות]] שהשתלשלו אחר כך בעולם שמתחתיו [[עולם האצילות]], וכך גם מידת ה[[גבורה]] שב[[כתר]] ב[[עתיק יומין]] הינו היסוד והשורש למידת הגבורה שבעולם האצילות, ושב[[עולם הבריאה]] וכו', היינו ש"בוצינא דקרדוניתא" שקאי על הגבורה דעתיק יומין הינו המקור לכל מידת הגבורה שבכל העולמות.  


==התלבשותו במוחא סתימאה==
מידת הגבורה ענינה ופעולה צמצום, כי הינה בדיוק ההפך ממידת [[החסד]] אשר כל מהותה אהבה והשפעה, אך הגבורה מסמלת את התוקף והדין שמגביל את ההשפעה רק למקומות מסוימים.  
ענין בוצינא דקרדוניתא וקו המידה הוא [[גבורה דעתיק]] המתלבש ב[[מוחא סתימאה]], שהוא ספירת ה[[חכמה]] של פרצוף [[אריך אנפין]]. ומבואר שדווקא בחכמה דאריך מתלבש הוא בבחינת קו המידה, מה שאין כן בבחינת [[גלגלתא]] שהוא [[כתר]] של [[אריך אנפין]] אין מתלבש בבחינת קו המידה, אלא מתלבש [[חסד דעתיק]] שלמעלה מבחינת קו המידה. ולכן עיקרו של [[עולם האצילות]] מתחיל רק מ[[מוחא סתימאה]], שספירת ה[[כתר]] מתייחסת אל מה שלמעלה ממנה, ולכן עיקר [[עולם האצילות]] הוא רק מ[[חכמה]] של [[אריך אנפין]].


==כמה בחינות בקו המידה==
==ראו גם==
בבחינת קו המידה יש כמה בחינות, שקנה המידה הוא ענין המדידה של [[עלמא דאתכסייא]], ופתיל הוא ענין המדידה של [[עלמא דאתגלייא]].
*[[צמצום]]
*[[חכמה סתימאה]]
*[[גבורה דעתיק]]


{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
[[קטגוריה:ביטויים מספר הזוהר]]
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]
1,282

עריכות